پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
دو نکته در قطع همکاری لندو و دیجیکالا برای سایر رقبا / به همراه بیانیه لندو در خصوص این قطع همکاری
احتمالا در سال 99 بیش از هر زمان دیگری درباره لندتک و کسبوکارهای کوچک و بزرگ فعال در این صنعت خواهیم شنید؛ لندو یکی از کسبوکارهای استارتآپی فعال در این صنعت است که بعد از سرمایهگذاری ارتباط فردا روی آن، بیشتر دربارهاش شنیدهایم.
اواخر اسفندماه 98 بود که لندو (ایران رنتر سابق) اولین گزارش فروشگاههای آنلاین خود را منتشر کرد که طبق این گزارش دیجیکالا با بیش از ۶۴درصد سهم از کل فروش، بهعنوان بازیگر اصلی تجارت الکترونیک ایران نقش پر رنگی در ایران رنتر داشته است. تقریبا از یک ماه پیش کاربران لندو به یکباره با حذف تعجببرانگیز دیجیکالا از این پلتفرم مواجه شدند و حالا بیش از یک ماه از قطع همکاری لندو و دیجیکالا میگذرد! روابط عمومی لندو در بیانیهای علت این تصمیم را اعلام کرده است.
نکته اول؛ جرات انجام یک حرکت ریسکی
آنطور که لندو در بیانیهاش اعلام کرده است دلیل اصلی این قطع همکاری مقابله با بازار تکقطبی و حمایت از کسبوکارهای کوچک و متوسط است. با حذف دیجیکالا راه برای افزایش مشتری و رشد فروش سایر فروشگاههای آنلاین ایرانی در لندو هموار میشود.
در همان زمان انتشار اولین گزارش فروشگاههای آنلاین لندو، سهم بالای دیجیکالا در فروش این مجموعه، شاید در ظاهر جذاب بود ولی در باطن این تمرکز زیاد نشان از ریسک بالای دیجیکالا در ادامه حیات لندو داشت مخصوصا اینکه دیجیکالا مجموعه دیجیپی را در کنار خود دارد و میدانیم که در سال 99 دیجیپی نیز تمرکز ویژهای روی موضوع لندتک و بحثهای پیرامون اعتبارسنجی کاربران دیجیکالا خواهد داشت.
حتی اگر دلیل اصلی قطع همکاری لندو و دیجیکالا، هدایت جریان نقدینگی به سمت سایر فروشگاههای اینترنتی و ایجاد فرصت رشد برای آنها باشد، حالا با قطع این همکاری ایران رنتر یک قدم خطرناک ولی استراتژیک برای بقای خود در آینده برداشته است و وابستگی بیش از حد جریان درآمدی خود به یک فروشگاه اینترنتی را حذف کرده است. خطرناک از این جهت که بخش مهمی از درآمد خود را به یکباره قطع کرده و این ریسک را دارد که نتواند آن را جبران کند؛ استراتژیک از این جهت که اگر لندو به دنبال ساختن یک کسبوکار واقعی در این صنعت است باید درصد هر گونه ریسک احتمالی را تا جای ممکن کاهش دهد.
نکته دوم؛ کمک به فضای رقابت
از طرف دیگر، به نظر میرسد دیجیکالا نیز با این که یکهتاز فروش اینترنتی ایران است بعد از توقف فعالیت بامیلو جای خالی یک رقیب قوی و قدر در بازار را حس میکند چراکه داشتن یک رقیب قدر، به رشد همیشگی هر کسبوکاری کمک میکند. شاید چنین حرکتهایی که باعث رشد سایر فروشگاههای اینترنتی میشود، بتواند فضای ادامه فعالیت و رقابت را برای دیجیکالا نیز هیجانانگیزتر و جذابتر کند. هر چند به نظر میرسد دیجیکالا در غیاب یک رقیب قدرتمند در نقطه سرویس و محصول با خودش به رقابت پرداخته است سعی کرده هر روز از روی قبل خودش بهتر باشد.
متن کامل بیانیه روابط عمومی لندو در خصوص قطع همکاری با دیجیکالا نیز عینا در ادامه آمده است:
چرا لندو با دیجیکالا قطع همکاری کرد؟
لندو طی همکاری با ۶۰۰ فروشگاه آنلاین از جمله آراد موبایل، دیجی دو، گوشی شاپ، بیمهبازار، مدیسه، ایسام و… امکان خرید اقساطی از این فروشگاهها را برای مشتریان فراهم میآورد. گزارش سال ۹۸ همکاری لندو با فروشگاههای آنلاین نشان میدهد که دیجیکالا با کسب سهم فروش ۶۴ درصدی، در جایگاه اول گروه فروشگاههای آنلاین دارای بالای ۴۰ میلیارد فروش در لندو قرار گرفته است. اما اوایل امسال لندو تصمیم گرفت همکاری خود را با بزرگترین فروشگاه آنلاین ایرانی یعنی دیجیکالا خاتمه دهد.
دلیل حذف دیجیکالا از این پلتفرم این بوده که تمرکز درخواستها برای خرید از دیجیکالا باعث به حاشیه رفتن فروشگاههای دیگر شده بود. یکی از اهداف لندو مقابله با بازار تکقطبی و حمایت از کسبوکارهای کوچک و متوسط است. با حذف دیجیکالا راه برای افزایش مشتری و رشد فروش صدها فروشگاه آنلاین ایرانی در لندو هموار میشود. این رشد، رضایتمندی بیشتر فروشگاهها با لندو را نیز رقم خواهد زد.
طی این مدت، سهم بزرگ فروش دیجیکالا، میان سایر فروشگاههای آنلاین پخش شده و این اقدام به رشد و رونق بیشتر فروشگاههای کوچکتر و تخصصی کمک میکند.
در تصویر بالا توزیع یکتواختتر ِفروشگاهها در سهم از فروش به چشم میخورد. در این بین اغلب فروشگاههای فعال با رشد ۱۰۰درصدی مواجه شدند. این مهم، در همکاری استراتژیکتر و پیشبرد جدیتر اهداف مشترک میان آنها و لندو رو به همراه داشته است.
همچنین لندو تصمیم دارد برای جلب رضایت فروشگاههای کوچکتر، از منابع و کانالهای ارتباطی خود برای معرفی و دیده شدن هرچه بیشتر این فروشگاهها استفاده کند.
آیا قطع همکاری با دیجیکالا بر لندو تاثیر گذاشته؟
شاید تصور شود که حذف دیجیکالا به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین، لندو را تحت تاثیر قرار داده و به آن آسیب برساند اما این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر بیش از ۱ ماه از آن میگذرد و گزارشها و آمار این مدت نشان میدهد که از زمان حذف دیجیکالا از فهرست فروشگاههای لندو، حجم درخواستها تغییری نکرده و درخواستها از مسیر دیجیکالا خارج و به سمت فروشگاههای دیگر هدایت شده است.
پتانسیل ویژه فروشگاههای آنلاین ایرانی
حدود ۳۴ هزار فروشگاه آنلاین دارای نماد در ایران وجود دارد که کالا و خدمات عرضه میکنند، اما کمتر فروشگاهی مانند دیجیکالا یک Markertplace کامل و متنوع بوده و این حقیقتی انکارناپذیر است. اما بسیاری از همین فروشگاههای نهچندان بزرگ و تخصصی نیز پتانسیل بسیار بالایی دارند و در حوزههای خاص خود، رقیب جدی دیجیکالا محسوب میشوند. حوزههایی مانند کالای دیجیتال، دوربین، مد و پوشاک، دکوراسیون، لوازم خانگی و…
هدایت مشتریان به این وبسایتهای تخصصی، زمینهساز تجربه خوبی هم شده است. تجربه لندو نشان میدهد که فروشگاههای آنلاین تخصصی به دلیل تمرکز در یک حوزه، تنوع بالاتر، ارسال سریعتر و پشتیبانی حرفهایتری دارند. این مزایا باعث افزایش رضایتمندی مشتریان نیز میشود.
لندو هدف خود از این تصمیم را حمایت از فروشگاههای آنلاین ایرانی و افزایش مشتری و فروش آنان عنوان کرده است. همچنین لندو تصمیم دارد بزودی با ایجاد سیستم رتبهبندی فروشگاهها و با استفاده از نظر کاربران در انتخاب بهتر و خرید هدفمندتر به مشتریان کمک کند.
ریسک بالای دیجی کالا با دارا بودن سهم عمده فروش در ادامه حیات ایران رنتر ….,,
بهترین تعبیر ممکن از قضیه
تمام شرکتهای پخش همین سیاست رو در پیش میگیرند و هرگز اجازه تمرکز انحصاری یک مشتری , نسبت به فروش خودشون رو نمیدهند .