راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کتاب «یک نت عاشقانه با صدای بورس» / روایتی برای ساده کردن مفاهیم پیچیده

کتاب «یک نت عاشقانه با صدای بورس» نوشته جمعی از مجموعه صد تحلیل، فرشاد شبانکاره، الناز رضایی نیارکی و محسن تقی‌نژاد است که توسط انتشارات آراد کتاب منتشر شده است.

صد تحلیل که از سال ۱۳۹۵ کار خود را آغاز کرده، سامانه‌ای است که در ایران اقدام به ایجاد بستری برای معاملات اجتماعی (social trading) کرده است. عملکرد صدتحلیل به این‌گونه است که تحلیلگران حرفه‌ای بورس بعد از باز کردن حساب کاربری، روزانه سیگنال‌های خرید خود را با جزئیات (قیمت خرید، حد سود، حد ضرر و زمان مورد انتظار) به اشتراک می‌گذارند. از سمت دیگر سایر سرمایه‌گذاران می‌توانند سیگنال‌های خرید آن‌ها را مشاهده کرده و معامله‌ای مشابه آن‌ها انجام دهند. در این میان الگوریتم صدتحلیل با بررسی عملکرد تحلیلگران به آنان امتیاز داده و آنها را رتبه‌بندی می‌کند.

این مجموعه در سال ۱۳۹۹ اقدام به انتشار کتابی درباره بورس کرده است. اگر به داشتن کسب درآمد فکر و استقلال مالی فکر می‌کنید، کتاب یک نت عاشقانه با صدای بورس می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. محتوای این کتاب در قالب داستان و روایت، مفاهیم و اصطلاحات بورسی را آموزش می‌دهد.

در این کتاب داستان دو دانشجو که برای کسب درآمد و داشتن استقلال مالی وارد دنیای بورس می‌شوند، روایت شده است. آنها در فراز و نشیب یادگیری مفاهیم سرمایه‌گذاری، با یک استارت‌آپ بورسی همراه شده و در این مسیر با چالش‌هایی از طعم کار و تلاش و گاه طنز عاشقانه روبه‌رو می‌شوند.

شاید خواندن این کتاب سلیس و روان ۱۸۴ صفحه‌ای بیشتر از دو ساعت زمان نبرد، اما در این زمان کم با اصلاحات خشک و بعضاً خسته کننده‌ای روبه‌رو نیستید. همانطور که فرشاد شبانکاره، مدیرعامل صد تحلیل و یکی از نویسندگان این کتاب در مقدمه توضیح داده، ایده داستان این کتاب از دغدغه‌ای که برای آموزش در ذهن او وجود داشته، سرچشمه گرفته است. به همین دلیل بر اساس تحقیقاتی که تیم صد تحلیل انجام داد به این نتیجه رسیدند که افراد سخت‌ترین و کسل‌ترین مفاهیم را در قالب داستان بهتر درک می‌کنند و از آن لذت می‌برند. تیم صد تحلیل شش ماه برای طراحی داستان و نوشتن این کتاب زمان صرف کرد تا کتاب شسته و رفته و در عین حال آموزشی برای مفاهیم بورسی تهیه کنند.

داستان این کتاب با روایت فردی که جویای کار است شروع می‌شود و به یک پایان خوش ختم می‌شود. در ابتدای داستان دو دانشجو و دوست در گفت‌وگویی اصطلاحات و مفاهیم بورسی را از پایه شروع به تعریف کردن می‌کنند. علاوه‌بر این از مزایای این کتاب این است که در پایان کتاب لغت نامه بورسی شامل اصطلاحاتی که در کتاب از آنها تعریف شده آورده شده است. در این بخش اصطلاحات بورسی به ترتیب حروف الفبا مرتب شده‌اند و می‌توانید به شماره صفحه‌ای که تعریف یا تاکیدی از آنها وجود دارد، رجوع کنید.

اگر بخواهید پا به دنیای بورس بگذارید و با ناشناخته‌هایش آشنا شوید، این کتاب ابزار خوبی برای شروع است. بیشتر واژه‌هایی که ممکن است روزی در بازار سرمایه با آن سروکار داشته باشید را می‌توانید یکجا در این کتاب بیابید. کتاب یک نت عاشقانه با صدای بورس با حجم کم ولی مفید خود توانسته اثر منحصر به فردی را خلق کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.