راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از دولت الکترونیک چه انتظاری داریم؟ / نگاهی به کتاب جمهوری اطلاعات

کتاب «جمهوری اطلاعات، حکمرانی الکترونیک و مسائل آن» مجموعه مقالات حامد اکبری، پژوهشگر سیاستگذاری دولت الکترونیک است که طی چند سال در رسانه‌های مختلف منتشر شده است. این کتاب در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و شامل مقاله‌های مختلفی درباره حکمرانی هوشمند و دولت الکترونیک است. مخاطبان کتاب جمهوری اطلاعات علاقه‌مندان به رشته‌های علوم سیاسی، سیاستگذاری عمومی از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و کسانی است که مایل هستند مبانی تئوریک دولت الکترونیک و نسبت آن را با دولت جامعه، بخش خصوصی و کسب‌و‌کارهای فعال در فضای مجازی بشناسند.

اکبری در مقدمه این کتاب با عنوان «مساله شدگی راه‌حل‌ها» نوشته است: «دنیای مدرن بیشتر رشته‌ها با همکاری رشته‌های دیگر به سمت میان‌رشته‌ای یا چند رشته شدن به هدف کاربردی‌تر شدن در حرکت هستند. رشته فناوری اطلاعات هم از بنیاد میان‌رشته‌ای کاربردی بوده و حوزه نفوذش طراحی و مدیریت ابزارهای مؤثر در فضای مجازی است. دولت الکترونیک از همان ابزارهاست که حدود و ثغور و مأموریت‌هایش بسته به موضوعات و مشکلات و پیچیدگی‌های جامعه متغیر است.

به عبارت دیگر دولت الکترونیک ابزاری است که قرار بود به مثابه راه حل برای مسائل موجود در تعامل دولت با جامعه عمل کند. به دلایل مختلف که کمابیش در این کتاب به قدر بضاعت دانشی زمانی و کلامی به آن پرداختم، خود تبدیل به مساله‌هایی شده که برای حل آن باید راه‌حل‌های مجدد اندیشید. این مهم بیش از همه بر عهده سیاستگذاران عمومی و سیاستگذاران دولت الکترونیک است.»

اکبری مقالات خود را از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ در این کتاب گردآوری کرده و از اهمیت دولت الکترونیک در یک جامعه صحبت کرده است. او در این کتاب به طور خلاصه درباره مفهوم دولت الکترونیک، اقتصاد هویت دیجیتال، اقتصاد اطلاعات، داده‌کاوی، کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها و دولت الکترونیک، فین‌تک و دولت الکترونیک، احراز هویت دیجیتال و غیره مقالاتی ارائه داده است.

یکی از مقاله‌های این کتاب درباره کمکی است که استارت‌آپ‌ها می‌توانند به دولت کنند. این مقاله با عنوان «استارت‌آپ‌ها دولت الکترونیک را به دولت آموزش دهند» به این موضوع پرداخته که استارت‌آپ‌ها می‌توانند در موضوعات، لایه‌ها و زمان‌بندی‌های مختلف روش صحیح اجرای دولت الکترونیک به عنوان محصولات و خدمات غیرحضوری و مجازی را به دولت آموزش دهند.

نویسنده در مقاله دیگری که در سال ۱۳۹۶ در روزنامه شرق منتشر شده درباره اینکه «چرا مردم باید بلاکچین را بشناسند؟» نوشته است. در بخشی از این مقاله گفته شده است: «دلیل اینکه گفته می‌شود نهادهایی از جمله بانک و دولت تحت تأثیر تکنولوژی بلاکچین تضعیف می‌شوند در واقع ایجاد ظرفیت اعتماد به شبکه بلاکچین است که اساسا می‌تواند مستقل از مرکز واحد عمل کند. بلاکچین در واقع متکی به فناوری پشتیبان دیگری به نام دفتر کل توزیع شده است که تمامی تراکنش‌های اطلاعاتی را در دفاتر مختلفی ثبت می‌کند و از محدودیت می‌رهاند.
در عملیات اطلاعاتی در دفتر کل توزیع شده سوابق کارها یا سوابق تراکنش‌ها سوابق اطلاعاتی افراد یا اشیا مثل ماشین و خانه در زنجیره بلوکی ثبت شده و دستکاری محافظت شده و همچنین دائماً در دسترس است. البته بدون هیچ کنترل کننده مرکزی!

اکبری در مقاله دیگری به موضوع رگ‌تک و دولت الکترونیک اشاره کرده و در این باره نوشته است: «پیش‌بینی می‌شود دست کم در دو یا سه سال آینده شاید شیوع رگ‌تک‌ها با پیش قراولی رگ‌تک‌های حوزه هویت دیجیتال و افزایش آمادگی الکترونیک و تطابق‌پذیری کاربران برای تعداد زیادی از خدمات مبتنی بر اینترنت را شاهد باشیم. به عقیده نگارنده استقبال عمومی جامعه از رگ‌تک‌ها در کوتاه مدت بسیار زیاد خواهد بود و تا همسان شدن سرعت رشد استارت‌آپ‌ها و سرعت رشد آمادگی الکترونیک کاربران و جامعه پیش خواهد رفت و در مرحله بعد سونامی ادغام استارت‌آپ‌ها برای توسعه، بقا و بین المللی شدن استارت‌آپ‌های ایرانی را شاهد خواهیم بود.»

1 دیدگاه
  1. وکیلی می‌گوید

    با سلام و احترام
    لطفاً لینک یا شیوه تهیه کتاب را بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.