راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه می‌توان با ۲۵۰ میلیون تومان کوربنک داشت؟

رضا قربانی: اخیرا مدیر عامل یکی از موسسه‌های اعتباری گفته است با ۲۵۰ میلیون تومان و در خود موسسه‌شان نرم‌افزار کوربنک‌شان را نوشته و اجرا کردند. او گفته ماژول به ماژول این نرم افزار را با کارشناسان بانک مرکزی بررسی کردند و هر زمان که بانک مرکزی مجوز دهد به شتاب هم متصل خواهند شد.

این حرف چند سوال ساده پیش روی ما می‌گذارد:

۱. منظور ما از کوربنک چیست؟ زمانی که از بانکداری متمرکز و نرم‌افزارهای آن صحبت می‌کنیم دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ آیا از نظر ما نرم‌افزار بانکداری چیزی در حد و اندازه نرم‌افزارهای حسابداری و مالی است؟ 

 

۲. با ۲۵۰ میلیون تومان چه می‌توان انجام داد؟ هزینه هر مهندس نرم‌افزار برای هر سازمانی به طور متوسط ۳ میلیون تومان در ماه است که در سال می‌شود ۳۶ میلیون تومان. در این عدد حقوق و مزایا و هزینه‌هایی مانند بیمه و مالیات و اجاره ساختمان و آب و برق و گاز و غیره هم دیده شده است. با ۲۵۰ میلیون تومان می‌توان ۷ نفر را برای یک سال استخدام کرد. طراحی و اجرای یک نرم‌افزار کوربنک در بازه زمانی بالای ۲ سال انجام می‌شود. اگر یک مجموعه تجربه‌های مناسبی داشته باشد شاید بتواند با ۵۰ تا ۱۰۰ مهندس و تحلیلگر بین ۲ تا ۴ سال یک نرم‌افزار مناسب را طراحی کند. اجرای نرم‌افزار و رساندن آن به بلوغ هم داستان دیگری است. اما این بخشی از قصه نرم‌افزارهای بانکی است. بخش مهم‌تر ماجرا پشتیبانی است. تفاوت یک نرم‌افزار بانکی با یک سیستم عامل در همین جاست. سیستم عامل نرم‌افزاری پیچیده‌تر و سنگین‌تر از یک نرم‌افزار بانکی است. اما پشتیبانی یک نرم‌افزار بانکی به مراتب پیچیده‌تر و سنگین‌تر است. بنابراین اگر جایی موفق شده باشد نرم‌افزار کوربنک واقعی را  با ۲۵۰ میلیون تومان جمع کند یک افتخار بزرگ به دست آورده که حتما باید برای ثبت آن در کتاب رکوردهای گینس اقدام کرد.

 

۳. فضای کسب و کار ایران هنوز سخت‌افزاری است و ارزشی برای نرم‌افزار قائل نیست. هنوز مدیران ایرانی دست و دل‌شان موقع خریدن و اجاره نرم‌افزار می‌لرزد. در حالی که حاضرند ده‌ها برابر هزینه نرم‌افزار را بابت خرید سخت‌افزار خرج کنند. هنوز مدیران ایرانی گمان می‌کنند نرم‌افزار نوشتن یک پروژه چند میلیون تومانی است و اگر خودشان آستین بالا بزنند با چند ده میلیون تومان این کار را انجام می‌دهند. 

 ۴. بانکداری و پرداخت الکترونیک مبتنی بر سه سامانه اساسی است: بانکداری متمرکز، کارت و پرداخت و ابزارهای نوین. نرم‌افزار کور بخش کوچکی از این سامانه‌هاست. وقتی ما از بانکداری و پرداخت الکترونیک صحبت می‌کنیم از یک کلی صحبت می‌کنیم که شامل همه این موارد است نه فقط یک نرم‌افزار ساده.

مدیر عامل موسسه‌ای دیگر هم گفته که این موسسه بنا دارد اینترنت بانک و موبایل بانک و پایانه فروش هم راه بیندازد. صرفا جهت اطلاع بگوییم که تفاوت اینترنت بانک و موبایل بانک و پایانه فروش با کوربنک به اندازه فاصله ماه من و ماه گردون است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.