راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلاش مجازی حامیان علی دیواندری برای اثبات بی‌گناهی

در سال ۱۳۹۸ پرونده‌ای از یک فساد اقتصادی در محاکم قضایی کشور گشوده شد که نام یکی از مدیران بلندپایه و باسابقه کشور نیز در آن به میان آمده بود. علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک و رئیس وقت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در این میان به چشم می‌خورد. شاید در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد که پای دیواندری در وسط ماجرای این پرونده باشد به‌نحوی‌که برای وثیقه آزادی موقت وی ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. اما این پایان ماجرا نبود. در سال جاری و با گشوده شدن پرونده فساد مالی اکبر طبری یک‌بار دیگر نام دیواندری برسر زبان‌ها افتاد و او به‌عنوان متهم ردیف ۱۵ این پرونده شناخته شد. بااین‌وجود کماکان عده‌ای هستند که به دلیل سوابق علی دیواندری کماکان به دنبال اثبات بی‌گناهی او هستند.


18هزار دنبال کننده در کمتر از یک سال


 hami.alidivandari@ را که در اینستاگرام باز کنید، صفحه‌ای می‌بینید با 59 پست و 18هزارو300 دنبال‌کننده. این صفحه روایتگر حال‌وروز مردی است که حامیانش خود را فریادِ سکوت او می‌دانند، می‌گویند که دلشان می‌سوزد و کاری از دستشان برنمی‌آید. «مرد صداقت»، «نابغه اقتصادی کشور»، «اولین مدیر بانکی که دارایی‌اش قبل و بعد از مدیریت تغییر نکرد»، «پویش حمایت»، «دل‌نوشته های دانشجویان» و عناوینی ازاین‌دست دیگر عباراتی است که در صفحه به چشم می‌خورد.


محبوبیت و غربت مجازی


نخستین پست‌ها 22 اکتبر 2019 (30 مهر 1398) منتشر شده، حدود یک ماه پس از آغاز محاکمه او در 26 شهریور پارسال. اتهامش اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاه‌برداری،  خیانت در امانت، سفرهای محرمانه و مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز عنوان شده بود.

علی دیواندری پس از چند جلسه محاکمه بازداشت شد، اما پیش از صدور حکم دادگاه با قرار وثیقه از زندان بیرون آمد تا خرداد سال جاری که با دستور مرجع قضایی بار دیگر بازداشت و روانه زندان شد، درحالی‌که هنوز حکم دادگاه درباره پرونده و میزان محکومیت او اعلام نشده بود.

دلیل حبس دوباره، انتشار اسنادی به‌اضافه جزئیات کیفرخواست قرائت‌شده در نخستین جلسه محاکمه اکبر طبری بود. طبری مدیرکل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه است که متهم ردیف اول پرونده فساد اقتصادی در قوه قضائیه به شمار می‌آید، نام علی دیواندری در فهرست متهمان این پرونده نیز آمده بود و از آنجا که شماری از متهمان پرونده متواری و از کشور خارج شده‌اند، برای جلوگیری از فرار دیواندری او را هم به زندان فرستاده‌اند. دیواندری به همراه بهروز مختاری، مهدی فلاحتیان، حسین ابوالحسنی و اسماعیل احدی با عنوان محکومین پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور به زندان معرفی شدند.

نامه جمعی از مدیران آی‌تی بانکی به قاضی وقت

با وجود این انتشار پست‌های حمایتی در صفحه یادشده همچنان ادامه دارد، آخرین پست جمعه شب 24 مرداد منتشر شده و از روزگاری می‌گوید که غریب است…  در پست‌های صفحه یادشده به شهادت‌نامه‌ای هم برمی‌خوریم، این پست که روز اول مرداد امسال منتشر شده که دربردارنده نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌آقا موحدی رئیس دادگاه رسیدگی به جرائم اقتصادی است و در آن اعضای هیات مدیره و برخی مدیران ارشد بانک ملت در زمان مدیرعاملی دیواندری در این بانک، بر عملکرد مثبت، پاکدستی و رعایت ضوابط توسط او شهادت می‌دهند. همچنین نامه دیگری در این صفحه وجود دارد که از سوی مدیران وقت و سابق بسیاری از بانک‌ها به چشم می‌خورد که بر پاکدستی و تلاش‌های دیواندری در راستای ارتقای بانکداری در ایران تاکید کردند.

شهادتنامه اعضای هیات مدیره و برخی مدیران ارشد وقت بانک ملت

سوابق کاری و تحصیلی


علی دیواندری که 16 روز دیگر 53 ساله می‌شود، دکتری مدیریت استراتژیک را در سال 1380 از دانشگاه تهران گرفته است. معاونت اداری مالی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در سال‌های 1373 تا 1375، مشاوره مدیرعامل و رییس مرکز تحقیقات بانک ملت در سال‌های 1376 تا 1383، عضویت در هیات مدیره بانک ملت در سال‌های 1383 تا 1384، مدیرعاملی بانک ملت در سال‌های 1384تا 1392، عضویت هیات مدیره بانک پارسیان، مدیرعاملی بانک پارسیان و ریاست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی سمت‌هایی بود که او در کارنامه خود داشت.

7 دیدگاه
  1. مقدم می‌گوید

    خداوند از سر تقصیراتش نگذرد مدیر مفسدی و….. یود

  2. تینا می‌گوید

    ایشان مرد بسیار شریف و دانشمندی است. خدا او را از پاپوشی که برایش درست کرده اند نجات دهد.

  3. ناشناس می‌گوید

    من نزدیک به سی سال است که ایشان را می شناسم. در هر محکمه ای حاضرم به صداقت، پاکدستی، خیرخواهی، ادب و متانت، سواد و تخصص و تعهد ایشان شهادت بدهم. از خدای بزرگ برای هدایت کسانی که این فتنه پیچیده را بپا کردند دعا می کنم. کاش قدری وجدان وجود می داشت.
    استاد دانشگاه خوارزمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.