راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۹۹

روز گذشته بورس تهران متأثر از عوامل مختلفی نوسان کرد. شاید یکی از نوسانات به‌دلیل بررسی طرح مالیات عایدی سهام در مجلس بوده باشد، اما این نوسانات دلیل دیگری هم داشت و آن هم مشکل قدیمی بازار سرمایه، یعنی ضعف سامانه معاملاتی است. مشکلی پایدار که هرازگاهی بیش از گذشته دادوستد سهام را با دشواری مواجه می‌کند.

دیروز اتفاق دیگری هم در پارک فناوری پردیس رخ داد و آن هم امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی پارک اقتصاد دیجیتال بود. علاوه‌بر این روزنامه‌های اقتصادی به موضوعاتی مانند بررسی گزارش یک ساله سیستم بانکی و گزارش منتشر شده بانک جهانی پرداخته‌اند که پس از مرور عناوین خبری امروز به آنها اشاره کرده‌ایم.

ایران

  • پرداخت خسارت‌های کرونایی / صنوف ماهانه 26 هزار میلیارد تومان ضرر کردند
  • افزایش سپرده‌های بانکی در بهمن ۹۸
  • رشد ۵۷۸ درصدی بورس در دو سال گذشته
  • با استفاده از «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده»، «کرونا» رشد تجارت الکترونیک را رقم زد
  • با امضای تفاهم‌نامه وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک اقتصاد دیجیتال پردیس راه‌اندازی می‌شود
  • فعال‌سازی خدمات ارزش افزوده اعتباری شد

دنیای اقتصاد

  • رشد ایران در دو سال آینده / بانک جهانی تحلیل کرد
  • بورس در تور مالیات؟ / دنیای‌اقتصاد طرح مجلس برای دریافت مالیات عایدی سهام را بررسی می‌کند
  • ارتش ۵۰ میلیونی سهامداران
  • اختلال در واریز وجه برندگان خودرو
  • سامانه بی‌سامان / بررسی چرایی بروز اختلال در هسته معاملات نشان می‌دهد
  • راه‌های نجات استارت‌آپ‌ها از کرونا
  • تهدید اینترنت با قانون جدید ترامپ / قدرت‌گیری رگولاتوری آمریکا در اعمال نفوذ بر شرکت‌های تکنولوژی

سازندگی

  • ردپای هیولای نقدینگی

شهروند

  • برندگان قرعه‌کشی فروشنده شدند

نوآوران

  • انسداد شیوه‌های فرار مالیاتی با ایجاد راهکارهای دقیق نظارتی

تعادل

  • افزایش روزانه ۹۷۲ میلیارد تومانی تسهیلات / گزارش یک ساله سیستم بانکی منتهی به بهمن ۹۸ اعلام شد

فناوران اطلاعات

  • پارک اقتصاد دیجیتال پردیس ایجاد می‌شود
  • ورود دادستانی به موضوع نشت اطلاعات مشترکان رایتل
  • ابلاغ آیین‌نامه اختصاص اعتبار حمایت از سرمایه‌گذاری توسعه فناوری اطلاعات

جهان صنعت

  • هراس از مالیات / افزایش عرضه در بورس با تدوین مالیات بر سهام

کسب‌وکار

  • ۱۰۰ میلیارد تومان پول در دست ایرلاین‌ها

دادوستدهای بورس اوراق بهادار تهران دیروز در حالی آغاز شد که سهامداران در ابتدای شروع بازار شاهد بروز اختلال در هسته سامانه معاملات بودند. شرایطی که واکنش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس را به دنبال داشت که اختلال سامانه معاملات را ناشی از اشتباه یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین به کارگزاری عنوان کرد که قبل از شروع معاملات اقدام به ارسال سفارش کرده است. اما مشکل تنها ارسال زودتر از موعد برخی سفارش‌ها قبل از آغاز رسمی معاملات نبود بلکه همان ضعف همیشگی سامانه معاملاتی در زمان افزایش تعداد سفارش‌ها بود.

طبق گزارش دنیای اقتصاد مدیرعامل شرکت فناوری و اطلاعات بورس تهران معتقد است که در دنیا سابقه ندارد که از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشوری، ۶۰ میلیون کد معاملاتی به‌صورت مستقیم به خرید و فروش سهام بپردازند. در چنین شرایطی افراد باید از طریق نهادهای متخصص در این حوزه از جمله مشاوران و صندوق‌ها به جریان معاملاتی خود بپردازند.

موضوعی دیگری که دیروز بورس تهران را دچار نوسان کرد، طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس بود که تقدیم هیات رئیسه شده است. بر اساس این طرح، سهامداران بابت فروش سهام خود باید بین ۵ تا ۲۰ درصد مالیات پرداخت کنند که این مالیات متفاوت از کارمزدی است که اکنون پرداخت می‌شود.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در این باره نوشته است که اجرای این طرح موجب خروج نقدینگی از بورس می‌شود.

طرح مالیات عایدی بر سرمایه برای کالاهای غیرمولد مثل خودرو و مسکن طرح بسیار خوبی است اما برای بازار سرمایه که منجر به خروج سرمایه از بورس می‌شود اصلاً مناسب نیست.
این طرح تحت عنوان «طرح مالیات عایدی بر سرمایه» توسط تعدادی از نماینده‌های مجلس تهیه و به هیات رئیسه تقدیم شده است.
در ماه‌های گذشته شاهد خروج نقدینگی از بازارهایی چون خودرو، طلا و ارز و ورود آن به بازار سرمایه بودیم و اگر قرار باشد که مالیات بر معامله سهام دریافت شود مجدداً نقدینگی از بورس به سمت این بازارها خواهد رفت.

بانک جهانی بخش‌های تکمیلی گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان خود را منتشر کرده است. پیش از این فصل‌های ۳ و ۴ آن منتشر شده بود و حالا همه فصل‌های آن تکمیل شده است. از آمارهایی که در این گزارش ارائه شده، چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران در دو سال آینده است که دنیای اقتصاد درباره آن نوشته است:

بر اساس این آمارها، اقتصاد ایران که در سال ۲۰۱۹ نرخ رشد منفی ۲/ ۸ درصدی را تجربه کرد، در سال جاری نیز همانند عمده اقتصادهای جهان نرخ رشد منفی خواهد داشت، هر چند نسبت به سال گذشته از شدت این نرخ رشد منفی کاسته می‌شود، و نرخ رشد به منفی ۳/ ۵ درصد می‌رسد.
البته درصد تغییر این رشد نسبت به پیش‌بینی رشد ایران در گزارش پیشین بانک ۳/ ۵- درصد است که علت آن مشکلات ناشی از ویروس کووید-۱۹ و بیماری کرونا عنوان شده است.برای سال آینده نیز نرخ رشد مثبت ۱/ ۲ درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی شده است.

روزنامه ایران در گزارشی بررسی کرده که برندهایی که در دوران کرونا از قابلیت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده کرده‌اند، بیشترین تجربه فروش آنلاین خود را تاکنون تجربه کرده‌اند.

گزارش تحقیقی Coresight نشان می‌دهد که بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا پایان سال 2020 ارزشی 18.8 میلیارد دلاری خواهد داشت. طبق این گزارش، فروشندگان در دوران کرونا هزینه‌های زیادی برای این دو فناوری انجام داده‌اند و تخمین زده می‌شود در سال 2020 میزان هزینه فروشندگان برای این تکنولوژی‌ها در سراسر جهان به 7میلیارد دلار برسد.همچنین پیش‌بینی می‌شود سرویس‌های مختلف هم از این تکنولوژی‌ها استفاده خواهند کرد.
پیش‌بینی می‌شود که این سرویس‌ها تا پایان سال 2020 در این بخش، رقمی معادل 4.4 میلیارد دلار هزینه کنند.

موضوع دیگری که برخی روزنامه‌های اقتصادی به آن پرداخته‌اند، بررسی گزارش یک ساله سیستم بانکی منتهی به بهمن ۱۳۹۸ است. روزنامه تعادل در گزارش خود به افزایش روزانه ۹۷۲ میلیارد تومانی تسهیلات اشاره کرده و در این باره نوشته است:

افزایش روزانه ۱۵۲۳ میلیارد تومان سپرده و ۹۷۲ میلیارد تومان تسهیلات حاصل خلق پول، انتشار پول، افزایش نقدینگی روزانه است و این موضوع در شرایط رشد منفی اقتصادی و نبود سرمایه‌گذاری و رشد قدرت خرید مردم، عملاً شرایط را برای تورم بالا در آینده فراهم می‌کند و در شرایطی که رکود وجود دارد جذب اقتصاد نشده و عملاً در بازار دارایی‌های مختلف مسکن، سهام، خودرو، طلا و ارز، عامل رشد قیمت‌ها خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.