راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از «مرات» بانکی تا «سیگنال» بورسی در گفت‌و‌گو با علی رسولی‌زاده

تا کنون از طریق سامانه «مرات» به بیش از دو میلیون نفر، مجموعا بیست‌هزار میلیارد تومان وام داده شده و تمام این وام‌ها هم بدون نیاز به طی کردن فرایندهای متعارف و طولانی گرفتن وام و تنها به صورت الکترونیکی انجام شده است.

شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، این روزها به واسطه اپلیکیشن احراز هویت سیگنال برای بسیاری شناخته شده است. این شرکت اما علاوه بر سیگنال، محصولات دیگری را هم در حوزه مالی و با تمرکز بر احراز هویت دیجیتال مشتریان(EKYC) به بازار ارائه کرده است. فعالیت‌های پارت از تولید محتوای آموزشی در زمینه سواد مالی تا تولید محصولات پردازش اطلاعات برای بانک‌ها را هم شامل می‌شود.

علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت در گفت‌و‌گوی اینستاگرامی با راه پرداخت در رابطه با این فعالیت‌ها صحبت کرد و در رابطه با پیشینه فعالیت این شرکت گفت: «پیش از این در حوزه بانکی و بازار سرمایه فعالیت داشتیم و در سال‌های گذشته درحوزه بازار پول و سرمایه، خصوصا در حوزه تولید نرم‌افزارهای مختلف فعالیت کردیم. همچنین در کنار این فعالیت‌ها در زمینه رتبه‌بندی اعتباری و اعتبارسنجی شش سال است که مشغول به فعالیت هستیم».

شرکت پارت مجوز پردازش اطلاعات مالی مربوط به بازار سرمایه و بازار مالی و اطلاعات اقتصادی کشور را دارد و براین اساس امکان گردآوری و پردازش این اطلاعات را دارد و می‌تواند در اختیار کاربران قرار دهد. یکی از شناخته‌شده‌ترین خدماتی که این شرکت در همین راستا ارائه می‌کند نرم افزار سیگنال است.

در این گفت‌و‌گو به شیوه شروع فعالیت بنیانگذاران پارت هم اشاره شد و رسولی‌زاده در همین راستا به این نکته اشاره کرد که در زمان آغاز کار دلیل اینکه به حوزه اطلاعات در بازار سرمایه ورود کردند، خلاء موجود در بازار بود.

او همچنین به تجربیاتی که در مسیر توسعه فعالیت این شرکت کسب شده بود نیز اشاره کرد و با اشاره به اینکه صبر و حوصله نیاز چنین توسعه‌ای است در مورد نوع حرکت در این مسیر گفت: «با توجه به اینکه تجربه به ما ثابت کرده بود که فعالیت در حوزه بازار سرمایه، کار زمان‌بری است و از طرفی سرمایه گذارها هم انتظار دارند در بازه‌های زمانی مشخصی به سود مد نظرشان برسند، ما سعی کردیم محصولات میانی را تعریف کنیم که مخاطبان خاص خود را داشت و سپس تلاش کردیم تا از گردش مالی مجموعه، آن را رشد دهیم. از همین رو ابتدا روی محصولاتی همچون سیام و رسام و محصولاتی که در سطح خرد گردش مالی داشتند متمرکز شدیم و در مرحله بعد به سمت سامانه اعتبار سنجی رفتیم».

رسولی‌زاده به جو حاکم بر فضای کاری اشاره کرد و گفت: «اغلب افراد علاقه‌مند به انجام فعالیتی بودند تا چند ماهه بازدهی داشته باشد و حتی برخی انتظار داشتند در مدت زمان کوتاهی به یک استارتاپ بزرگ تبدیل شوند، این کار اما در پارت صورت نگرفت و کار از یک اتاق کوچک شروع شد و به تدریج توسعه پیدا کرد».

یکی دیگر از سامانه هایی که شرکت پارت اقدام به راه‌اندازی آن کرده بود، سامانه اعتبار‌سنجی مرات بود که رسولی‌زاده در این رابطه توضیحاتی داد. او در این خصوص گفت: «ابتدا به برخی مشکلات در زمینه تامین مالی کسب وکارها اشاره کرد از جمله اینکه در سیستم بانکی فعلی کشور امکان تامین مالی برای کسب و کارهای خانگی مشکل است و حتی اعطای وام‌های کلان برای سیستم بانکی به مراتب ساده‌تر است تا اینکه قرار باشد به افراد زیادی وام‌های خرد داده شود چرا که وام‌های کلان محدود هستند و امکان بررسی افراد ساده‌تر است». به اعتقاد او این مسئله در حالی است که رسیدگی به کسب و کارهای خرد بسیار نتیجه‌های ثمربخشی خواهد داشت تا جایی که بیش از 50 درصد اقتصاد ژاپن به کسب و کارهای خرد وابسته است.

به گفته او برای توجه بیشتر به تامین مالی کسب و کارهای خرد و همچنین ارائه وام‌ به افراد بیشتر، موضوع مورد اهمیت، اعتبارسنجی است. در اعتبارسنجی شرایط و توانایی یک فرد برای بازپرداخت بدهی، مبتنی بر اطلاعات ارزیابی می‌شود. این در حالی است که اکنون در کشور اغلب با ابزارهای دیگری از جمله وثیقه، ضامن و … در راستای تعهد فرد به بازپرداخت وام تاکید می‌شود و در نهایت تمام این فرایند می‌تواند منجر به عدم پاگیری بسیاری از کسب و کارهای کوچک شود که با وام‌های خرد می‌توانند ایجاد شوند.

شرکت پارت در چنین شرایطی به راه‌اندازی سامانه اعتبارسنجی پارت کرده است. سامانه‌ای که رسولی‌زاده در مورد آن اینگونه توضیح داد: با توجه به سابقه شرکت و اینکه در حوزه‌های مختلف اقدام به گردآوری اطلاعات کرده بود؛ اقدام به طراحی سامانه اعتبار‌سنجی کردیم و این سامانه متکی بر اطلاعاتی بود که در حوزه کسب و کارها از مردم گردآوری شده بود. این سامانه این امکان را می‌دهد که بتوان پیش‌بینی کرد که اگر فردی وامی را دریافت کند، چگونه به تعهداتش در قبال آن عمل خواهد کرد.

این سامانه در حال حاضر در بانک رسالت مورد استفاده قرار گرفته و به ادعای مدیرعامل پارت، مثمر ثمر بوده و از طرفی فرایند کار را هم کوتاه‌تر کرده است. به گفته او تا کنون از طریق این سامانه به بیش از دو میلیون نفر، مجموعا بیست‌هزار میلیارد تومان وام داده شده و تمام این وام‌ها هم بدون نیاز به طی کردن فرایندهای متعارف و طولانی گرفتن وام و تنها به صورت الکترونیکی انجام شده است.

وی همچنین گفت که نرخ معوقات بانکی در این سامانه کمتر از یک دهم درصد بوده که نسبت به میانگین بانکی کشور عملکرد بسیار بهتری بوده است.

رسولی‌زاده در مورد استفاده از این سامانه در سایر بانک‌ها نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «بانک‌های دیگر هم از این سامانه استقبال کرده و درخواست راه‌اندازی آن را دارند و فرایندهای راه‌اندازی آن در حال طی شدن است. فرایندهایی که به گفته او به واسطه شیوع کرونا و لزوم توجه بیشتر به بستر دیجیتال، اساسا با سرعت بیشتری طی می شود».

رسام سامانه دیگری است که شرکت پارت در حوزه بورس راه‌اندازی کرده است. این سامانه در واقع بستری را ایجاد کرده تا افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس دارند اما با الزامات آن آشنا نیستند بتوانند با مشاهده و مقایسه تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک جا، تصمیم‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بگیرند و از سوی دیگر با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت تخصصی در بورس فعالیت می‌کنند این کار می‌تواند بازدهی سرمایه افراد را بیش از آنچه که خود انجام می‌دهند بالا ببرد.

اپلیکیشن سیگنال را شاید بتوان یکی از مهمترین خدمات شرکت پارت دانست که این روزها با توجه به استقبال مردم از بورس، بیشتر شناخته شده است. رسولی‌زاده در مورد این اپلیکیشن و راه‌اندازی آن هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت که تا کنون بیش از 3 میلیون نصب سیگنال انجام شده و در پلتفرم‌های مختلف قابل استفاده است و افراد برای احراز هویت دیجیتال خود در سامانه سجام از آن بهره می برند. به گفته رسولی‌زاده حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر به صورت غیر حضوری احراز هویت شدند که نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار نفر از آنها توسط اپلیکیشن سیگنال صورت گرفته است.

وی همچنین خبر داد که در آینده امکانات دیگری هم به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد از جمله آنها سرمایه گذاری در صندوق‌ها، ارائه آموزش های تخصصی بورس است.

در حال حاضر با وجود اینکه برای سامانه سجام احراز هویت در اپلیکیشن سیگنال به صورت غیرحضوری انجام می‌شود اما همچنان برای فعالیت نیاز به احراز هویت حضوری در کارگزاری‌ها است. این یکی از مواردی است که رسولی‌زاده در رابطه با آن گفت که در حال برطرف شدن است و در آینده نزدیک نیاز به حضور در کارگزاری‌ها نخواهد بود و همان احراز هویت در اپلیکیشن سیگنال کفایت خواهد کرد.

آکامی هوش مالی پارت، بخش دیگری از فعالیت‌های شرکت پارت است که در زمینه سواد مالی فعالیت می‌کند. به گفته مدیرعامل  شرکت پارت در این آکادمی که متمرکز بر آموزش هوش مالی است تا کنون نزدیک به 50 جلد کتاب منتشر شده و 150 جلد دیگر در حال تالیف است که تمام آنها متکی بر هوش مالی و آموزش آن در سنین مختلف است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.