راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاربران رابین‌هود می‌گویند به حساب‌هایشان دستبرد زده شده است / کسی پاسخگو نیست

باید دید که رابین‌هود چگونه شکایات این سرمایه‌گذاران عصبانی را حل‌وفصل می‌کند و آیا می‌تواند این اعتماد ازدست‌رفته را برگرداند یا خیر

اگر بخواهیم به چند استارت‌آپ فین‌تکی که توانسته باشند در بازار ایالات‌متحده برای خود نامی دست‌وپا کرده باشند و در محیط به شدت رقابتی این کشور حرفی برای زدن داشته باشند، یکی از آن‌ها رابین‌هود است. این اپلیکیشن محبوب ارائه‌دهنده خدمات انجام معاملات بورس تا پیش از آنکه استارت‌آپ چایم این عنوان را از آن خود کند، ارزشمندترین استارت‌آپ فین‌تکی با پشتوانه سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در ایالات‌متحده بود و در حال حاضر در رده دوم از این منظر قرار دارد.

به رغم موفقیت این استارت‌آپ در بازار مالی ایالات‌متحده در جذب کاربران اما عملکرد رابین‌هود بارها و بارها مورد انتقاد کارشناسان و کاربران قرار گرفته است. به‌عنوان‌مثال در ماه ژوئن سال جاری وقتی یکی از کاربران این استارت‌آپ با نام الکساندر کرنر که دانشجوی دانشگاه نبراسکا بود وقتی تراز منفی 73 هزار دلاری خود در این اپلیکیشن مشاهده کرد، دست به خودکشی زد. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که تراز منفی الکساندر موضوعی موقتی بوده که ناشی از فعالیت‌های معاملاتی است که هنوز در سیستم ثبت نشده بود. بااین‌حال الکساندر 20 ساله در یادداشتی که از خود به جای گذاشته بود، رابین‌هود را در این زمینه متهم کرده بود.


ببینید: یک خودکشی، یک اپ و زمان بازاندیشی / آیا رابین‌هود در خودکشی کاربر جوانش مقصر است؟


هرچند این مسئله در آن زمان سروصدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد و باعث شد رابین‌هود در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کند که اقداماتی برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی انجام می‌دهد، اما اقدام احساساتی این جوان 20 ساله به قدری غافلگیرکننده و درعین‌حال احمقانه بود که بسیاری این حق را به رابین‌هود دادند که تقصیری در رخداد این اتفاق متوجه این استارت‌آپ نبوده است.

اما سال 2020 و شیوع ویروس کرونا هرچند برای رابین‌هود خوش‌یمن بود و توانست کاربران زیادی را به خود جذب کند اما درعین‌حال انگار قرار نیست این خوشحالی تداوم داشته باشد. خبر هک رابین‌هود مدت‌زمان کوتاهی بعد از فاجعه خودکشی الکساندر کرنر بار دیگر این استارت‌آپ را به تیتر یک رسانه‌های خبری تبدیل کرد. این بار دیگر خبری از یک اقدام حماقت‌آمیز و احساساتی نبود، بلکه هک حساب کاربران این اپلیکیشن موضوعی بود که رابین‌هود دیگر نمی‌تواند از آن فرار کند؛ اما ماجرا از چه قرار بود.

یک روز طول کشید تا ثریا باقری کاربر رابین‌هود از واشنگتن متوجه شد که 450 سهمش از شرکت مدرنا در حساب کاربری او در رابین‌هود به فروش رفته و درخواست برداشت 10 هزار دلار نیز از حسابش انجام شده است. او پس از مشاهده این وضعیت به کارگزاری آنلاین رابین‌هود اطلاع داد، اما در پاسخ ایمیل ناامیدکننده‌ای دریافت کرد. این شرکت در پاسخ نوشته بود که طی چند هفته آینده به این موضوع رسیدگی خواهد کرد؛ اما پول باقری دیگر از بین رفته است.

هفته قبل سخنگوی شرکت رابین‌هود در ایمیلی عنوان کرد که «به نظر می‌رسد تعداد محدودی از حساب‌های مشتریان با حملات سایبری هدف قرار گرفته است». وی دلیل این حملات را ایمیل‌های ثبت‌شده در حساب‌های این شرکت که در محیط خارج از رابین‌هود در معرض خطر قرار گرفته‌اند دانست. وی در ادامه افزود «ما به طور فعال در تلاش برای ایمن‌سازی حساب‌های این افراد هستیم».

به نظر می‌رسد که به حدود 2.000 حساب رابین‌هود طی حملات هک دستبرد زده شده است و پول‌های مشتریان به سرقت رفته است (+). این موضوع نشان می‌دهد که این حمله گسترده‌تر از چیزی که است که سخنگوی شرکت اعلام کرده است.

باقری گفت که اطمینان دارد که رمز عبور حساب رابین‌هود وی با دیگر حساب‌هایش متفاوت است و رائو دیگر قربانی این حملات بیان کرد که پیش‌تر قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای برای دسترسی به حساب خود را تنظیم کرده است. هیچ‌یک معتقد نبودند که توسط اسکم‌های فیشینگ یا بدافزارها فریب خورده‌اند. هر دو گفتند که از ایمیل‌های مشابهی برای رابین‌هود و دیگر حساب‌های خود استفاده می‌کنند ولی تنها حساب رابین‌هود آن‌ها مورد حمله قرار گرفته است.

آن‌ها هم‌چنین اشاره داشتند که پرتال آنلاین رابین‌هود نشان می‌دهد که پول به سرقت رفته به یک گیرنده در ریولت، دیگر استارت‌آپ فین‌تکی محبوب انتقال یافته است. ریولت که در لندن مستقر است خدمات انتقال و مبادله پول را از طریق یک اپلیکیشن ارائه می‌دهد و امسال در ایالات‌متحده گسترش یافته است. سخنگوی این شرکت در ایمیلی بیان داشت که «ریولت از این موضوع مطلع شده و در حال بررسی فوری آن است.»

بیل هارلی که صاحب یک کارگاه ساخت ابزارهای فلزی در ویندزور است گفت که نوتیفیکیشنی دریافت کرده است مبنی بر اینکه در 21 سپتامبر بخشی از سهم‌ها و بیت‌کوین وی از حسابش به فروش رفته است و 5.000 دلار طی دو تراکنش به حساب‌های ریولت منتقل شده است. او گفت که با بخش پشتیبانی رابین‌هود در تماس بوده ولی پاسخی دریافت نکرده است.

چند روز بعد رابین‌هود در ایمیلی اعلام کرد «ما همیشه پاسخگوی مشتریانی که کلاه‌برداری‌ها یا فعالیت‌های مشکوک را گزارش می‌کنند هستیم. امنیت حساب‌های مشتریان رابین‌هود از اولویت‌های اصلی ماست.»

رابین‌هود در ادامه به کاربران اطلاعیه‌ای ارسال کرد و به آن‌ها پیشنهاد کرد که قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای را برای حساب‌های خود فعال کنند. این شرکت هم‌چنین از برنامه‌های خود برای ارائه مشاوره‌های امنیتی بیشتر به مشتریان خبر داد.

میا بریتانی لاینو که در یک فروشگاه لوازم‌خانگی در آریزونا کار می‌کند بر این باور بود که حسابش به دلایل متعددی امن است. او گفت که در 13 سپتامبر قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای مانع دسترسی یک فرد ناشناس به حساب او شده است. او سپس طبق دستورالعمل‌های رابین‌هود برای تغییر رمز عبور خود اقدام کرد. رابین‌هود به او اعلام کرد تا زمانی که آی‌دی خود را ارائه ندهد نمی‌تواند معامله‌ای انجام دهد. او برای این کار خود را به زحمت نینداخت چون فکر می‌کرد که در این شرایط غیرفعال نگه‌داشتن حسابش امن‌تر است. صبح روز بعد وی به طور پیاپی در موبایل خود هشدارهایی دریافت کرد با این عنوان که «این سهم فروخته شد. این سهم فروخته شد». لاینو گفت «این اتفاق مثل این بود که ساعت 4 صبح از خواب بیدار شوید و ببینید که خانه‌تان در آتش می‌سوزد».

پس از این اتفاق، او قسمت سطل زباله ایمیل خود را بررسی کرد و متوجه شد که فردی ناشناس به آن دسترسی داشته و آن را برای دریافت پیام از رابین‌هود تنظیم کرده است. لاینو گفت: « در 25 سپتامبر از سوی بخش پشتیبانی مشتری رابین‌هود با وی تماس گرفته شده است. اینجا بود که او پی برد که آن فرد یک آی‌دی جعلی ایجاد کرده و برای فعال‌سازی مجدد قسمت معاملات آن را به رابین‌هود ارائه داده است. لاینو گفت که رابین‌هود حساب و سهم‌های وی را بازیابی کرده است بااین‌حال او مصمم به ترک این شرکت است. او بیان داشت «دیگر نمی‌خواهم در این حساب پول بگذارم. من واقعاً به آن‌ها اعتماد ندارم».

ریاچی مهندس نرم‌افزار در مونترال گفت که سرمایه چهار سال پس‌انداز خود را در حساب رابین‌هود خود داشته است و نمی‌داند که آیا آن‌ها را از دست داده است یا خیر چراکه حسابش قفل شده است. وی بیان داشت «من احساس می‌کنم که می‌توانم پولم را در جایی دیگر قرار دهم، جایی که بتوانم در آن با یک انسان صحبت کنم. مسخره است که یک اپلیکیشن سرمایه‌گذاری سرمایه افراد را در اختیار بگیرد و وقیحانه هفته‌ها افراد قربانی شده را معطل نگه دارد.»

باید دید که رابین‌هود چگونه شکایات این سرمایه‌گذاران عصبانی را حل‌وفصل می‌کند و آیا می‌تواند این اعتماد ازدست‌رفته را برگرداند یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.