راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محدودیت‌های جدید فدرال رزرو برای بانک‌های آمریکا درحوزه خرید و فروش سهام

فدرال رزرو محدودیت‌های جدیدی برای بانک‌ها اعمال، بازخرید سهام را متوقف و بازپرداخت سود سهام را محدود کرد.

چند روز پیش فدرال رزرو برای اولین بار پس از بحران مالی سال 2008 محدودیت‌های جدیدی در صنعت بانکداری اعمال کرد که به دنبال آن بانک‌های بزرگ ملزم به توقف موقت بازخرید سهام و محدود کردن پرداخت سود سهام در سطوح فعلی شدند.


وقایع مهم


فدرال رزرو نتایج آزمون استرس (Stress Test) سالانه خود را اعلام کرد و مشخص شد که چندین بانک بزرگ در صورت بدتر شدن همه‌گیری ویروس کرونا به طور نگران‌کننده‌ای به پایین‌ترین سطح سرمایه خود می‌رسند.

هم‌چنین فدرال رزرو محدودیت‌های موقت تازه‌ای در مورد بانک‌ها اعمال کرد که به دنبال آن‌ بانک‌ها ملزم به توقف بازخرید سهام و محدود کردن پرداخت سود سهام در طول سه‌ماهه سوم سال 2020 شدند. هر چند تعداد اندکی از بانک‌ها به طور کلی از پرداخت سود سهام مستنثی شدند.  

علاوه بر آزمون‌های استرس متداول، مقامات فدرال رزرو، هم‌چنین میزان تاب‌آوری بانک‌های بزرگ را تحت سه سناریوی نزولی مرتبط با ویروس کرونا ارزیابی کردند: این سناریوها شامل یک چرخه رکود و بهبود V شکل، یک چرخه رکود و بهبود U شکل و آهسته‌تر و یک چرخه رکود W شکل و دو چاله‌ای است.

با توجه به گزارش فدرال رزرو، در این سه سناریوی نزولی، نرخ بیکاری از 15.6 درصد به اوج خود یعنی 19.5 درصد رسید. نرخ زیان وام برای 34 بانک بزرگ کشور بین 560 تا 700 میلیارد دلار بود.

هم‌چنین در آینده صنعت بانکداری با بازرسی‌های بیشتری مواجه خواهد بود. این در حالی است که هم‌اکنون و برای اولین بار در تاریخ آزمون‌های استرس فدرال رزرو، بانک‌های بزرگ باید برنامه‌های پرداخت سود سهام خود را تا پایان امسال بازبینی کنند.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو

در حالی که به نظر می‌رسد بانک‌ها نسبت به دوران بحران مالی سال 2008 در شرایط بهتری قرار دارند، تصمیمات فدرال رزرو نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد که مؤسسات بزرگ نیز در برابر رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا آسیب‌پذیر هستند.

کارشناسان پزشکی به طور فزاینده‌ای نگران این موضوع هستند که موارد جدید ویروس کرونا در ایالات‌متحده، که در مقایسه با ماه آوریل به بالاترین سطح خود رسیده، ممکن است مانع بازگشایی کسب‌و‌کارها و بهبود اقتصادی شود: ایالاتی مانند تگزاس، فلوریدا، کالیفرنیا و آریزونا همگی افزایش موارد ابتلا به این ویروس را گزارش می‌دهند.

«سیستم بانکداری یک منبع قدرت در طول این بحران بوده است»، مطلبی که معاون مدیرکل فدرال رزرو رندال کی.کوارلز در یک بیانیه مطبوعاتی عنوان کرد. «نتیجه تحلیل حساسیت ما نشان می‌دهد که بانک‌ها می‌توانند حتی در برابر شدیدترین شوک‌ها منسجم باقی بمانند».


دیگر موضوعات این حوزه


روز پنج‌شنبه رگولاتورهای فدرال اظهار داشتند که برخی محدودیت‌های پسابحران در مورد بانک‌های بزرگ را کاهش می‌دهند. دفتر حسابرسی ارزی (OCC)، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) و فدرال رزرو تغییرات اعمال شده در «قانون ولکر» در روز پنج‌شنبه را تأیید کردند و به بانک‌ها این امکان را دادند که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و دیگر صندوق‌های مشابه انجام دهند.

هم‌چنین دفتر حسابرسی ارزی و شرکت بیمه سپرده فدرال شرط در اختیار داشتن وجه تضمین نقدی توسط وام‌دهندگان در هنگام معامله مشتقات با زیرمجموعه‌های مختلف یک شرکت را لغو کردند و این موضوع به بانک‌ها این امکان را داد تا میلیاردها دلاری که صرف معاملات مشتقات می‌شد را ذخیره کنند. سهام بانک‌های بزرگ رشد قابل‌توجهی پیدا کرد: جی‌پی مورگان چیس، بنک‌ ‌آمریکا، سیتی‌گروپ و مورگان استنلی بیش از 3 درصد رشد داشتند، در حالی که گلدمن ساکس و ولز فارگو رشد 4 درصدی را تجربه کردند.


دورنمای کلیدی


انتظارات برای پیشرفت سریع اقتصادی رو به افول است، به ویژه پس از آن که بانک فدرال رزرو در اوایل این ماه گزارش سخت‌گیرانه‌ای را در مورد اقتصاد ارائه داد. بانک مرکزی پیش‌بینی کرده است که نرخ بالای بیکاری برای سال‌ها ادامه خواهد داشت و اعلام کرد که نرخ بهره تا حداقل سال 2022 نزدیک به صفر باقی خواهد ماند.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو تأکید کرد که هر چند «ابهامات زیادی در مورد آینده وجود دارد، اما بانک مرکزی قویاً تعهد داده است که برای پشتیبانی از اقتصاد ایالات‌متحده تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرد.»

منبع Forbes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.