راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فدرال رزرو با انجمن نوآوری ارز دیجیتال دانشگاه ام‌آی‌تی برای ایجاد «ارز دیجیتال بانک مرکزی» همکاری می‌کند

دو رویداد در روز 13 آگوست رخ داد. یکی از آن‌ها سخنرانی «لائل برینارد» در فدرال رزرو سان فرانسیسکو بود و رویداد دیگر انتشار مقاله‌ای با عنوان «مقایسه ابزارهای پرداخت: ارز دیجیتال بانک مرکزی چه کارکردی دارد؟» از سوی فدرال رزرو بود. اینکه هر دو رویداد در یک روز اتفاق افتادند تصادفی نیست. فدرال رزرو قصد دارد اعلام کند که به موضوع ارزهای دیجیتال بانک مرکزی توجه ویژه‌ای دارد و در تلاش برای یافتن مسیری به منظور پیاده‌سازی آن‌هاست.

هدف اصلی فدرال رزرو، تضمین ثبات مالی ایالات‌متحده در خدمت‌رسانی به شهروندان خود است. اینکه فدرال رزرو در حال تحقیق روی ارز دیجیتال بانک مرکزی است دیگر به یک راز آشکار تبدیل شده است. آن‌ها پیش‌تر اقداماتی را به صورت پنهانی انجام داده‌اند. در جلسه کمیته مالی مجلس نمایندگان ایالات‌متحده که در تاریخ 17 ژوئن برگزار شد، نشانه‌های جدیدی در این باره ظاهر شده است. «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو اظهار داشت از آنجا که ارز دیجیتال بانک مرکزی بخش بسیار مهمی از زیرساخت ملی و تحت نظارت فدرال رزرو است، لذا این نهاد مالی مسئولیت زیرساخت اصلی آن را بر عهده خواهد گرفت.

آخرین اخبار منتشرشده نشان می‌دهد فدرال رزرو در حال جستجو و آزمایش فناوری‌های مختلف برای حمایت از  ارز دیجیتال بانک مرکزی است.سخنرانی لائل برینارد در بردارنده راهبرد استراتژیک گسترده‌ای است، اما مقاله‌ای که توسط فدرال رزرو منتشر شده بر روی اصول پایه‌ای یک ارز دیجیتال بانک مرکزی متمرکز است.

دکتر برینارد یکی از اعضای هیئت نظارت فدرال رزرو است. او به عنوان مدیر «کمیته پرداخت، تصفیه و تسویه» در فدرال رزرو، رهبری انجام تحقیقات بر روی ارز دیجیتال بانک مرکزی را بر عهده دارد. هم‌چنین برینارد در پروژه‌ای موسوم به FedNow که در دفتر فدرال رزرو بوستون در دست انجام است نقش برجسته‌ای دارد.

«ارز دیجیتال بانک مرکزی به طور کامل جایگزین پول نقد نخواهد شد و به عنوان مکملی برای آن به ایفای نقش خواهد پرداخت.» این موضوع یکی از پیام‌های مهم سخنرانی دکتر برینارد بود.با این حال ارزهای دیجیتال بانک مرکزی اگرچه فرصت‌هایی را به وجود می‌آورند، اما ریسک‌هایی نیز به دنبال دارند. ریسک‌هایی به لحاظ حریم خصوصی، فعالیت‌های مالی غیرقانونی و ثبات مالی. یکی از انگیزه‌های اصلی اقدامات فدرال رزرو، نگرانی از احتمال پذیرش جهانی ارز دیجیتال «لیبرا» است که می‌تواند کنترل سیاست‌های پولی فدرال رزرو را تهدید کند.

سیستم پرداخت‌های الکترونیک ارز دیجیتال (DCEP) چین به لحاظ پیاده‌سازی پیشرفت فراوانی داشته است. وجود چنین سیستم‌هایی و همچنین استراتژی بین‌المللی چینی‌ها، سلطه دلار به عنوان واحد حساب و ابزار پرداخت بین‌المللی را تهدید می‌کند.

همچنین دکتر برینارد در سخنرانی‌ خود اقدامات صورت گرفته توسط فدرال رزرو در راستای تحقیق و بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را شرح داد. یک آزمایشگاه فناوری (تک‌لب) توسط فدرال رزرو به منظور ارائه و آزمایش راهکارهای مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی راه‌اندازی شد. این آزمایشگاه فناوری متشکل از یک تیم چندرشته‌ای شامل کارشناسان فناوری در بانک‌های فدرال رزرو کلیولند، دالاس و نیویورک است. این تیم وظیفه حمایت از تیم سیاست‌گذاری که سیاست‌های پولی، ثبات مالی و زیرساخت‌های پرداخت را در چارچوب اهداف اصلی فدرال رزرو را بررسی می‌کند را نیز بر عهده دارد.

دکتر برینارد خبر از همکاری انجمن نوآوری ارز دیجیتال دانشگاه ام‌آی‌تی (DCI) با دفتر فدرال رزرو بوستون خبر داد. این همکاری چندساله با هدف ایجاد و آزمایش یک ارز دیجیتال فرضی شکل گرفته است. نتایج این پروژه تحقیقاتی در قالب مقاله یا نشریه و یا در قالب کد متن‌باز در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

بررسی نشریات و فعالیت‌های DCI یکی از راه‌های درک اهمیت راهبرد همکاری احتمالی DCI و فدرال رزرو است. یکی از پژوهشگران برجسته DCI یکی از مخترعان «لایتنینگ»، لایه دوم پروتکل بیت‌کوین است. مقاله‌ای که توسط DCI در پاسخ به مقاله بلاکچین «بانک انگلستان» منتشر شد ارجاعات متعددی به لایه دوم پروتکل بیت‌کوین می‌کند.

از این ‌رو، انتظار می‌رود در تحقیقات مربوط به ارز دیجیتال بانک مرکزی که توسط DCI انجام می‌شود به طور مشخص موضوع لایه دوم مدنظر قرار گیرد. بااین‌حال طبق «قانون فدرال رزرو» ممکن است محدودیت‌های پولی قانونی در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، به خصوص در رابطه با بخش لایه دوم این راهکار وجود داشته باشد. «قانون فدرال رزرو» بیش از صدسال قدمت دارد.

یک اطلاعیه شغلی در سایت  DCI منتشر شده که برای استخدام توسعه‌دهنده ارز دیجیتال بانک مرکزی، داشتن تخصص در زبان‌های برنامه‌نویسی C/C++، Go و Rust الزامی در نظر گرفته شده است. Go زبانی است که در «گو اتریوم» و هم‌چنین در «فابریک هایپرلجر» مورد استفاده قرار می‌گیرد. C/C++ در هسته بیت‌کوین به کار گرفته شده است. زبان برنامه‌نویسی Rust به طور گسترده در «لیبرا» و هم‌چنین در توسعه کتابخانه رمزنگاری مدرن مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین این اطلاعیه شغلی به بلاکچین‌هایی که به عنوان بخشی از این همکاری مورد بررسی قرار می‌گیرند اشاره مختصری می‌کند.

تمام نشانه‌ها، از جمله مصاحبه‌هایی که در همین رابطه با مدیران DCI و دفتر فدرال رزرو در بوستون صورت گرفت به یک اقدام آزمایشی چندین‌ساله و چندبلاکچینی درزمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی اشاره دارند. بااین‌حال، به نظر نمی‌رسد که DCI در حال ساخت بلاکچین خود باشد. زمان همه‌چیز را مشخص خواهد کرد.

منبع Forbes
نویسنده / مترجم ویپین بهاراتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.