راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت‌خوان کماکان محبوب‌ترین ابزار پرداخت کشور / نگاهی به گزارش اقتصادی سالیانه شاپرک برای سال ۱۳۹۸

براساس این گزارش اقتصادی، در پایان اسفندماه ۱۳۹۸ بیش از ۱۱.۰۳ میلیون ابزار پذیرش در کشور توزیع شده است که از این تعداد ۷۵.۵۵ درصد کارت‌خوان فروشگاهی، ۱۲.۴۹ درصد ابزار پذیرش اینترنتی و ۱۱.۹۶ درصد نیز ابزار پذیرش موبایلی است.

گزارش اقتصادی سالیانه شاپرک برای سال ۱۳۹۸ هفته گذشته منتشر شد. براساس این گزارش، تعداد تراکنش‌های شاپرک در سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۶ میلیارد تراکنش بوده که نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۲۲.۷۳ درصدی داشته است. همچنین ارزش تراکنش‌های شبکه شاپرک با ۲۳.۳۸ درصد افزایش از ۲۵.۸۸۷ هزار میلیارد ریال به ۳۱.۹۳۹ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است. شاپرک افزایش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در شبکه شاپرک را به‌صورت سالانه امری متداول می‌داند و پیش‌بینی می‌کند تا زمان اشباع شبکه و فراگیری استفاده از پرداخت الکترونیکی در میان تمامی افراد جامعه ادامه داشته باشد. در ادامه نگاهی به بخش‌های مختلف گزارش اقتصادی ۹۸ شاپرک خواهیم داشت.


آمار و ارقامی از ابزارهای پذیرش شاپرکی


براساس این گزارش اقتصادی، در پایان اسفندماه ۱۳۹۸ بیش از ۱۱.۰۳ میلیون ابزار پذیرش در کشور توزیع شده است که از این تعداد ۷۵.۵۵ درصد کارت‌خوان فروشگاهی، ۱۲.۴۹ درصد ابزار پذیرش اینترنتی و ۱۱.۹۶ درصد نیز ابزار پذیرش موبایلی است.

سهم ابزار کارت‌خوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی از کل ابزارها در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ به ترتیب افزایش ۱۳.۸۴، ۲۲.۳۷ و ۱۱.۲۰ درصدی داشته است که ابزار پذیرش اینترنتی بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است. در مجموع نیز تعداد ابزارهای پذیرش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش ۱۴.۵۱ درصدی داشته است.

علی‌رغم افزایش تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی در سال ۱۳۹۸، این ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است که همچنان بیشترین سهم از تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت را پردازش کرده است؛ به عبارت دیگر کارت‌خوان فروشگاهی همچنان ابزار محوری شبکه پرداخت الکترونیک کشور است و در مجموع ۸۸.۴۸ درصد مجموع تراکنش‌های سال ۹۸ در اختیار کارت‌خوان فروشگاهی است.

همچنین کارت‌خوان فروشگاهی دارای بیشترین سهم از مبلغ تراکنش‌ها در هر دو سال ۹۷ و ۹۸ است. سهم این ابزار از مبلغ تراکنش‌های سال ۹۸، حدود ۸۹.۲۲ درصد است که در مقایسه با سال ۹۷، رقمی معادل با ۱.۴۹ درصد کاهش یافته است. متوسط مبلغ تراکنشی کارت‌خوان فروشگاهی در سال ۱۳۹۸ کاهش ۰.۷۰ درصدی تجربه کرده است که دلیل آن را می‌توان به مهاجرت تراکنش‌های مبلغ بالا به سوی ابزارهای اینترنتی نسبت داد. علاوه بر این، بیشترین متوسط مبلغ تراکنشی در بین ابزارهای پذیرش شاپرکی متعلق به ابزار پذیرش اینترنتی است و کم‌ترین متوسط مبلغ تراکنشی نیز متعلق به ابزار پذیرش موبایلی است.

طبق این گزارش، بیشترین تعداد تراکنش‌های کارت‌خوان فروشگاهی در بازه ۵ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان قرار دارد که این بازه ۲۶.۱۲ درصد از کل تراکنش‌ها را در برمی‌گیرد. در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۸.۳۱ درصد تعداد تراکنش‌ها با مبلغ زیر ۵ هزار تومان، ۳۸.۶۵ درصد تراکنش‌ها در بازه مبلغی ۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان و ۳۳.۰۴ درصد تراکنش‌ها با مبلغ بالای ۲۵ هزار تومان انجام گرفته‌اند.


عملکرد شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت در سال ۹۸


طبق این گزارش، به ترتیب شرکت به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان و آسان پرداخت پرشین بیش‌ترین سهم بازار را از نظر تعداد تراکنش‌ها در سال ۱۳۹۸ داشتند.

شرکت به‌پرداخت ملت در هر دو سال ۹۷ و ۹۸، با در اختیار داشتن به‌طور متوسط حدود ۲۲ درصد بازار، بالاترین حجم تراکنش‌ها را در شبکه الکترونیکی پرداخت کشور جابه‌جا کرده است. همانند سال گذشته نیز شرکت پرداخت الکترونیک سامان در رقابت با این شرکت بوده و سعی در کاهش اختلاف سهم بازار خود با آن را دارد. بیش‌ترین کاهش سهم نیز در شرکت آسان پرداخت پرشین مشاهده می‌شود؛ این کاهش به‌گونه‌ای است که نسبت به سال ۹۷ در جایگاه این شرکت و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان جابه‌جایی صورت گرفته است.

همچنین به ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، کارت اعتباری ایران کیش، تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سداد بیش‌ترین سهم بازار را از نظر مبلغ تراکنش‌ها در سال ۱۳۹۸ داشتند.

براساس آمار این گزارش، صاحبان بازار تراکنش‌های موبایلی طی سال‌های ۹۷ تا ۹۸، تغییر یافته و بیش‌ترین سهم از شرکت پرداخت نوین آرین در سال ۹۷ با پشتیبانی از حدود ۳۲ درصد بازار تراکنش‌های موبایلی، به شرکت پرداخت الکترونیک سامان با سهم بازاری نزدیک به بیش از ۲۷ درصد در سال ۹۸ واگذار شده است. شایان ذکر است که در سال‌های ۹۵ و ۹۶، شرکت آسان پرداخت پرشین به‌عنوان دارنده بیش‌ترین سهم بازار تراکنش‌های موبایلی شناخته می‌شد.

با توجه به گزارش سالیانه شاپرک، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با طی روند رو به رشد در تعریف کارت‌خوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی طی ماه‌های سال ۹۸، از سایر شرکت‌ها پیشی گرفته و با رقمی معادل با ۱۶.۰۶ درصد بالاترین سهم بازار را در این نوع ابزار کسب کرده است. پس از آن شرکت‌های کارت اعتباری ایران کیش، پرداخت الکترونیک سامان و به‌پرداخت ملت به‌ترتیب بیش‌ترین سهم از بازار کارت‌خوان‌های فعال سیستمی را در کشور دارند.


وضعیت بانک‌های پذیرنده در سال ۹۸


در سال ۱۳۹۸ تعداد بانک‌های پذیرنده ۳۵ بانک و موسسه مالی و اعتباری مجاز در فهرست بانک‌های پذیرنده تراکنش‌های پرداخت الکترونیک کارتی بوده است.

طبق این گزارش به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، کشاورزی، سپه و پارسیان بیش‌ترین سهم بازار را از کل تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت در سال ۱۳۹۸ داشتند.

همچنین به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، کشاورزی، سپه و تجارت بیشترین سهم از کل مبلغ تراکنش‌های صنعت پرداخت در سال ۱۳۹۸ را داشتند.

طبق آمارهای این گزارش، در سال ۱۳۹۸، بیش‌ترین سهم از تعداد تراکنش‌های کارت‌خوان فروشگاهی با ۲۲.۲۷ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۵۶.۷۶ درصد متعلق به بانک ملت و بیش‌ترین سهم از تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی با ۲۰ درصد متعلق به بانک پارسیان بوده است. همچنین در سال ۱۳۹۸، بیش‌ترین سهم از مبلغ تراکنش‌های کارت‌خوان فروشگاهی با ۲۲.۲۳ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی با ۳۳.۰۴ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۵۱.۷۴ درصد متعلق به بانک ملت بوده است.


کارت‌های بانکی تراکنش‌دار


در اسفندماه سال ۱۳۹۸، تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در سوییچ شاپرک مجموعا بیش از ۱۰۹ میلیون و ۹۷۵ هزار عدد بوده است که بیش‌ترین آن با بیش از ۱۰۵ میلیون عدد و سهم تعدادی ۹۵.۷۶ درصدی مربوط به کارت برداشت و کم‌ترین تعداد آن با ۱۳۷ هزار و سهم ۰.۱۲ درصدی مربوط به کارت اعتباری بوده است. طبق این گزارش، در کل تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ به میزان ۳.۵۰ درصد رشد داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.