پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آمازون از سبد جدید هوشمندش رونمایی کرد
آمازون جدیدا یک سبد خرید طراحی کرده است. این سبد خرید که تازه دیروز از آن رونمایی شده مجهز به سنسورهای وزن اجسام و دوربین است و به شما این امکان را میدهد تا هنگام قرار دادن جنس موردنظر داخل سبد، همان موقع آن جنس را اسکن کنید و به این ترتیب دیگر نیازی نیست که در صف پرداخت خریدهایتان منتظر بمانید.
این سبدها با نام «Dash Carts» هم چیزی شبیه به آمازونگو (Amazon Go) هستند. آمازونگو فروشگاههایی هستند که به واسطه صدها دوربینی که داخل سقف فروشگاه تعبیه شده، مشتری میتواند هرچیزی که میخواهد را از داخل قفسهها بردارد و بدون اینکه حساب کند، از فروشگاه بیرون برود.
دیلیپ کومار معاون بخش فناوری و خردهفروشی فیزیکی آمازون درباره این سرویس جدید میگوید: «انگیزه اصلی ما برای ساخت این سبدها، صرفهجویی در وقت مشتری است.» قرار است از این چرخها در فروشگاه آمازون در شهرک وودلند هیلز در کالیفرنیا استفاده شود. این فروشگاه اواخر سال 2020 افتتاح میشود. پروژه راهاندازی فروشگاه وودلند هیلز آمازون نوامبر سال گذشته کلید خورد و بهعنوان زنجیره جدیدی از سوپرمارکت معرفی شد که کاملا با هول فودز متفاوت است. البته امکان سفارش و خرید آنلاین از فروشگاه وجود دارد ولی مکان فیزیکی آن به احتمال زیاد اواخر سال بازگشایی میشود.
به گفته کومار، این سبدهای جدید بخشی از تلاشهای آمازون برای محکم کردن ردپایش در بازار 1.2 هزار میلیارد دلاری خواروبار آمریکا است. سال 2016 آمازون، فروشگاه آمازونگو را معرفی کرد و حدس و گمانهای زیادی وجود داشت که آمازون چنین سختافزاری هم به فروشگاههای هول فودز، که سال 2017 خریداریشان کرد، اضافه کند.
همانطور که گفتیم هدف از ساخت چنین سبدهایی، صرفهجویی در وقت مشتری است و اینکه به راحتی و بدون نیاز به یادگیری بتوانند استفاده از این سبدها را جزو عاداتشان کنند. درست همان اتفاقی که با آمازونگو افتاد.
Dash Cart یکی از گزینههایی است که آمازون میتواند از طریق آن مشتریان را به سمت فروشگاههای جدیدش بکشاند. البته این فروشگاه با آمازونگو متفاوت است و خبری از دوربینهای تعبیه شده در سقف نیست که اقلام برداشتهشده شما را شناسایی کند.
باتوجه به اینکه آمازون چندین فروشگاه آمازونگو و Go Grocery دارد، معلوم نیست که چرا همچنان به دنبال راهاندازی فروشگاههای فیزیکی است. شاید یکی از دلایلش این باشد که فروشگاههای آمازون گو از نظر سایز و اندازه نسبت به فروشگاههای خواروبار فروشی قابل قیاس نباشد و حتی Go Grocery در سیاتل واشنگتن هم حتی نسبت به آمازونگو کوچکتر است. اما گویا فروشگاه جدید وودلند هیلز به مراتب بزرگتر است.
جدای از اینها بحث حریم خصوصی هم مطرح است. شاید فرمت فروشگاههای آمازونگو که شامل ردیابی و نظارت مشتری بود، به نسبت سبدهای هوشمند چندان خوشایند نباشد. چراکه مشتری میتواند به خواست و دلخواه خودش از این سبدهای هوشمند استفاده کند ولی هنگام ورود به فروشگاههای آمازونگو، چه خوشش بیاید چه نیاید، تحت نظارت خواهد بود.