پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ماجرای اختلال در زرینپال چه بود؟
متاسفانه به علت قطع شدن دیتاسنتر آسیاتک در ساعت 19:37 جمعه ۲۰ تیرماه زرینپال به همراه تعداد دیگری از وبسایتهای ارائه دهنده خدمات در بستر وب مانند تپسی، ابرآروان و… برای ساعتی از دسترس خارج شدند. سرقت و تخریب بخشی از مسیر فیبرنوری شهرداری، علت اصلی قطع شدن دسترسی به دیتا سنتر میلاد آسیاتک عنوان شده است.
از همان لحظههای اولیه، تیم زرینپال به دنبال پیدا کردن راه حل برای این مشکل بوده و بالاخره در لحظههای پایانی همان روز تمام سرویسهای زرینپال به روال سابق خود بازگشت. اما علت اصلی این اختلال چه بود و آیا میتوان از بروز مجدد این اختلال جلوگیری کرد؟
دیتاسنتر آسیاتک چیست؟
دیتاسنتر محل قرارگیری تعداد زیادی از سرورهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه است که در کنار یکدیگر و به صورت پیوسته امور مربوط به نگهداری، ذخیرهسازی و رایانش دادهها را انجام میدهند. ذخیرهسازی اطلاعات نقش بسیار تعیین کننده و حیاتی برای کسبوکارهای اینترنتی دارند و به همین دلیل ساختمانهای مرکز داده معمولاً از امنیت و شرایط نگهداری بالایی برخوردار هستند.
دیتاسنتر (مرکز داده) آسیاتک یکی از مهمترین مراکز نگهداری و پشتیبانی دادههای ایران است که میزبانی دادههای شرکتهای بزرگی از جمله زرینپال را بر عهده دارد.
چرا سرویس زرینپال از دسترس خارج شد؟
بدون دسترسی به اطلاعات و دادهها، هرگونه فعالیت برای رایانش و انجام امور انتقال وجه و خدمترسانی بیفایده است. از آنجایی که میزبانی تمامی اطلاعات کاربران زرینپال به عهده دیتاسنتر آسیاتک است، اختلال در دیتاسنتر آسیاتک به معنی اختلال در دسترسی به تمام دادههای کاربران زرینپال و قطع کامل ارتباط ما با آنهاست.
لحظهنگاری وقوع این مشکل و اقدامات زرینپال
19:37 قطع شدن سراسری دسترسی به دادههای دیتاسنتر آسیاتک.
19:40 پیگیری از پشتیبانی آسیاتک در مورد علت مشکل و زمان دسترسی مجدد به دادهها و عدم دریافت پاسخ روشن و شفاف از سوی آنها.
20:00 پیگیری تیم فنی زرینپال در مورد قطعی برق دیتاسنتر آسیاتک و برنامهریزی برای تطابق دستی دادهها در صورت وقوع مشکل احتمالی .
21:14 اطلاعرسانی مدیر آسیاتک مبنی بر ایجاد مسیر دسترسی جدید به جای مسیر قطع شده فیبر ارتباطی برج میلاد.
23:30 فراهم کردن زیرساخت لازم برای به کارگیری دیتاسنتر دوم و فعال کردن سایت زرینپال و دریافت مجوز رسمی از دیتاسنتر آسیاتک برای حضور تیم فنی زرینپال در برج میلاد.
24:00 اتصال مجدد آسیاتک و دسترسی به وبسایت زرینپال.
24:05 استقرار تیم فنی زرینپال در برج میلاد برای پیگیری و جلوگیری از وقوع مشکل احتمالی.
چه کسی پاسخگوی اختلال به وجود آمده است؟
بدون شک عدم دسترسی به سرویسهای وبسایتهایی مانند زرینپال موجب بروز خسارتهای بزرگی به سایتها و کاربران آنها خواهد بود. از آنجایی که مشکل پیش آمده از سوی شهرداری تهران بوده است، به نظر میرسد این نهاد باید پاسخگوی رسیدگی به شکایات شرکتهای حاضر در دیتاسنتر آسیاتک باشد. مسالهای که با گذشت زمان ابعاد آن شفافتر خواهد شد.
اقدامات زرینپال برای جلوگیری از تکرار این اختلال چیست؟
با وجود اینکه اختلال پیش آمده از سوی دیتاسنتر آسیاتک بوده است اما ما در زرینپال خود را در برابر بروز این مشکل مسئول میدانیم و از تمام کاربران به دلیل اختلال به وجود آمده پوزش میطلبیم. فراهم کردن زیرساختهای فنی لازم برای کاهش وابستگی میزبانی دادههای زرینپال تنها به یک دیتاسنتر مخصوص، گام موثری برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه خواهد بود. از مدتها قبل برای استفاده از یک دیتاسنتر دوم برنامهریزی داشتهایم و امروز با جدیت و سرعت بیشتری پیگیر حصول نتیجه خواهیم شد.
همچنین کاربران برای دریافت به روزترین اطلاعرسانیها و جدیدترین اخبار مربوط به وضعیت زرینپال میتوانند اخبار را در کانال تلگرام و یا صفحه رسمی اینستاگرام شرکت دنبال کنند.