راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هواوی رقابت را به نوکیا و اریکسون باخت

به تازگی شرکت‌های حاضر در پروژه 5G سنگاپور اعلام کردند که شرکت سوئدی اریکسون را برای ساخت این شبکه انتخاب کرده است

سنگاپور در راستای توسعه فناوری 5G در کشور، دو شرکت اروپایی نوکیا و اریکسون را برای توسعه شبکه انتخاب کرد و هواوی به دلیل تنش‌هایی که با آمریکا دارد، در این رقابت بازنده شد. درواقع هواوی که یکی از برندهای شناخته‌شده در ساخت زیرساخت 5G است، صرفا یک نقش جزئی در توسعه شبکه وایرلس سنگاپور را عهده‌دار شد.

«سینگتل»، «استارهاب»، «ام وان» و «تی‌پی‌‌جی تلکام» از شرکت‌هایی هستند که مجوز توسعه شبکه 5G در سنگاپور را دریافت کردند. چند روز پیش سینگتل که یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان است، اعلام کرد که شرکت سوئدی اریکسون را برای ساخت این شبکه انتخاب کرده است. از طرف دیگر دو شرکت استارهاب و ام‌اون که مشترکا عهده‌دار مسئولیت توسعه 5G در کشور شده‌اند هم شرکت فنلاندی نوکیا را برای همکاری انتخاب کرده‌اند.

البته گفته شده که نقش هواوی به کل از این پروژه حذف نشده و تی‌پی‌جی استرالیایی که قرار است توسعه شبکه 5G در برخی شهرهای کوچکتر را عهده‌دار باشد، قرار است برای انجام این کار با هواوی همکاری کند.

هدف سنگاپور و شرکت‌های مخابراتی حاضر در پروژه این است که از ژانویه سال 2021، شبکه مستقل فناوری نسل پنج اینترنت در کشور را معرفی کنند و این فناوری تا پایان سال 2022 تقریبا نیمی از کشور و تا پایان سال 2025، تمام کشور را پوشش دهد. در حال حاضر این فناوری در تعدادی از شهرهای آمریکا، چین، کره جنوبی و بریتانیا راه‌اندازی شده است.


تاوان دشمنی‌ها


آمریکا رابطه مسالمت‌آمیزی با شرکت هواوی ندارد. از سال گذشته مقامات آمریکایی دائما هشدارهایی در خصوص احتمال جاسوسی دستگاه‌های این شرکت از کاربران خود داده‌اند با این حال هواوی مرتبا این مسئله را انکار کرده است. دولت آمریکا خط و نشان تهدیدآمیزی برای هر یک از شرکت‌هایی که قصد همکاری با هواوی داشته باشند، کشیده است. از پانزدهم ماه می سال گذشته این مسئله شدت بیشتری گرفت. از این تاریخ به بعد دونالد ترامپ تمامی شرکت‌های آمریکایی را از بکارگیری تجهیزات مخابراتی تهیه شده توسط شرکت‌های تهدیدکننده امنیت ملی آمریکا را منع کرد.

در دستور ترامپ، نام خاصی از این شرکت‌ها ذکر نشده بود. با این حال به سادگی می‌توان به منظورش پی برد. این دستور به معنای تحریم هواوی بود. سال گذشته واشنگتن رسما هواوی را از بازار ایالات متحده تحریم کرد و پنتاگون هم لیستی از 20 شرکت چینی منتشر کرد که مدعی است توسط ارتش چین حمایت می‌شوند و هواوی یکی از این شرکت‌ها بود. این کار خودش به معنی جنگ اقتصادی میان پکن و واشنگتن است. این تحریم‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت دردناک و در بدترین حالت برای هواوی کشنده خواهد بود.

حالا هم شاهد تاثیرات این تحریم‌ها هستیم. این تاثیرات از عدم دسترسی گوشی‌های جدید هواوی به اپلیکیشن‌های گوگل و آپدیت اندروید شروع شد و حالا هم این تاثیرات خودش را در باخت هواوی به نوکیا و اریکسون در توسعه فناوری 5G در کشورهای مختلف نشان داده است. بسیاری از کشورها نقش هواوی در توسعه این فناوری را محدود کرده‌اند. بعد از اینکه بریتانیا و کانادا به دلیل فشارهایی که از جانب آمریکا وجود داشت، نقش هواوی را در این حوزه کم‌رنگ کردند، سنگاپور هم به لیست رو به افزایش این کشورها ملحق شد.

البته سنگاپور روابط سیاسی و اقتصادی بسیار نزدیکی با ایالات متحده و چین دارد و نمی‌خواهد هیچکدام از این روابط خدشه‌دار شود به همین خاطر سال گذشته، زمانی که مجوز توسعه 5G در کشور را دریافت کرد، گفت که تصمیم‌گیری درباره انتخاب تامین‌کنندگان برعهده خود شرکت‌های مخابراتی خواهد بود. در همین راستا اس. ایسوارن، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این کشور هم در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اعلام کرده «سنگاپور هیچ وندوری را از شرکت در این پروژه حذف نکرده است.»

به گفته ایسوارن سنگاپور الزامات امنیتی، انعطاف‌پذیری و عملکرد کاملا واضح و شفافی دارد. به گفته او وجود وندورهای متنوع در توسعه بخش‌های مختلف سیستم 5G اتفاق مثبتی است و نتیجه مثبتی به همراه دارد و هرچه اکوسیستم 5G در کشور توسعه پیدا کند، فرصت‌های بیشتری برای حضور بازیکنان مختلف حوزه فناوری فراهم می‌شود.

ایسوارن توضیح داد از آنجایی که این فناوری جدید امکان ارسال داده‌های بیشتر، سرعت بیشتر و تاخیر کمتر را فراهم می‌کند به همین دلیل تاب‌آوری و امنیت دو عنصر اصلی در ساخت زیرساخت 5G سنگاپور است. همچنین سازمان توسعه رسانه مخابرات سنگاپور (IMDA) هم اعلام کرده که شرکت‌های منتخب هم تمام شرایط لازم برای ورود به پروژه را دارا بودند.

البته معلوم نیست که سنگاپور با اینکار قصد داشت تا به‌نوعی دل دو طرف (آمریکا و چین) را به دست بیاورد یا درنهایت فشارهای آمریکا بر حفظ روابط سیاسی اقتصادی این کشور با چین می‌چربد و موضع سفت و سخت‌تری علیه چین خواهد گرفت.

منبع CNBC CNET South China Morning Post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.