راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بلاکچین می‌تواند به ناشران در افزایش اعتماد مخاطبان کمک کند؟

با پیاده‌سازی فناوری بلاکچین و تایم‌استمپینگ، رسانه‌ها و نشریات می‌توانند اعتماد دنبال کنندگان خود را افزایش دهند

سباستین فان در لانس / خوانندگان انتظار دارند اخباری که به آن‌ها مخابره می‌شود قابل اعتماد و موثق باشد، بااین‌حال، بسیاری از آن‌ها نسبت به این موضوع تردید دارند. خوانندگان مواردی چون منابع غیرقابل استناد، عجله بیش‌ازحد برای چاپ، گزارش‌دهی بی‌دقت و سایت‌های خبری که عمداً خبر نادرستی را منتشر می‌کنند را عواملی می‌دانند که موجب کاهش اعتمادشان به منابع خبری شده است.

بااین‌حال خوانندگان، به دنبال اخبار موثق، واقعی و بی‌طرفانه هستند و حتی حاضرند برای آن هزینه پرداخت کنند. ایجاد شفافیت بیشتر در فرایندهای گزارش‌دهی و نگارش موجب افزایش اعتماد خواهد شد. سایت‌های خبری می‌توانند از یک منبع غیرعادی برای تأمین شفافیت استفاده کنند و آن فناوری بلاکچین است.


جایگاه حال حاضر اعتماد در کار نشر


اخیراً ما گزارشی در مورد «اعتماد در کار نشر دیجیتال»تهیه کردیم. در این گزارش قصد داشتیم درک کنیم در حال حاضر خوانندگان نسبت به سایت‌های خبری که دنبال می‌کنند و رویدادهایی که شاهد آن هستند چه احساسی دارند و از نظر آن‌ها این سایت‌ها چه قدر موثق هستند. ما پی بردیم ۶۱% از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند انتظار دارند سایت‌های خبری که دنبال می‌کنند، راستی آزمایی بهتری داشته و تمرکزی بیشتری روی موضوع صحت اخبار داشته باشند.

آن‌ها بر این باورند که سایت‌های خبری به دلیل در اختیار داشتن روزنامه‌نگاران کم‌تجربه یا به‌کارگیری رویکردهای نامناسب اطلاعات نادرستی را منتشر می‌کنند. 35% از شرکت‌کنندگان تصور می‌کنند که خبرگزاری‌ها برای خوانندگان خود ارزش کافی قائل نمی‌شوند. بااین‌حال، 42% از آن‌ها اظهار داشتند که دیگر آن سایت خبری که پیش‌تر استفاده می‌کردند را دنبال نمی‌کنند و 51% از آن‌ها صرفاً به دلیل یک خبر نادرستی که سایت خبری مورد نظرشان منتشر کرده آن را رها کرده‌اند.

اما خوانندگان در واقع به دنبال اخبار خوب و واقعی هستند؛ 46% از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند اظهار داشتند حاضرند برای روزنامه‌نگاری دقیق هزینه پرداخت کنند. آن‌ها گفتند راستی آزمایی بهتر، تمرکز بر صحت به جای سرعت، شفافیت بیشتر در فرآیند تحریریه و پذیرش اشتباه در هنگام انتشار یک خبر نادرست می‌تواند به افزایش اعتماد آن‌ها کمک کند.

زمانی که صحبت از شفافیت در فرآیند تحریریه می‌شود، برخی سایت‌های خبری اقدام به نمایش فعالیت‌های خود می‌کنند، همانند دیوید فارنتولد، روزنامه‌نگار واشینگتن‌پست که تصاویری از یادداشت‌های تحقیقاتی خود را در صفحه توییترش به اشتراک گذاشت. این فرآیند به خوانندگان امکان می‌دهد تا درک کنند چگونه در مورد رویدادهای روزمره اطلاعات جمع‌آوری می‌شود. اما من فکر می‌کنم خبرگزاری‌ها می‌توانند یک گام فراتر رفته و از قابلیت تایم‌استمپینگ بلاکچین برای افزایش اعتماد در میان خوانندگان خود استفاده کنند.


بلاکچین چگونه می‌تواند اعتماد را افزایش دهد


نقطه شروع فناوری بلاکچین، ارزهای دیجیتال نبوده است. این موضوع مدت‌ها قبل‌تر در مقاله‌ای با عنوان «نحوه تایم‌استمپینگ یک سند دیجیتال» مطرح شد. در سال 1991، استوارت هابر و دابلیو اسکات استورنتا این مقاله را نوشته‌اند. آن‌ها ابهاماتی که ممکن بود در دنیای دیجیتال پیرامون مسئله مالکیت و اعتبار چنین اسنادی مطرح شود را پیش‌بینی می‌کردند. ایمی ویتاکر در روزنامه وال استریت جورنال نوشت «آن‌ها از خود می‌پرسیدند، چگونه ممکن است ما به طور قطعی بدانیم موضوعی در رابطه با گذشته صحیح است؟ چه چیزی می‌تواند مانع دست‌کاری اسناد تاریخی شود و آیا می‌توان از چنین اطلاعاتی برای نسل‌های بعد حفاظت کرد؟» راهکار هابر و استورنتا تایم‌استمپینگ این داده‌ها بود.

هابر و استورنتا به جای دریافت اسناد و داده‌ها و ارسال آن‌ها به یک سرویس تایم‌استمپینگ با هدف نگه‌داری ایمن (جایی که هنوز هم می‌توان آن‌ها را دست‌کاری کرد)، تایم‌استمپینگ داده‌ها با یک شناسه هویت (هش) منحصربه‌فرد که می‌تواند به این داده‌ها پیوست شود را پیشنهاد کردند. این هش منحصربه‌فرد به یک سرویس منتقل می‌شود تا در آنجا با توجه به الگوریتم خاصی که دارد ذخیره شده و در یک دفتر کل عمومی غیرمتمرکز نگه‌داری شود. بلاکچین چنین ساختاری دارد و مفهوم آن در نتیجه نیاز به حفاظت از صحت محتوا و مطالب مطرح شد.

همان مورد کاربردی که هابر و استورنتا مطرح کردند را می‌توان در دنیای امروز به کار برد: تایم‌استمپینگ اختراعات یا ایده‌ها برای آن‌که مشخص شود چه کسی برای اولین بار آن‌ها را ایجاد کرده یا تایم‌استمپینگ اسناد شرکت‌ها برای این‌که اثبات شود آن‌ها دست‌کاری شده‌اند یا خیر؛ اما بزرگ‌ترین مورد کاربرد امروز آن حوزه‌ای است که اکثر ما بیشترین اطلاعات خود را از آن به دست می‌آوریم: اینترنت.

تایم‌استمپینگ راهی برای اثبات مالکیت، افشای تغییرات غیرمجاز در محتوا و ایجاد شفافیت و اعتماد در افرادی که مطلبی را مطالعه می‌کنند به شمار می‌رود. پس‌ازآن که یک منبع خبری محتوایی را ایجاد می‌کند می‌تواند با یک هش منحصربه‌فرد به آن برچسب زمانی زند. سپس این محتوا می‌تواند به یک بلاک‌چین عمومی اضافه شود تا هر فردی بتواند آن را مشاهده کند. این هش منحصربه‌فرد (متشکل از عنوان، تاریخ و خود نوشته) با محتوای خاص خود مطابقت دارد.

زمانی که این هش به یک بلاکچین اضافه شود دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد. اگر این محتوا به‌روزرسانی شده و یا تغییر کند باید یک هش جدید با یک برچسب زمانی متفاوت ایجاد شود. اساساً برای هر محتوایی که یک سازمان خبری ایجاد می‌کند یک اثرانگشت منحصربه‌فرد ایجاد می‌شود. به‌این‌ترتیب صحت یک خبر با روشی متن‌باز اثبات می‌شود.

این هش مانع می‌شود که واسطه‌ها از محتوای ایجاد شده به نام خود استفاده کنند و اشخاص ثالثی که جانب‌دارانه عمل می‌کنند، احتمال دارد در بیان مطلب دچار اشتباه شوند و ممکن است داده‌ها را تحریف و یا تغییر دهند را حذف می‌کند. (راهکاری که برخی سازمان‌ها امروزه به کار می‌برند و این واسطه زدایی‌ها دقیقاً همان چیزی است که هابر و استورنتا می‌خواستند از آن جلوگیری کنند.) چندی پیش در مجله وایرد مطلبی منتشر شد که به این نکته اشاره داشت که ما برای بسیاری از خدمات مختلف هزینه زیادی به واسطه‌های شخص ثالث می‌پردازیم که می‌توان در مورد بسیاری از آن‌ها فناوری بلاکچین را جایگزین کرد.

همچنین در این مجله مطرح شد که «حدود یک دهه بعد، بلاکچین به مانند اینترنت خواهد شد و ما تعجب خواهیم کرد که افراد جامعه پیش‌تر چگونه می‌توانستند بدون آن کارهای خود را انجام دهند. اینترنت نحوه به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارتباط با دیگر افراد را متحول کرد؛ بلاکچین نحوه تبادل ارزش و اعتماد به افراد را متحول خواهد کرد.»

تایم‌استمپینگ می‌تواند اعتماد خوانندگان را افزایش دهد چراکه آن‌ها می‌دانند در حال خواندن یک مطلب یا رویداد خبری دست‌کاری نشده هستند. هنگامی‌که به طور گسترده‌ای از تایم‌استمپینگ استفاده شود، خوانندگان به سازمان‌های خبری که از این قابلیت استفاده می‌کنند بیشتر اعتماد کرده و سازمان‌های خبری که آن را به کار نمی‌گیرند را دنبال نخواهند کرد.


آینده تایم‌استمپینگ


امروزه، وفاداری خواننده تضمین نشده است. خوانندگان روزبه‌روز در حال حرکت به سمت سایت‌های خبری هستند که اطلاعات واقعی، بی‌طرفانه و صحیح ارائه می‌دهند. همچنین آن‌ها به دنبال شفافیت بیشتر در فرآیندهای نگارش، تحقیق و تحریریه هستند. تایم‌استمپینگ یکی از روش‌هایی است که به خوانندگان کمک می‌کند زمان ایجاد یک محتوا را بفهمند و به آن‌ها اطمینان می‌دهد که در حال خواندن نسخه اصلی یک مطلب هستند و دیگر نیاز نیست در مورد دست‌کاری مطالب نگرانی داشته باشند. افزایش اعتماد، وفاداری را بیشتر می‌کند که این موضوع به طبع خوانندگان و مشترکینی که حق عضویت پرداخت می‌کنند را نیز افزایش خواهد داد.

منبع cointelegraph
نویسنده / مترجم سباستین فان در لانس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.