پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پشت قفسههای فروشگاههای آنلاین چه خبر است؟ / گزارش کاردبردپذیری چهار فروشگاه آنلاین ایران
استارتآپ تستادی باتوجه به اقبال عمومی به خرید آنلاین در دوران کرونا سهولت استفاده از چهار فروشگاه بزرگ آنلاین ایران، دیجیکالا، اسنپ مارکت، مدیسه و اُکالا را بررسی و نتایج آن را طی گزارشی منتشر کرده است
تیم تستادی، طی گزارشی با انجام یک سناریوی یکسان توسط کاربران عادی، میزان کاربردپذیری فروشگاههای دیجیکالا، اسنپ مارکت، مدیسه و أكالا را سنجیده است. این تستها که بهصورت آنلاین و از راه دور (Remote) بر روی کاربرانی با ویژگیهای مختلف انجام شدهاند، توسط متخصصان تستادی بررسی و ارزیابی شده و در قالب یک گزارش منتشر شده است.
با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، فروشگاههای آنلاین اقبالی بیسابقه و رشد فزاینده سفارشها را تجربه کردهاند. بسیاری از این فروشگاهها دچار کمبود منابع برای پاسخگویی به درخواستهای مشتریانی هستند که حالا انتخابهای زیادی برای خریدهای روزمره خود ندارند. ایران نیز از این وضعیت مستثنا نیست و برخلاف بسیاری از کسبوکارها که با رکود و حتی ورشکستگی مواجه شدهاند، فروشگاههای آنلاین کالا و مواد غذایی، شاهد فروش چند برابر و رشدی بیسابقه هستند.
با اینحال، بازیگران اصلی این بازار که شامل فروشگاههای دیجیکالا، اسنپ مارکت، مدیسه و اوکالا میشوند، امروز علاوه بر رقابت شدید برای گرفتن سهم بیشتری از بازار از یکدیگر، با چالش بزرگتری نیز دستوپنجه نرم میکنند؛ مشتریانی که در مسیر سفارشهای خود با چالش روبهرو میشوند و ناچار از سفارش آنلاین دست میکشند.
رشد و افزایش فروش در این شرایط میتواند شمشیری دولبه هم باشد و نه تنها برای مشتریان جدید تجربه مناسبی ایجاد نکند بلکه مشتریان راضی قدیمی را ناراضی کند. علیرغم تصویر جذاب بیرونی که از رشد روزانه این کسبوکارها مشاهده میکنیم، از اتفاقاتی که در این کسبوکارها در جریان است بیخبریم، و نمیدانیم آیا مشتریان این کسبوکارها واقعا خرید راحتی را تجربه میکنند؟ چه موانعی برای ثبت سفارش دارند و چند درصد از کاربرانی که به این سایت یا اپلیکیشنها وارد میشوند با دست پر خارج میشوند؟
«تستادی»، پلتفرم آنلاین تست و بررسی سهولت کاربری کسبوکارهای دیجیتال، به بررسی کامل تجربه خرید آنلاین از نرمافزار موبایل این فروشگاهها از دیدگاه کاربران عادی پرداخته است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان میدهد که با وجود سرمایهگذاریهای کلان در توسعه محصول و تلاشهای فراوان جهت برنامهریزی و ایجاد مسیر هموار خرید کاربران در این غولهای تکنولوژی ملی، نرمافزارهای این فروشگاهها هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به حالت ایدهآل برای استفاده کاربران دارند.
برای مثال کاربران در تمامی این فروشگاهها در بخشهای صفحه صورتحساب، جستجو و دستهبندی با مشکل یا ابهام مواجه شدند. جزئیات مقایسهای بیشتر در جدول زیر قابل ملاحظه است:
فاکتورهای این جدول بر اساس جزئیات و بخشهایی که از نظر کاربران در فرآیند خرید حائز اهمیت بوده و یا با ابهام و سردرگمی بیشتری در مواجهه با آن روبهرو شدهاند، تقسیمبندی شده است.
برای مثال نمونههایی از مشکلات کاربران در هر بخش به شرح زیر است:
نتایج مرتبط با جستجو: در نتایج جستجو، کالاهایی بیارتباط به کالای جستوجو شده توسط کاربر نمایش داده شدهاند.
صفحه صورت حساب: خالی شدن سبد خرید پس از ورود به صفحه صورت حساب، واضح نبودن تعداد کالای انتخاب شده، ابهام در جزئیات قیمت، مشخص نبودن کالایی که موجودی آن تمام شده است، ابهام در کلمات استفاده شده در صورت حساب.
طبقه بندی اقلام: عنوان و نوع دستهبندی کالا خلاف انتظار کاربر بوده و کالای مورد نظر خود را با استفاده از دسته بندی پیدا نکرده است.
جزئیات تستهای انجام شده، ویژگیهای کاربران و مشکلات ایجاد شده، برای مطالعه و بررسی بیشتر در گزارش جامع موجود است. در ادامه نتایج تست انجام شده در هر یک از فروشگاهها آورده شده است.
نتایج کلی یافتهها
چرا تست کاربردپذیری مهم است؟
تستهای کاربردپذیری توسط کاربران واقعی انجام میشوند، آنها میتوانند مشکلاتی را مشخص کنند که برای برنامهنویسها، طراحان، صاحبان کسبوکار و کسانی که با وبسایت و اپلیکیشن آشنا هستند، چندان ملموس و قابل تصور نیستند. معمولا داشتن آشنایی زیاد با یک محصول، میتواند حساسیت طراحان، کارشناسان مارکتینگ و مدیران محصول را در برابر مشکلات کاربردپذیری کم کند و مانع توجه آنها به این مشکلات شود.
مشاهدهی کاربران در حال استفاده از وبسایت و اپلیکیشن و بررسی عملکرد آنها، راه موثری است تا درک کنید که آیا کاربران شما:
- متوجه میشوند که وبسایت شما چطور کار میکند و گیج نمیشوند؟
- میتوانند کارهای اصلی که در نظر داشتند را در وبسایت انجام دهند؟
- با مشکلات و باگهای کاربردپذیری مواجه نمیشوند؟
- با مشکلات دیگری که تا به حال ندیدهاید مواجه میشوند؟
برای اطلاع از جزئیات بیشتر از نحوه، شرایط و نتایج مطالعه انجام شده میتوانید به فایل پیدیاف گزارش مراجعه کنید. برای تماس با کارشناسان نیز میتوانید از طریق وبسایت تستادی یا شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۰۷۱۰۶ اقدام کنید.