راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشاوران دیجیتال چگونه آینده مدیریت ثروت را شکل می‌دهند؟

تا همین چند سال پیش سرمایه‌گذاری در بانک اهمیت بیشتری نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری داشت، اما اکنون سرمایه‌گذاری‌ها سمت و سوی دیگری پیدا کرده‌اند. راه‌حل‌ها با تکنولوژی‌های جدید از راه رسیده‌اند. یکی از این تکنولوژی‌ها ولث‌تک است.

ولث به معنی ثروت است. تمام فناوری‌های مالی که به دنبال راه‌حل‌هایی بر مبنای تکنولوژی در بعد سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی و ثروت هستند، در زیرمجموعه فناوری ولث‌تک قرار می‌گیرند. با کمک این نوع از فناوری‌هاست که بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به سمت مدیریت دارایی و ثروت در نوع دیجیتال رفته‌اند و در نتیجه باعث عملیاتی شدن تحلیل‌ها، آنالیزها و در نهایت مدیریت ثروت بر اساس داده‌ها با همراهی تکنولوژی هوش مصنوعی می‌شوند.                                                                 

در کتاب ولث‌تک به خوبی بیان شده که ولث‌تک تنها مخصوص افراد هزاره و نسل جدید نیست. حتی افراد ثروتمند از لحاض دارایی خالص و افراد فوق ثروتمند از لحاظ دارایی خالص و نسل‌های قدیمی‌تر نیز به شدت به این مبحث علاقه‌مند هستند.

این کتاب مدل‌های کسب‌و‌کاری شناخته شده B2C مانند تأمین مالی جمعی، وام‌دهی جایگزین و سیستم مشاوره روباتیک را مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین در کتاب از نوآوری‌های حوزه B2B و فناوری‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و تحلیل کلان‌داده نیز سخن گفته شده که به مدیران این ثروت این توانایی را می‌دهد که به بازدهی بهتر با هزینه پایین‌تر به نفع مشتریان خود دست یابند.

استیفن آونگ، بنیان‌گذار هاب اکسچینج در این کتاب مدیریت دارایی را جدیدترین صنعت مالی دانسته که با فرصت‌ها و چالش‌های تحول فناوری مواجه می‌شود. عناوین خبری مانند «مدیریت ثروت سنتی مرده است» به تحولی در صنعتی همیشه تیره اشاره دارد. انقلاب دیجیتال شرکت‌های با سابقه را به سمت حل این مساله هدایت می‌کند که این صنعت چگونه متحول خواهد شد و چگونه مدیریت ثروت سنتی باید با این دنیای به سرعت در حال تکامل سازگار شود.

دو محرک اصلی تغییر، تغییر در رفتار مشتری و تحول فناوری هستند. این نیروها از لحاظ سرعت تغییر مکمل یکدیگر هستند، اغلب با هم ترکیب می‌شوند و بر هم تأثیر می‌گذارند.

این کتاب در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و آن زمان نویسندگان کتاب به خوبی می‌دانستند که فرصت‌های خوبی در بهره‌برداری از فناوری بلاکچن برای مدیریت ثروت وجود دارد. مواردی جدید که در حوزه هویت دیجیتال و حفاظت دارایی، همچنین برای دارایی‌های غیربانکی ارائه می‌شوند، به نظر می‌رسد که موضوع مطلوبی برای شرکت‌های مدیریت ثروت هستند.

دیجیتالی کردن مشاوره به مشتری‌ها و مشاوران روباتیک از موضاعاتی است که در این کتاب تاکید زیادی به آن شده است. فصل دوم این کتاب بر این موضوع متمرکز است که چگونه امکان تغییر ارائه مشاوره به مشتری‌ها در آینده بر اثر پیشرفت‌های فناوری وجود خواهد داشت؟

با مطالعه‌ای که در مورد مشاغلی که به احتمال زیاد در آینده جای خود را به روبات‌ها خواهند داد انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که این ریسک برای مشاوران مالی در مقایسه با بقیه افراد در بالاترین رتبه قرار دارد. مشاوره دیجیتال و فناوری به هر فرمی که باشند از دستاوردهای آینده مدیریت ثروت هستند. ارائه یک تجربه دیجیتالی برای همه سازمان‌ها به یک الزام تبدیل شده است. مشاوران مالی انتظار ابزارهای دیجیتال بهتر و انعطاف‌تر در تعاملات انسانی را دارند تا بتوانند به نیازهای خاصشان جامه عمل بپوشانند.  

بانک‌ها به جای اینکه رویکرد آینده‌نگر را حفظ کنند، تا به امروز در خودکارسازی مشاوره برای مشتریان خود بسیار منفعل بوده‌اند. در عوض، در سال‌های اخیر، چنین راه‌حل‌هایی صرفاً از طرف شرکت‌های غیر بانکی مثل بترمنت وولث‌فرانت ارائه شده‌اند. در حال حاضر، بانک‌ها به سرعت در حال توسعه یا یکپارچه‌سازی راه‌حل‌های مشاوره روباتیک در محیط موجود خود هستند.

دلیل این شرایط، پیشرفت‌های ناشی از هوش مصنوعی، بلاکچین، داده‌های بزرگ و غیره هستند که همراه با تغییر رفتار مشتری، منجر به تغییر اساسی در تعامل‌های او می‌شوند یک مثال برجسته برای این موضوع، مشاور رباتیک است. اگرچه مشاوران رباتیک هنوز تنها بخش کوچکی از کل دارایی‌های مدیریت شده توسط مشاوران انسانی را به دست گرفته‌اند، اما پتانسیل آن، چه در بازارهای پایدار و قدیمی و چه در بازارهای در حال ظهور مانند چین، بسیار زیاد به نظر می‌رسد. یکی از دلایل استفاده از مشاوران رباتیک، تجربه کاربری غنی آنهاست که برای دیگر راه‌حل‌های دیجیتال دارای ارتباط با مشتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد (به عنوان مثال، چت‌بات‌ها، ابزارهای گیمیفیکیشن و غیره امکان بهبود خدمات شخصی را فراهم می‌کند.


چرا مدل مشاوره هیبرید؟


در ساده‌ترین شکل رویکرد هیبرید بهترین اجزای مشاوره مالی مبتنی بر انسان و مشاوره دیجیتال را ترکیب کرده و یک راه حل مدیریت ثروت انعطاف‌پذیر و درخور با کاربران همه بخش‌های جمعیتی پیشنهاد می‌دهد. در کتاب ولث‌تک اشاره شده که راه‌حل مشاوره هیبرید توسط یک مدل کسب‌وکار قابل انعطاف‌ پی‌ریزی شده که می‌تواند مشتریان را در طول زندگی مالی خود، از بازار انبوه تا فوق ثروتمند از لحاظ دارایی خالص پشتیبانی کند. بزرگ‌ترین فایده روش هیبرید افزایش مقیاس‌پذیری مشاور مالی است که در عین حفظ کیفیت بالای خدمت‌رسانی و جذب مشتری بیشتر را ارائه می‌دهد. دلیل اصلی این امر به‌کارگیری یک پلتفرم دیجیتال است که سبب خودکارسازی فرایندهای دستی و زمانبر مشتری و مشاور مالی می‌شود.

حرکت به سمت روش هیبرید شرکت‌ها را نسبت به تغییرات مدل مدیریت ثروت در آینده مصون می‌کند و به آنها چابکی بیشتری می دهد تا با محیط همیشه در حال تغییر مشتری و قوانین تنظیمی مطابقت داشته باشند.

در این کتاب به صراحت بیان شده که آینده از آن مشاوران دیجیتال است. با این حال مقاومتی که در برابر تغییر و نوآوری وجود دارد مساله‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در کتاب هم توضیح داده شده که گرچه مدیران مالی با موفقیت این تغییرات را اعمال می‌کنند و آینده روشنی دارند، اما فشار روی نوآوری ادامه می‌یابدو زیرا شرکت‌های خدمات غیرمالی مانند اوبر، علی‌بابا و فیس‌بوک فرصت‌های موجود را در اختیار می‌گیرند و شروع به ارائه خدمات مالی می‌کنند تا یک جنگ جدید آغاز کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.