راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دعوای چین و آمریکا بر سر هوآوی به لیگ برتر انگلیس کشیده شد

رسول مجیدی، روزنامه‌نگار / کمتر کسی فکر می‌کرد دود دعوایی که دونالد ترامپ علیه شرکت چینی هوآوی آغاز کرد به چشم تیم‌های فوتبال لیگ برتر انگلیس برود اما ظاهراً این اتفاق رخ داده است. پنجشنبه خبر مهمی در فضای رسانه‌ای انگلیس منتشر شد که خبرنگاران ورزشی به آن لقب «خبر بزرگ» را دادند؛ لیگ برتر انگلیس قراردادش با شبکه PPTV چین که ارزشی نزدیک به ۵۰۰ میلیون پوند برای سه سال داشت را فسخ شده اعلام کرد. ماجرایی که می‌تواند روی درآمد تیم‌های انگلیسی، به خصوص تیم‌های کوچک انگلیسی تاثیرگذار باشد.

‏بر اساس این قرارداد شبکه تلویزیونی PPTV به ازای دریافت حق پخش اختصاصی لیگ برتر انگلیس در چین، سالانه ۱۶۰ میلیون پوند به لیگ برتر تزریق می‌کرد. مسئولان لیگ برتر اعلام کرده‌اند دلیل فسخ، پرداخت نکردن به موقع ۱۶۰ میلیون فصل گذشته در ماه مارس بوده. درواقع شبکه چینی در همان سال اول قرارداد سه‌ساله‌اش، از پرداخت پول امتناع کرده است.

مسئولان این شبکه، شیوع کرونا را بهانه عدم پرداخت‌شان اعلام کرده‌اند ‏اما عده‌ای در انگلستان ماجرا را سیاسی می‌دانند؛ بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس چندی پیش به تبعیت از دونالد ترامپ و درواقع با تشویق او، جلوی فعالیت برند چینی هوآوی در توسعه شبکه موبایلی 5G در انگلیس را گرفته بود و همین، تنش‌ها را بین لندن و پکن افزایش داد.

مقامات دولت آمریکا زمستان سال گذشته شواهد جدیدی از ریسک‌های همکاری با هوآوی به دولت انگلیس ارائه کرده‌اند و اجازه فعالیت به این شرکت در انگلیس را «دیوانگی» خواندند. مقامات سیاسی آمریکا شرکت هوآوی را نزدیک به دولت مستقر در چین می‌دانند و معتقدند استفاده از هواوی در زیرساخت‌های ارتباطی می‌تواند منجر به افشای اطلاعات شهرواندان آمریکایی نزد حزب کمونیست چین شود.

بر اساس همین شواهد و البته تحریم‌های آمریکا بود که جانسون دستور داد تجهیزات هوآوی به‌طور کامل از شبکه 5g انگلیس تا پایان ۲۰۲۷ خارج شوند و بعد هم ترامپ در کنفرانسی خبری گفت: «من مسئول تصمیم اخیر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، در خصوص ممنوعیت فعالیت شرکت مخابراتی هوآوی چین در توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه انگلیس هستم.»

‏حالا دعوای تجاری ترامپ و مقامات چین که بوریس جانسون هم چندی است به حمایت از رئیس‌جمهوری آمریکا در آن وارد شده به ضرر باشگاه‌های فوتبال در انگلیس شده ‏و خیلی‌ها معتقدند، تلویزیون PPTV از قصد در همان سال اول قرارداد از پرداخت پول خودداری کرده است.

خروج پول‌های چینی از فوتبال انگلیسی البته تنها به ماجرای حق پخش محدود نمی‌شود. مالکان ثروتمند چینی ویگان، استون‌ویلا و نورتهمپتون تاون که روابط نزدیکی با دولت مستقر در پکن دارند، در یک سال گذشته سهام‌شان را فروخته‌اند و مالک چینی ساتهمپتون هم در ماه مارس اعلام کرد قصد فروش باشگاهش را دارد.

ظاهراً چین بعد از کنارگذاشته شدن از پروژه توسعه زیرساخت شبکه موبایلی انگلیس، می‌خواهد از هر ابزاری برای ضربه‌زدن به این کشور استفاده کند و چه وسیله‌ای بهتر از فوتبال که برای انگلیسی‌ها چیزی شبیه به نان شب است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.