راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نباید در خصوص ماینینگ به افکار عمومی آدرس اشتباه داد

به گفته محمدرضا شرفی رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران، طرح مجلس عملا توجیه اقتصادی سرمایه‌گذار خارجی را در طرح‌های صرفه‌جویی یا تولید انرژی از بین می‌برد. طرح جامع صنعت استخراج باید ضمن تاکید بر مدیریت صنعت برق کشور توسط وزارت نیرو، بر اساس پایش کلیه خطوط انتقال حامل‌های انرژی و قابلیت‌های هر منطقه از کشور در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مازاد تنظیم شود.

با محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران درباره طرح اصلاح نرخ حامل‌های انرژی برای احیای صنعت ماینینگ که به مجلس رفته است، گفت‌وگو کردیم و نظر او را در خصوص این طرح جویا شدیم. به عقیده شرفی، این طرح تنها برای تغییر تعرفه برق نگارش شده و منافع مستقیم آن شامل واحدهای فعال کنونی (اکثریت سرمایه‌گذاران خارجی) می‌شود. رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران ابراز امیدواری کرد که این طرح بدین گونه اعلام وصول نشود چراکه نتیجه‌ای جز عدم انتفاع مردم و اتلاف منابع کشور و رانت و زد و بند بر سر منافع ملی در پی نخواهد داشت. در ادامه گفت‌وگوی راه پرداخت با شرفی را می‌خوانید.


چند نکته که از دید نگارندگان طرح مغفول مانده


رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران صحبت‌های خود را با بیان اینکه این پیش‌نویس طرح بدون توجه به منافع ملی و تاثیرات بر صنعت برق کشور نگارش شده است، شروع کرد و توضیح داد: «طرح مذکور تنها برای تغییر تعرفه برق نگارش شده و منافع مستقیم آن شامل واحدهای فعال کنونی (اکثریت سرمایه‌گذاران خارجی) می‌شود. چند نکته از دید نگارندگان مغفول (خوش‌بینانه) مانده که به تعدادی اشاره می‌شود. برخلاف بسیاری از صنایع، خط تولید در این صنعت تنها به دستگاه‌های استخراج محدود می‌شود. طول عمر خط تولید در این صنعت بسیار کوتاه است (در خوش‌بینانه‌ترین حالت 2 سال) که با توجه به ارزش زمان در این صنعت توجه به مدیریتی ویژه و متفاوت از سایر صنایع اهمیت میابد.»

شرفی صحبت‌هایش را ادامه داد: «از سویی تقاضای فعالیت و سرمایه‌گذاری در داخل کشور کاملا بهره‌گیری از مازاد تولید برق کشور را کفایت کرده که متقاضیان فعالیت همچنان درگیر موانع ایجاد شده توسط قوانین و نهادهای متولی در این صنعت هستند. در این اثنا فرصت برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی (گاها اشتباه) و معافیت‌های عوارض و مالیاتی موجود در مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری کشور نسبت به تسریع در بهره‌گیری از ظرفیت محدود مازاد برق کشور اقدام کنند. مناطقی که فعالیت و سرمایه‌گذاری خارجی به‌طور مستقیم در این صنعت نه‌تنها منافعی برای کشور در پی ندارد بلکه گاها موجبات آسیب به منافع ملی می‌شود. قانون‌گذار در معافیت‌های مناطق مذکور کشور هیچ‌گونه توجهی به نوع، ماهیت و طول عمر فعالیت و صنعت نکرده که این امر با توجه به معافیت‌های موجود برای سرمایه‌گذار خارجی در برخی صنایع، چالش یا آسیب جدی را در پی خواهد داشت. حال تعرفه برق صنعتی منافع سرشاری را نصیب این گروه در مناطق مذکور می‌کند.»

طبق صحبت‌های شرفی، یارانه پرداختی در صنایع کشور متعلق به مردم و منابع ملی کشور است. «پیشنهاد ما برای فعالیت در این مناطق خاص تنها با تولید برق توسط سرمایه‌گذار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این صنعت در جهت توسعه زیرساخت‌های تبدیل حامل‌های انرژی است که همچنان مغفول مانده است. تحقق این امر نیازمند تفکیک تعرفه بین سرزمین اصلی و مناطق مذکور است.»

به گفته رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران، چنین طرحی عملا توجیه اقتصادی سرمایه‌گذار خارجی را در طرح‌های صرفه‌جویی یا تولید انرژی از بین می‌برد. طرح جامع صنعت استخراج باید ضمن تاکید بر مدیریت صنعت برق کشور توسط وزارت نیرو، بر اساس پایش کلیه خطوط انتقال حامل‌های انرژی و قابلیت‌های هر منطقه از کشور در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مازاد تنظیم شود.


منبع جهانی محدود و رقابت بسیار فزاینده‌ای را هر روزه شاهدیم


به گفته شرفی، صنعت استخراج یک صنعت رو به گسترش جهانی است و به خودی خود دارای چنان ارزشی است که ما را از تمسک بر شعارهایی مانند مقابله با تحریم‌ها برای توجیه اقتصادی و کاربردی ورود به این فناوری بی‌نیاز می‌سازد. او دراین‌باره توضیح داد: «کافی است توجه کنیم که در زنجیره بلاکچین بیت‌کوین تاکنون بیش از 18،500،000 واحد استخراج شده و با توجه به محدودیت نهایی 21،000،000 واحدی، فرصت بسیار محدود و گران‌بهاست. درحالی‌که منبع جهانی محدود و رقابت بسیار فزاینده‌ای را هر روزه شاهدیم با چه منطقی تعلل کرده و منتظر اتمام این فرصت بمانیم؟ منابع مازاد کشور فرصتی مغتنم را نصیب ملت کرده که عدم توجه به آن تعابیر خوشایندی در پی ندارد.»

طبق صحبت‌های رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران، کشور ما در اکثر ساعات و ایام سال با مازاد تولید در صنعت برق روبه‌رو است. مازاد تولیدی که با صرف هزینه‌های عمومی و شخصی حاصل شده است و بهره‌گیری از این ظرفیت نیازمند مدیریتی فراتر از شرایط کنونی است. «حال راه این نیست که استفاده مردم را از این منابع سد کرده و آن را اختیار عده‌ای خاص قرار دهیم.»


امیدوارم این طرح بدین گونه اعلام وصول نشود


شرفی درباره وصول‌شدن این طرح گفت: «امیدوارم این طرح بدین گونه اعلام وصول نشود چراکه نتیجه‌ای جز عدم انتفاع مردم و اتلاف منابع کشور و رانت و زد و بند بر سر منافع ملی در پی نخواهد داشت. چراکه منابع کشور متعلق به مردم کشورند. هزینه سوء مدیریت بعضی آقایان نباید از جیب ملت پرداخت شود. امیدوارم روزی شاهد تسهیل و رفع موانع برای هم‌وطنان عزیز در جهت ورود به این صنعت باشیم و منابع کشور فقط صرف تولید ثروت برای مردم کشور شود.»


استخراج حداکثری منابع گازی مشترک و تبدیل آن به ثروت در کشور


او درباره دادن گاز یارانه‌ای برای تولید رمزارزها گفت که این موضوع نیازمند توجه به شرایط خاص ذخایر گاز کشور است. «کشور ما در مخزن عظیمی از گاز با کشور قطر مشترک است و چنین نیست که بتوان با صرفه‌جویی در مصرف گاز آن را برای آیندگان ذخیره کرد. این مخزن گازی مشترک سبب شکل‌گیری رقابتی خاص بین دو کشور برای برداشت با تمام ظرفیت ممکن و تبدیل آن به منابع و سرمایه‌گذاری پایدار شده است. بهترین شیوه مدیریت در چنین شرایطی استخراج حداکثری منابع گازی مشترک و تبدیل آن به ثروت در کشور و بهره‌گیری در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی است؛ بنابراین چنانچه این گاز با قیمت تمام شده در کشور توزیع شود، توجیه‌پذیر است و مردم کشور می‌توانند با سرمایه‌گذاری و همراهی با دولت قسمتی از فرآیند خلق ثروت را عهده‌دار شوند.»


ایجاد محدودیت‌هایی برای عدم دسترسی سرمایه‌گذاران خارجی به یارانه


رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران در پاسخ به این سوال که آیا ارزش دارد که کشور بخواهد یارانه‌ای برای استخراج رمزارزها پرداخت کند، این‌گونه توضیح داد: «بله، البته که ارزشمند است. فقط باید در توزیع و روش آن دقت نظر به خرج داد تا عده‌ای با استفاده از روابط خاص اقدام به کسب منفعت شخصی نکرده. همچنین محدودیت‌هایی برای عدم دسترسی سرمایه‌گذاران خارجی به یارانه داخلی ایجاد شود. در کشور ظرفیت توسعه و فعالیت حداکثری این صنعت بدون سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد. به‌طوری‌که از محل اخذ مالیات بر درآمد و عوارض واردات کالا و مالیات ارزش‌افزوده سهم کشور از این فعالیت اقتصادی بدون هیچ‌گونه تبعیضی وصول شود. امیدوارم با توجه ویژه به این صنعت روزی شاهد خلق و توزیع عادلانه ثروت و رفاه در اقصی نقاط کشورمان باشیم.»


درآمد ماینینگ برای کشور


در پایان شرفی محاسبه‌ای انجام داد تا درآمد تقریبی این حوزه در کشور برایمان شفاف شود. «فارغ از شعارهای تبلیغاتی، کلی‌گویی و آدرس‌های اشتباه تنها محاسبه‌ای برای روشنگری افکار عمومی با فرض بیت‌کوین 10700 دلاری انجام می‌دهیم. طی 24 ساعت شبانه‌روز حدود 900 بیت‌کوین تولید و بین استخراج‌کنندگان با شرایطی خاص توزیع می‌شود. اکنون توان پردازشی برابر با 140 میلیون تراهش (140 اگزاهش) است. چنانچه دستگاه‌های موجود را S9 فرض کنیم تعداد دستگاه‌ها برابر با 9 میلیون و 655 هزار دستگاه و مصرف برق معادل 12 هزار و 550 مگاوات ساعت خواهد بود. اکنون از هر مگاوات ساعت روزانه 0.0717 و ماهانه 2.1514 بیت‌کوین تقریبا معادل 23 هزار دلار (هر دستگاه حدود 30 دلار) حاصل می‌شود. حال در صورت عدم‌تغییر سایر شرایط با اختصاص یک هزار مگاوات ساعت برق به این صنعت، میزان درآمد در هر مگاوات ساعت روزانه به 0.0664 و ماهانه به 1.9926 بیت‌کوین معادل 21.3 هزار دلار (هر دستگاه حدود 27.5 دلار) کاهش میابد. حال با افزایش توان پردازش به 200 میلیون تراهش، این درآمد در هر مگاوات ساعت به حدود 16 هزار دلار (هر دستگاه حدود 20 دلار) کاهش خواهد یافت.»

شرفی ادامه داد: «در طی سال حدود 328 هزار و 500 بیت‌کوین معادل 3 میلیارد و 500 میلیون دلار تولید می‌شود که حتی در صورت دستیابی به ثلث توان پردازش شبکه توسط کشورمان درآمدی برابر با 1 میلیارد و 171 میلیون دلار عاید خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.