راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضربه سنگین تنش ترامپ با پکن به بازار سرمایه‌ امریکا / رویگردانی غول چینی از وال‌استریت

عرضه اولیه شرکت 200 میلیارد دلاری آنت‌گروپ همانند دیگر شرکت‌های بزرگ چینی (از جمله علی‌بابا) گزینه‌ای جذاب بازار بورس نیویورک یا نزدک بوده است، اما در عوض سهام این شرکت در بازار بورس هنگ‌کنگ عرضه خواهد شد. این موضوع به طور ویژه برای بازارهای سهام ایالات‌متحده ناخوشایند است.

فعالان بازار سرمایه ایالات‌متحده برای شرکت در بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ با موانعی روبرو هستند. عرضه اولیه سهام آنت‌گروپ که در سال ۲۰۰۴ توسط علی‌بابا و مؤسس آن جک ما، تأسیس شد و حالا به برترین اپلیکیشن پرداخت در چین و یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پرداخت در جهان تبدیل شده است در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت. اما به دلیل افزایش تنش‌های سیاسی بین واشنگتن و پکن در ماه‌های اخیر احتمال اینکه این عرضه اولیه در بورس هنگ‌کنگ صورت پذیرد زیادتر است. این در حالی است که پیش از این سهام شرکت علی‌بابا که شرکت مادر آنت‌گروپ محسوب می‌شود در بورس نیویورک عرضه شده است.

آنت‌گروپ با بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر در کنار شرکت چینی تنسنت سالانه حدود ۲۲.۵ تا ۲۸.۸ تریلیون دلار از پرداخت‌ها و تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند که به لحاظ حجم تراکنش‌ها، مسترکارت و ویزا را پشت سر می‌گذارند. ارزش کنونی این شرکت 200 میلیارد دلار ارزیابی شده است. با توجه به اینکه بزرگ‌ترین مؤسسات مالی جهان حالا در چین حضور دارند انتظار می‌رود میزان فروش سهام این شرکت در عرضه اولیه آن به بیش از ۳۰ میلیارد برسد و از رکورد آرامکو با ۲۹ میلیارد دلار فراتر برود. بنابراین با بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس در جهان سروکار داریم که به احتمال زیاد آمریکایی‌ها نه تنها نمی‌توانند از آن میزبانی کنند بلکه شرکت در این عرضه اولیه هم برای بسیاری از آنان غیرممکن است. اما چرا بازارهای معتبری مثل بورس نیویورک و یا نزدک پذیرای این اتفاق تاریخی نخواهند بود؟


ترامپ؛ متهم اول


 این موضوع از پیامدهای غیرمستقیم اقدامات ضد چینی اخیر سیاست‌مداران ایالات‌متحده به رهبری دونالد ترامپ است. عرضه اولیه شرکت 200 میلیارد دلاری آنت‌گروپ همانند دیگر شرکت‌های بزرگ چینی (از جمله علی‌بابا) گزینه‌ای جذاب بازار بورس نیویورک یا نزدک بوده است، اما در عوض سهام این شرکت در بازار بورس هنگ‌کنگ عرضه خواهد شد. این موضوع به طور ویژه برای بازارهای سهام ایالات‌متحده ناخوشایند است.

در ماه آگوست سال جاری میلادی، ترامپ دستورات اجرایی صادر کرد که تراکنش‌های مرتبط با دو غول فناوری چینی دیگر را محدود می‌کرد: تنسنت مالک وی‌چت و تیک‌تاک مالک بایت‌دنس. ترامپ مدعی است چین می‌تواند با اطلاعات این اپلیکیشن‌ها، محل اقامت کارمندان فدرال آمریکا را شناسایی کند و از اطلاعات آن‌ها برای اخاذی یا جاسوسی از شرکت‌ها استفاده کند. همچنین رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که رشد اپلیکیشن‌های شرکت‌های چینی در کشورش، منافع ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند.

در ضمن، اداره صنعت و امنیت ایالات‌متحده در حال محدودسازی شرکت‌های چینی در به‌کارگیری فناوری‌های ساخت ایالات‌متحده در محصولاتشان است. همچنین «برنامه شبکه پاک» (clean network program) رویکرد جامع دولت ترامپ در جهت حفاظت از دارایی‌های کشور از جمله حریم خصوصی شهروندان و حساس‌ترین اطلاعات شرکت‌ها در برابر دخالت‌های بازیگران بد، مانند حزب کمونیست چین طراحی شده است و به طور خاص فناوری 5G شرکت چینی هواوی را هدف قرار داده است.

در نهایت «قانون مسئولیت‌پذیری شرکت‌های خارجی» شاید به موضوع آنت‌گروپ مرتبط‌‌تر باشد. این قانون به منظور انطباق شرکت‌های خارجی با قوانین شرکتی مشخص از جمله تبعیت از دستورالعمل‌های حسابرسی ایالات‌متحده و شفاف‌سازی مالکیت یا کنترل دولت خارجی تنظیم شده است.

در صورتی که 230 شرکت چینی که ارزشی حدود یک تریلیون دلار دارند نتوانند این استانداردها را رعایت کنند از بازارهای بورس آمریکا حذف خواهند شد. از میان این شرکت‌ها می‌توان به علی‌بابا، بایدو، جی‌دی‌دات‌کام و پتروچاینا اشاره کرد. هرچند این دستورالعمل‌ها برای یک بازه زمانی سه‌ساله در نظر گرفته شده‌اند اما ترامپ به آن‌ها جنبه سیاسی داده و در حال برنامه‌ریزی برای صدور یک دستور اجرایی دیگر جهت سرعت بخشیدن به این فرآیند است.

بنابراین با توجه به محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های روزافزونی که برای شرکت‌های چینی در آمریکا اعمال می‌شود، طبیعی است که عرضه اولیه آنت‌گروپ در بورس هنگ‌کنگ صورت گیرد؛ اما خروج احتمالی سایر شرکت‌های چینی از بازار آمریکا پیامدهای زیادی به همراه خواهد داشت.


بازنده اصلی


به همان صورت که بازارهای سرمایه ایالات‌متحده فرصت فهرست‌نویسی آنت‌گروپ را ازدست‌داده‌اند، صندوق‌های بازنشستگی و دیگرهای نهادهای مالی با اختیارات سرمایه‌گذاری محدود که تنها می‌توانند سهم شرکت‌های فهرست‌شده در ایالات‌متحده را خریداری کنند از این شرایط آسیب خواهند دید. در واقع همه نهادهای ایالات‌متحده امکان سرمایه‌گذاری در خارج از بازارهای سرمایه ایالات‌متحده را ندارند.

بنابراین در صورت خروج شرکت‌های چینی از بازار سرمایه آمریکا، طبق قانون برخی سرمایه‌گذاران مجبور به فروش سهام خود خواهند شد. شواهد نشان می‌دهد لغو پذیرش یک شرکت در بازار سرمایه موجب سقوط قیمت سهام آن می‌شود: نتایج بررسی 520 شرکت به طور متوسط سقوط 8.5 درصدی را نشان می‌دهد. ازاین‌رو، آن دسته از صندوق‌های بازنشستگی ایالات‌متحده که بر مبنای تکنیک‌های شناخته‌شده برای سودمندتر ساختن پرتفوی‌ها، سرمایه خود را در سهام شرکت‌های چینی پخش کرده‌اند، با خسارت‌های زیادی مواجه خواهند شد.

در ماه آگوست، سازمان رگولاتوری اوراق بهادار چین، به منظور کاهش تنش‌ها به هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام ایالات‌متحده پیشنهادی مبنی بر حسابرسی تعدادی از شرکت‌های دولتی منتخب ارائه کرد؛ اما بعید به نظر می‌رسد این کار خشم دولتمردان آمریکایی را نسبت به شرکت‌های چینی فرونشاند. در این صورت بازندگان اصلی بازارهای سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایالات‌متحده و در نهایت مردم عادی آمریکا خواهند بود که تلاش می‌کنند برای دوران بازنشستگی خود سرمایه‌ای پس‌انداز کنند.

اقدام تنبیهی هدفمند علیه شرکت‌ها، تحریم‌های فردی و قوانین ملی‌گرایانه به این معناست که آنت‌گروپ آخرین شرکت غیرآمریکایی نخواهد بود که تصمیم به عدم پذیرش در ایالات‌متحده می‌گیرد. در نتیجه، ممکن است هژمونی بازارهای سرمایه ایالات‌متحده در معرض تهدید قرار گیرد. این موضوع می‌تواند به طور بالقوه برای دموکرات‌ها در راستای مبارزه انتخاباتی جهت برکناری رئیس‌جمهور در ماه نوامبر دستاویزی قوی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.