راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب هوش مصنوعی با حمایت بیمه رازی هفته آینده منتشر خواهد شد

کتاب هوش مصنوعی که انتشارات مجله کسب‌وکار هاروارد در سال 2019 روانه بازار کرده بود، توسط انتشارات راه پرداخت ترجمه و با حمایت بیمه رازی هفته آینده منتشر خواهد شد. این کتاب از 12 مقاله تشکیل شده است که نوشته نویسندگان برجسته مجله کسب‌وکار هاروارد است. توماس اچ داونپورت، جیمز ویلسون و آندرو مک‌آفی از مشهورترین نظریه پردازانی هستند که در این کتاب، مقالاتی از آنان به چاپ رسیده است.

این کتاب توضیح می‌دهد که بیش از 250 سال است که نوآوری‌های مربوط به فناوری، محرک‌های اساسی رشد اقتصادی هستند. مهم‌ترین این نوآوری‌ها، فناوری‌های همه‌منظوره هستند که از جمله آنها می‌توان به موتور بخار، برق و موتور احتراق داخلی اشاره کرد. هر یک از این فناوری‌ها به شکل‌گرفتن موج نوآوری‌ها و فرصت‌های مکمل، سرعت بخشیده‌اند.

برای مثال، موتور احتراق داخلی باعث به وجود آمدن ماشین، کامیون، هواپیما، اره‌برقی و ماشین چمن‌زنی شد و در شکل‌گیری شرکت‌های خرده‌فروشی بزرگ، مراکز خرید، انبارهای کراس داکینگ، زنجیره‌های تأمین جدید نقش داشته و اگر عمیق‌تر به آن فکر کنید، حتی مترو را هم تحت تأثیر قرار داده است. شرکت‌هایی مثل والمارت، UPS و اوبر که محصولات متنوعی دارند هم راه‌های زیادی برای استفاده از این فناوری و خلق مدل‌های کسب‌وکاری جدید و پربازده پیدا کرده‌اند.

این کتاب به خوبی توضیح می‌دهد که مهم‌ترین فناوری همه‌منظوره عصر ما هوش مصنوعی و به‌خصوص یادگیری ماشین است. وقتی ماشینی، بدون اینکه نیاز باشد انسان دقیقاً توضیح دهد که چطور باید همه وظایفش را انجام دهد، بتواند عملکردش را ارتقا بخشد، می‌گوییم از فناوری یادگیری ماشین برخوردار است. در چند سال اخیر فناوری یادگیری ماشین کارایی بیشتری پیدا کرده و به‌طور گسترده در دسترس سازمان‌ها قرار گرفته است؛ بنابراین اکنون می‌توانیم سیستم‌هایی بسازیم که می‌توانند کارهای خود را یاد بگیرند.

با وجود اینکه ارزش هوش مصنوعی در کوتاه‌مدت تدریجی است، ولی فرصت‌های بزرگی برای استفاده از آن در بلندمدت وجود دارد. اکنون بسیاری از شرکت‌ها انتظارات خود را نسبت به هوش مصنوعی تغییر داده‌اند، ولی هنوز برای حرکت به سمت این فناوری انگیزه دارند. این مساله زمانی در بهترین حالت اتفاق می‌افتد که سازمان‌ها به جای اینکه پروژه‌های هوش مصنوعی را در کل سازمان اجرا کنند، آن‌ها را به یک حوزه خاص معطوف کنند. برای مثال، جهت بهبود شرایط واحد پشتیبانی، می‌توان بر پروژه‌هایی مانند چت‌بات‌ها، عاملان هوشمند، موتورهای توصیه‌گر و غیره تمرکز کرد.

چرا این موضوع مهم است؟ به دو دلیل؛ اول اینکه ما انسان‌ها بیش از آنچه می‌توانیم توضیح دهیم، اطلاعات داریم و نمی‌توانیم توضیح دهیم که بعضی کارها را دقیقاً چگونه انجام می‌دهیم. مثلاً اینکه چطور چهره شخصی را شناسایی می‌کنیم یا در بازی قدیمی Go چطور یک حرکت هوشمندانه از خود نشان می‌دهیم. قبل از یادگیری ماشین، این ناتوانی در بیان دانسته‌ها به این معنا بود که نمی‌توانستیم بعضی از کارها را خودکار کنیم، ولی اکنون می‌توانیم.

دوم اینکه، سیستم‌های یادگیری ماشین اغلب یادگیرنده‌های فوق‌العاده‌ای هستند. آنها می‌توانند به عملکردی فراتر از انسان دست یابند و از پس فعالیت‌های بیشتری، از جمله کشف کلاهبرداری و تشخیص بیماری بربیایند. این یادگیرنده‌های دیجیتال تأثیر زیادی در حوزه اقتصادی دارند و در سراسر اقتصاد از آنها استفاده می‌شود.

اکنون هوش مصنوعی در مسیری قرار گرفته که می‌تواند باعث تحول کسب‌وکار شود و به اندازه فناوری‌های همه‌منظوره قبلی، اثرگذار باشد. با اینکه در حال حاضر هزاران شرکت دنیا از این فناوری استفاده می‌کنند، اما هیچ‌یک از آنها هنوز نتوانسته‌اند به‌طور کامل از فرصت‌های بزرگی که این فناوری ارائه می‌دهد، بهره ببرند.

بنابراین تأثیر هوش مصنوعی در دهه‌های پیش رو چندین‌برابر خواهد شد؛ زیرا صنایع تولید، خرده‌فروشی، حمل‌ونقل، مالی، مراقبت‌های پزشکی، حقوق، تبلیغات، بیمه، سرگرمی، آموزش و تقریباً همه صنایع دیگر، فرایندهای محوری و مدل‌های کسب‌وکار خود را تغییر می‌دهند تا بتوانند از هوش مصنوعی نهایت استفاده را ببرند. در حال حاضر تنها مانع این کار مدیریت، پیاده‌سازی و قدرت تصور افراد درباره ایده‌های جدید کسب‌وکار است.

با این حال، درست مانند دیگر فناوری‌های جدید، هوش مصنوعی انتظارات غیرواقع‌بینانه زیادی را به وجود آورده است که این کتاب سعی کرده است تا حد امکان این انتظارات غیرواقع‌بینانه را نیز تبیین سازد.

در حال حاضر کتاب «هوش مصنوعی؛ بینش‌هایی از مجله کسب و کار هاروارد» را می‌توانید با قیمت ۳۲ هزار تومان از فروشگاه راه پرداخت پیش‌خرید کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.