راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه تغییرات و ابهامات وام ودیعه مسکن مستاجران

روابط عمومی بانک مرکزی: شرایط و ارقام وام تا زمان اعطای تسهیلات ممکن است تغییر کند

اعطای وام ودیعه مسکن راهکاری است که از سوی دولت پیشنهاد شد تا از فشار افزایش چشمگیر اجاره‌بها بر مستاجران کاسته شود. اما این طرح در یک هفته‌ای که از اعلام آن سپری شده تاکنون 3 بار تغییر کرده و همچنان ابهاماتی دارد.

هر چند حسن روحانی رئیس جمهور، افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی را در سال جاری برای تهران بیش از ۲۵ درصد، کلان‌شهرها بیش از ۲۰ درصد و دیگر شهرها بیش از ۱۵ درصد را مجاز ندانست، اما در شرایطی که اقتصاد کشور علاوه بر تنگنای تحریم‌ها، رکود برآمده از شیوع کرونا را تحمل می‌کند، امکان اجرای این دستورالعمل‌ها با چالش‌هایی همراه است، به نظر می‌رسد به همین دلیل تسهیلاتی برای مستاجران در نظر گرفته شده تا این روزها با فشار کمتری سپری شود.


مدل 7 گانه


وام ودیعه مسکن راهکاری است که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است. خبر اعطای این وام هفته گذشته منتشر شد و نخستین شنیده‌ها حکایت از آن بود که این وام در ۷ مدل ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلیون تومانی مشمول افرادی می‌شود که اطلاعات آنها در سامانه یارانه‌بگیران ثبت شده باشد. مستاجران تنها سود این تسهیلات را پرداخت می کنند و اصل آن را موجر در پایان قرارداد به بانک برمی‌گرداند. نرخ تسهیلات 7 گانه 18درصد اعلام شده بود و به دارندگان قراردادهای رسمی اجاره میان موجر و مستأجر پرداخت می شد که البته باید کد رهگیری دریافت کرده باشند. محل شناسایی خانوارهای مشمول این تسهیلات نیز سامانه‌های اطلاعاتی نهادهای حمایتی، بانک اطلاعات رفاه ایرانیان و سامانه دریافت یارانه بود و در تهران مستاجران واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر و در سایر شهرها، کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن می‌شدند.

در مدل 7گانه قرار بود دریافت‌کنندگان وام ۱۰ میلیون تومانی در طول یک سال ماهانه ۸۰ هزار تومان، وام ۲۰ میلیون تومانی ۱۷۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیون تومانی ۲۵۰ هزار تومان، وام ۴۰ میلیون تومانی ۳۳۰ هزار تومان، وام ۵۰ میلیون تومانی ۴۰۰ هزار تومان، وام ۶۰ میلیون تومانی ۵۰۰ هزار تومان و وام ۷۰ میلیون تومانی ۶۰۰ هزار تومان بازپرداخت داشته باشند.


مدل 30 تا 40 میلیون تومانی


چند روز پس از اعلام خبر پیشین، وزارت راه و شهرسازی ارقام وام را به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان تغییر داد.  سود این وام ۱۸ درصد بود و قرار شد اگر از محل مبلغ در نظر گرفته شده برای کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تامین شود، سود آن به ۱۲ درصد کاهش یابد. در نتیجه برای یک وام حدود ۳۵ میلیون تومانی که به مدت یک سال در اختیار موجر قرار می‌گرفت، مستاجر باید حدود ۳.۵ میلیون تومان سود را در طول یک سال به بانک پرداخت می‌کرد.


مدل 15 تا 50 میلیون تومانی


در نهایت آخرین اظهار نظر و تغییر در مورد وام ودیعه مسکن از زبان حسن روحانی، رئیس جمهور صبح روز گذشته در نشست هیئت دولت اعلام شد. روحانی سقف وام ودیعه مسکن را برای مستاجران تهران ۵۰، شهرهای بزرگ ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد عنوان کرد. در مدل جدید کل سود یک ساله وام برای دریافت‌کننده وام ۵۰ میلیون تومانی، ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان است که برابر با ماهانه ۳۰۰ هزار تومان می‌شود. در وام ۳۰ میلیون تومانی کل سود یک ساله وام، ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان برابر با ماهانه ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان است و در وام ۱۵ میلیون تومانی کل سود یک ساله وام یک میلیون و ۷۷ هزار تومان برابر با ماهانه ۹۰ هزار تومان است که مستأجر باید به بانک پرداخت کند.


نیاز به رفع ابهامات


با این حال در جریان اعطای این وام هنوز ابهاماتی وجود دارد و امید می‌رود در هفته آینده بانک مرکزی و وزارت مسکن و شهرسازی جزئیات بیشتری از آن ارائه کنند تا این ابهامات از بین برود. از جمله این موارد مبهم، بانکی است که وام از طریق آن عرضه می‌شود و اینکه مستاجر در ازای دریافت این وام چه ضمانتی باید ارائه دهد.

روابط عمومی بانک مرکزی نیز در گفت‌و‌گو با راه پرداخت، پاسخ به پرسش‌های یادشده را مشروط به ارائه جزئیات بیشتر در این باره اعلام و اضافه کرد که شرایط و ارقام وام تا زمان اعطای آن ممکن است تغییر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.