راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عواقب حذف هواوی از توسعه فناوری 5G برای بریتانیا چیست؟

اوضاع برای هواوی و ارائه‌دهندگان سرویس‌های مخابراتی بریتانیا بسیار پرتنش شده است. نخست‌وزیر بریتانیا هم قرار است به‌زودی امکان استفاده از تجهیزات این شرکت چینی را بررسی کند و نمایندگان مجلس را در جریان تصمیمش قرار دهد. به نظر می‌رسد بوریس جانسون مهلت زمانی را تعیین می‌کند که طی آن شرکت هواوی باید از حضور در شبکه 5G کشور دست بکشد اما هنوز مشخص نیست که جانسون دستور حذف هواوی از سیستم‌های پهن‌باند ثابت و موبایل را می‌دهد یا نه.

این تصمیم نه‌تنها در اجرای فناوری 5G در کشور تاثیرگذار خواهد بود بلکه دیگر کشورها را هم تحریک می‌کند تا در روابط خودشان با هواوی بازنگری کنند.


عوارض حذف هواوی


در ابتدای سال 2020، بریتانیا اعلام کرد که سهم هواوی از فناوری 5G و پهن‌باند اف‌تی‌تی‌پی (فیبر به محل مشتری) تنها 35 درصد باشد و همچنین هیچگونه دخالتی در بخش‌های مهم و حساس شبکه موبایلی کشور هم نداشته باشد. هرچند که بسیاری از شبکه‌های موبایلی بریتانیا مبالغ زیادی صرف نصب دکل‌ها و دیگر تجهیزات هواوی کرده‌اند تا بتوانند تلفن‌های هوشمندشان را به شبکه 5G هواوی متصل کنند. بسیاری از این شرکت‌ها گفته‌اند که جایگزینی شبکه 5G هواوی با یک شبکه دیگر بین پنج تا هفت سال زمان می‌برد. هرچند برخی از اعضای پارلمان هم گفته‌اند که این کار نهایتا باید قبل از انتخابات سال 2024 تمام شود.

اما شرکت‌های مخابراتی می‌گویند که انجام این کار در این بازه زمانی کار بسیار دشواری است چون ایستگاه‌های پایه 5G که در حال حاضر آنها در اختیار دارند، اغلب نسخه به‌روزرسانی‌شده کیت 4G موجود است به همین خاطر جایگزینی یک تامین‌کننده دیگر چون نیازمند جایگزینی بخش زیادی از زیرساخت‌های 4G آنها است، کار زمان‌بر و دشواری خواهد بود. البته گفته شده که در رابطه با پهن‌باند، بخش اوپن‌ریچ شرکت مخابراتی بریتانیایی بی‌تی، مسئولیت هرگونه تصمیمی را برعهده خواهد گرفت.

در حال حاضر هدف این است که محدودیت‌ها را از طریق دو وندور دیگر و ساخت ظرفیت اف‌تی‌تی‌پی جدید برطرف کنند چون به نظر می‌رسد جایگزین کردن تجهیزات هواوی موجود هزینه و تلاش مضاعفی می‌خواهد. چون اگر تصمیم بوریس جانسون مبنی بر حذف کامل هواوی از شبکه مخابراتی بریتانیا باشد، باید 70 هزار اتاقک مخابراتی که اتصالات پهن‌باند کشور را تامین می‌کردند، بازسازی کنند.


داستان از چه قرار است؟


تنش‌های ژئوپلیتیکی میان آمریکا و چین عامل اصلی بازنگری است که بسیاری از کشورها در رابطه با استفاده از تجهیزات هواوی انجام می‌دهند. واشنگتن مدعی است که هواوی برای امنیت ملی خطر دارد و به ناحق از حمایت دولت سود برده است. البته هواوی تمامی این ادعاها را تکذیب کرده است اما با این حال دولت ترامپ به وضوح هواوی را کانال اصلی توسعه و گسترش اثرگذاری چین می‌داند و سعی دارد تا جای ممکن این شرکت و حضورش در آمریکا و دیگر کشورها را کم‌رنگ کند. در همین راستا آخرین تلاشی هم که انجام داده تحریم‌هایی است که علیه هواوی وضع کرده تا این شرکت امکان ساخت تراشه‌های خودش را نداشته باشد.

تبلیغ فناوری 5G روی یکی از دیوارهای سطح شهر در بریتانیا

درنتیجه نه هواوی و نه سازندگان شخص ثالثی که با هواوی کار می‌کنند امکان استفاده از نرم‌افزارهای طراحی الکترونیکی آمریکایی را ندارند. هواوی از این نرم‌افزارها به منظور طراحی، شبیه‌سازی و تولید پردازنده‌ها استفاده می‌کرد.

در حال حاضر هم هیچ راهی برای حل سریع این مشکلات وجود ندارد و تمام این شرایط و عوامل باعث شد تا TSMC، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در جهان، همکاری خودش با هواوی را متوقف کند. البته شاید با گذشت زمان هواوی بتواند تولیدکنندگان را متقاعد کند تا خطوط تولید «de-Americanised» راه‌اندازی کنند. البته در برخی موارد امکان جایگزینی وجود ندارد و امکان ساخت یک سری تراشه‌های به‌خصوص را از دست بدهد. نتایجی که از این اتفاقات حاصل می‌شود این است که هواوی امکان طراحی و ساخت تراشه‌ها را به دست دیگر سازندگان بسپارد.

یکی از گزینه‌هایی که در خصوص هواوی درنظر گرفته شد این بود که دولت بریتانیا به شرکت‌های مخابراتی سفارش کرد که دیگر از کیت هواوی استفاده نکنند. این عدم استفاده از کیت هواوی صرفا یک پیشنهاد بود و به هیچ وجه حکم دستوری نداشت اما ده‌ها تن از نمایندگان پارلمان گفتند که در صورت عدم اتخاذ تصمیمات سفت‌وسخت‌تر علیه هواوی، شورش خواهند کرد.

به گفته باب سیلی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان، دولت قرار است نصب هرگونه کیت 5G هواوی را بعد از سال 2021 ممنوع کند و تا پایان سال 2025 هم تمام تجهیزات این شرکت باید از شبکه بریتانیا برداشته شود. با اینکه خیلی‌ها از این موضوع خوشحال نخواهند شد اما به گفته سیلی درصورت انجام نشدن چنین کاری، دولت رای پارلمانی را از دست خواهد داد.

البته چین هم در برابر این اتفاقات ساکت ننشسته و لیو شیائومینگ، سفیر چین در بریتانیا در صحبت‌های اعتراضی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی در لندن به بوریس جانسون هشدار داد که «با دشمن خواندن چین، نمی‌توانید یک دوران طلایی داشته باشید.» به گفته سفیر چین، ممنوعیت حضور شرکت هواوی در توسعه شبکه 5G بریتانیا می‌تواند اعتماد چین به بریتانیا را خدشه‌دار کند و این باور را به همراه دارد که بریتانیا نمی‌تواند سیاست‌های خارجی‌اش را مستقل از ایالات متحده اجرا کند.

او با اشاره به فشارهای آمریکا بر بریتانیا مبنی بر تجدیدنظر حضور هواوی در توسعه فناوری 5G، گفت: «هنگامی که شما هواوی را کنار بگذارید، عواقب بدی به همراه دارد و تصویر شما را به‌عنوان کشوری که می‌تواند سیاست‌های مستقلی اتخاذ کند را خدشه‌دار می‌کند. این کار نشان می‌دهد که شما در برابر فشارهای خارجی به راحتی تسلیم می‌شوید و نمی‌توانید سیاست خارجی مستقل خودتان را انجام دهید. من همیشه گفتم بریتانیا زمانی می‌تواند موفق و عالی عمل کند که بتواند سیاست خارجی مستقل خودش را داشته باشد.»

شیائومینگ با اشاره به اینکه فشارهای بیشتر از طرف به «به اصطلاح ابرقدرت‌ها» هواوی را قدرتمندتر می‌کند، گفت: «هواوی در 170 کشور فعالیت دارد و اگر حضورش در بریتانیا ممنوع شود، او همچنان در 169 کشور دیگر به کارش ادامه می‌دهد.»


هواوی چه‌کار می‌تواند بکند؟


در حال حاضر هواوی امیدوار است که بتواند در آخرین لحظات نظر نخست‌وزیر بریتانیا را تغییر دهد. از یک طرف هواوی می‌تواند انبارهای تراشه‌های خودش را بیشتر کند و کارخانه‌های خارج از ایالات متحده می‌توانند به تولید بیشتر تراشه تا اواسط سپتامبر ادامه دهند. علاوه بر این، هواوی می‌تواند این وعده را بدهد که بخشی از ذخایرش را برای انجام سفارشات بریتانیا کنار بگذارد و تضمین کند که دیگر نیازی به حمل کیت با استفاده از شخص ثالث‌ها نباشد.

توقف کامیون 5G هواوی در زمین بازی کریکت اووال در لندن

اگرچه این تضامین ممکن است برخی نگرانی‌های امنیتی را برطرف کند اما تصمیمی که قرار است درخصوص هواوی انجام شود، یک تصمیم سیاسی است.


چه عواقبی برای بریتانیا به همراه دارد؟


در حال حاضر شرکت اریکسون بسیاری از تجهیزات مربوط به شبکه 5G در بریتانیا را از طریق کیت 5G تامین می‌کند و گفته است که قابلیت تامین تقاضاهای بیشتر با قیمت مناسب را هم دارد. شرکت نوکیا هم یکی دیگر از گزینه‌های موجود است و حتی صحبت‌هایی هم مبنی بر ورود سامسونگ و ان‌ای‌سی به کشور شده بود.

البته وودافون درخصوص جایگزینی هواوی هشدار داده است که در صورت حذف کامل هواوی از برنامه 5G، روند توسعه این فناوری کندتر از زمان پیش‌بینی‌شده پیش خواهد رفت. همچنین اوپن‌ریچ هم بر این باور است که اگر قرار بر جایگزینی تمام تجهیزات هواوی در کشور باشد، ممکن است در رسیدن به هدفی که تا سال 2025 دارند، دچار مشکل شوند.

باتمام اینها شاید تنها مزیتی که بریتانیا به تحریم هواوی از فناوری 5G کشور ترغیب کند این باشد که با انجام این تحریم، دولت ترامپ به بریتانیا امکان تجارت آزاد را بدهد. امکان تجارت آزاد در دوران پس از برگزیت به بریتانیا کمک بزرگی خواهد کرد.

منبع BBC Guardian
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.