راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرورت تبیین و تعریف واحد GeoMarketing در معاونت‌ها و ادارات بازاریابی بانک‌ها

محمدمهدی رضوانی، مدرس و مشاور ارشد GeoMarketing حوزه بانکی / در مسیر تحول دیجیتال، شاهد گرایش تدریجی کسب‌وکارها در ارائه‌ی خدمات به‌صورت غیرحضوری هستیم.  درک این مفهوم به معنای کاهش حضور فیزیکی دفاتر، فروشگاه‌ها و شعب در بسیاری از کسب‌وکارها  به‌ویژه بانک‌ها است. تاجاییکه وزیر محترم اقتصاد و معاونین ایشان رسماً افزونگی 10000 شعبه‌ای در بانک‌ها  را به‌دفعات اذعان داشته‌اند.

این در حالی است که شرایط پیچیده حاکم بر بازار، ورود فناوری‌های جدید اطلاعاتی، تغییر مداوم در شرایط رقابتی، تصمیم‌گیری در مورد نوع استراتژی بازاریابی را بیشتر از گذشته دشوار کرده است. در این میان استفاده از تکنولوژی‌های نوین و میان‌رشته‌ای که بتوان به کمک آن‌ها با اطمینان‌خاطر، کلیه پارامترهای تأثیرگذار را لحاظ کرده و بهترین استراتژی را اتخاذ کرد، نقش بسیار مؤثر و کلیدی در موفقیت و پیشبرد اهداف خواهد داشت.

از طرفی بانک‌ها به‌منظور ارائه هرچه بهتر خدمات مجبور به توزیع کانال‌های خود(شعبه، خودپرداز، کارت‌خوان و …)  در بستر جغرافیا و مکان هستند نکته شایان ذکر اینجاست که در حوزه بانکی کمتر به عنصر مکان (به‌عنوان یکی از عناصر چهارگانه اصلی در بازاریابی) به‌صورت علمی پرداخته‌شده است. لزوم پرداختن اصولی به این موضوع با گرایش تدریجی مشتریان به دریافت خدمات غیرحضوری بیش‌ازپیش نمایان می‌گردد.

در این راستا سرفصل نوین بازاریابی مبتنی بر مکان یا GeoMarketing  با تمرکز بر عنصر مکان و تحلیل‌های پس‌زمینه آن به‌خوبی می‌تواند راهگشای اتخاذ پربازده‌ترین استراتژی‌های بازاریابی و کاهش  بسیاری از عدم قطعیت‌ها  بر بستر نقشه‌های هوشمند باشد.

این راهبرد به سبب نحوه ارائه دقیق اطلاعات کمی و کیفی بر بستر مکان در گام اول درک بصری بسیار بالایی از وضعیت هرکدام از شاخص‌ها به دست آورده و در گام بعدی با افزودن امکان ترکیب، تلفیق، وزن دهی و Overlay لایه‌های اطلاعاتی به‌عنوان یک سامانه پشتیبان تصمیم گیر مکانی SDSS (Spatial Decision Support System) قادر است انواع تحلیل‌های پیشرفته پتانسیل سنجی، مکان‌یابی، عملکرد، رفتار مشتری و… را در بستر نقشه‌ ارائه کند.

راهبردهای ژئومارکتینگ در حوزه بانکی

  • نحوه عملکرد شعب در بازارهای مختلف چگونه است؟ (Branch Market Analysis)
  • کدام بازار یا شعبه و در چه مکان‌هایی حجم سرمایه‌گذاری بیشتری داشته‌اند؟
  • با در نظر داشتن پتانسیل بازار کدام بازار یا شعبه  و در چه مکان‌های بازدهی نامطلوب داشته‌اند؟
  • در چه مکان‌هایی امکان توسعه سرمایه‌گذاری وجود دارد؟ (شاخص بازدهی وام)
  • منابع و سپرده‌های ارزان کجا هستند؟ (مزیت‌های رقابتی ازدست‌رفته)
  • بهترین مکان برای احداث و یا فعالیت کانال‌های جدید (شعبه، خودپرداز و … ) با در نظر گرفتن پارامترهای (منابع، مصارف، سود و زیان، امنیت، دسترسی، جمعیت شناختی، سطح درآمد منطقه، تمرکز کسب‌وکار، تمرکز اصناف هدف، و ….) کجاست؟
  • چگونگی تمرکز سگمنت جمعیت شناختی بازار هدف در محدوده عملکردی هر شعبه.
  • استخراج تمرکز اصناف در محدوده عملکردی شعب و تخصیص به آن‌ها.
  • استخراج استراتژی بهینه اقیانوس آبی یا قرمز با لحاظ نمودن تمرکز شعب رقیب در محدوده خدمات‌رسانی شعب
  • آمایش و چیدمان بهینه کانال‌ها باهدف کسب بالاترین بازدهی.

درواقع ژئومارکتینگ را باید «علم شناسایی مزیت‌های رقابتی پنهان یا فرصت‌های ازقلم‌افتاده بازار» تعریف کرد. یا به عبارتی ژئومارکتینگ علم دستیابی به هوشمندی تجاری مبتنی بر مکان است. به این معنی که بتوان بازدهی  و بازخورد در تصمیم‌ها و سیاست‌های مختلف را پیش از اتخاذ بر بستر نقشه‌های هوشمند مطالعه و رصد کرد. این مهم با لحاظ کردن و وزن دهی به کلیه پارامترهای تأثیرگذار ( شامل پارامترهای درون‌سازمانی، کسب‌وکاری، جمعیت شناختی، رقبا و … ) در قالب لایه‌های اطلاعاتی و تحلیل‌های پیشرفته مکانی در اختیار قرار می‌گیرد.

روی‌هم اندازی وزن­دار لایه‌های اطلاعاتی برگرفته از پارامترهای تأثیرگذار در تصمیمات خرد تا کلان مدیریت
نگاشت پتانسیل سنجی مکانی در شناسایی فرصت‌های ازدست‌رفته و بهینه یابی با احتساب و وزن دهی به پارامترهای مختلف تأثیرگذار

درنتیجه با توجه به شرایط پیش رو در گذار تدریجی کسب‌وکارها در مسیر دیجیتالی شدن، بدیهی است، بانکی موفق خواهد بود که بتواند با به‌کارگیری علوم نوینی مثل GeoMarketing نسبت به شناسایی فرصت‌های ازدست‌رفته بازار اقدام و با چیدمان و آمایش بهینه کانال‌های خدمت‌رسانی و فروش، مزیت رقابتی خود را حفظ کند.

به‌این‌ترتیب سرفصل نوین ژئومارکتینگ را می‌توان به‌عنوان یکی از راهبردهای اصلی در تبدیل تهدیدهای تحول دیجیتال به فرصت دانست. در این میان  لزوم توجه به این مفهوم  در قالب یک واحد مستقل زیرمجموعه ادارات و معاونت‌های بازاریابی بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.