راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت‌های فناوری اطلاعات چگونه می‌توانند از بحران کرونا عبور کنند؟

مجید رسولی دیسفانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات / پس از سه ماه از آغاز اپیدمی جهانی کرونا در جهان، کسب‌وکارها نیز مانند سایر امور زندگی تحت تأثیر مستقیم تغییر شرایط به وجود آمده از کرونا قرار گرفت و این تأثیرات ابعاد وسیعی را در مشاغل موجود در جهان ایجاد کرد که دربرگیرنده نیروی انسانی، عملیات، زنجیره تأمین و درآمد بود.

همچنین، فناوری‌های پیشرفته و ارتباطات نیز به موازات سایر امور در این زمینه دستخوش تغییرات اساسی شد که از آن جمله می‌توان به ایجاد مشکل در زنجیره تأمین تجهیزات مخابراتی قطعات، افزایش فشار بر روی شبکه‌های ارتباطی ثابت و همراه به دلیل افزایش میزان تقاضا، کاهش سرمایه‌گذاری روی شبکه‌های فیبر و نسل پنجم تلفن همراه به دلیل ایجاد محدودیت در جابجایی نیروی انسانی و تأمین زیرساخت و تجهیزات مخابراتی اشاره کرد.

از سوی دیگر میزان تاثیرگذاری کرونا بر روی شرکت‌های کوچک و متوسط را می‌توان به سه دسته شرکت‌ها با ریسک بالا، با ریسک متوسط و با ریسک کنترل شده تقسیم‌بندی کرد. به عنوان مثال از مشاغلی نظیر مهمانداری، ساخت و ساز، حمل و نقل، خرده فروشی و نظایر آن می‌توان به عنوان مشاغل با ریسک بالا نام برد. همچنین، فرآیند تولید محصولات، تولید مصالح ساختمانی و عمده‌فروشی در گروه مشاغل با ریسک متوسط قرار دارد و کشاورزی، معدن، بانکداری مالی، بهداشت و درمان، اطلاعات و رسانه‌ها، بیمه‌ها، علوم زندگی، داروسازی، خدمات حرفه‌ای، ارتباطات از راه دور و خدمات در حوزه مشاغل با ریسک کنترل شده به حساب می‌آیند.

همچنین انتظار می‌رود ویروس کرونا محموله‌های ترانزیتی صنعت فناوری نظیر تلویزیون‌ها، کنسول بازی‌‌های ویدیویی، تلفن‌های همراه هوشمند، اسپیکر هوشمند، نوت‌بوک‌ها و ساعت‌های هوشمند را تحت تأثیر قرار دهد.

درحالی‌که گسترش و ماندگاری ویروس کرونا افزایش تقاضای بازار برای افزایش پهنای باند و توسعه سرویس‌های سلامت الکترونیک را در پی دارد، تأخیر سه ماهه‌ای که در نهایی‌سازی استانداردهای ۵G نظیر تأخیر در نهایی‌سازی تجهیزات شبکه تحقیق در برنامه پیاده‌سازی و اپراتورهای تلفن همراه و تحقیق در تولید تجهیزات هوشمند را شامل می‌شود باعث کندی در روند پیشرفت اینترنت با پهنای باند بیشتر خواهد شد.


فرصت توسعه خدمات ابری در سایه کرونا


علی‌رغم فوریتی که در توسعه خدمات ابری وجود دارد سازمان‌ها نباید از دقت و احتیاط خود یا الزامات مربوط به انطباق خود دست بردارند، چراکه در این زمینه مشکلاتی برای ارائه‌دهندگان ابری و همینطورکاربران وجود دارد. براساس گزارش شرکت بین‌المللی داد (IDC)، هزینه‌های کاربر دوم برای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات (سیستم‌های ذخیره‌سازی سرور و سازمانی) در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا کاهش می‌یابد.

اطلاعات IDC از سرور جهانی خود پیش‌بینی می‌کند که تحت سناریوی احتمالی فعلی، درآمد بازار سرور ۳.۴ درصد نسبت به سال گذشته به ۸۸.۶ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. همچنین، پیش‌بینی می‌شود بازار سرورها در Q1 با ۱۱.۰ درصد و 8.9 درصد در Q2 کاهش یافته و در نیمه دوم سال به رشد خود بازگردند.


اقدامات پیشنهادی ۵ مرحله‌ای مکنزی


مسیر خروج از بحران ناشی از ویروس کرونا پرسش کلیدی است که تازه‌ترین گزارش شرکت «مکنزی» تلاش کرده است به آن پاسخ دهد.

مطابق آنچه در گزارش مکنزی تصریح شده باید روشی پنج‌ مرحله‌ای را برای خروج از بحران کرونا و پیروزی در نبرد علیه این ویروس جهانی در پیش گرفت.

این پنج مرحله عبارتند از «تصمیم‌گیری»، «تاب‌آوری»، «بازگشت»، «تصویرسازی دوباره» و «اصلاح» که اولویت‎هایی را دربرمی‌گیرد که ضرورت دارد تا رهبران جوامع برای تحقق آن تلاش کنند.

تصمیم‌گیری: تقریباً در تمامی کشورها، تصمیماتی در برابر بحران کرونا اتخاذ شده است. مجموعه‌ای گسترده از مداخلات بهداشت عمومی صورت گرفته است. طرح‌های تداوم کسب‌وکار و امنیت شغلی با دورکاری به‌عنوان وضعیت عملیاتی پیش‌فرض افزایش یافته‌اند و بسیاری درگیر کاهش شدید فعالیت خود هستند، درحالی‌که برخی به فعالیت خود سرعت می‌دهند تا بتوانند تقاضاها درحوزه‌های حساس را تأمین کنند. با بسته شدن

فضاهای آموزشی کلاس‌ها، نهادهای آموزشی به منظور فراهم کردن فضای یادگیری به سمت آموزش آنلاین حرکت می‌کنند.

تاب‌آوری: اپیدمی جهانی کرونا پیشرفت کرده و به یک بحران درحال گسترش برای نظام مالی و اقتصادی جهان تبدیل شده است. افت شدید در فعالیت‌های اقتصادی که برای حفظ سلامت عموم ضروری است، به‌طور همزمان رفاه اقتصادی شهروندان و نهادها را به خطر می‌اندازد. رخ دادن سریع چالش‌های نقدینگی و توانایی پرداخت بدهی برای صنایع متعدد در برابر تلاش بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در جهت کارآیی نظام‌های مالی مقاوم نشان می‌دهند. همان‌طور که تردیدها در مورد اندازه، تداوم و شکل افت تولید ناخالص ملی و اشتغال موجب پایین آمدن باقی مانده شاخص اعتماد کسب‌وکار می‌شود، بحران سلامت نیز کم‌کم به یک بحران مالی تبدیل می‌شود.

بازگشت: بازگرداندن کسب‌وکارها به سلامت پس از یک دوره تعطیلی شدید، چالش بسیار بزرگی است و بیشتر صنایع نیازمند خواهند بود که کل زنجیره‌های تأمین خود را دوباره فعال کنند. با این وجود مقیاس و زمان‌بندی متفاوت تأثیر ویروس کرونا به معنای این است که زنجیره‌های تأمین جهانی در مناطق جغرافیایی مختلف با اختلال روبه‌رو است. ضعیف‌ترین نقطه در زنجیره تأمین تعیین‌کننده موفقیت یا شکست بازگشت به استخدام مجدد، آموزش و دستیابی به سطوح قبلی ایجاد نیروی کار خواهد بود. بنابراین رهبران کشورها باید نظام کاری و برنامه‌ای خود برای اقدامات ممکن در راه بازگشت کسب‌وکارها به تولید مفید را با سرعت و مقیاس مناسب بازبینی کنند.

تصویرسازی دوباره: شوکی با این ابعاد، تحولی ناپیوسته در اولویت‌ها و انتظارات افراد به‌عنوان شهروند و مصرف‌کننده را به وجود خواهد آورد. این تحولات و تأثیرات آنها بر نحوه زندگی، کار و استفاده ما از فناوری در هفته‌ها و ماه‌های آتی به‌صورت مشخص‌تری خود را نشان خواهد داد. موسساتی که با تکامل یافتن، اولویت‌های خود را در راستای دستیابی به بهترین بهره‌وری از بینش و دوراندیشی بهتر به مناسب‌ترین شکل بازآفرینی می‌کنند. روشن است که دنیای آنلاین تجارت بدون ارتباط نیز می‌تواند همچون قبل به فعالیت خود ادامه دهد.

اصلاح: فعالان حوزه کسب‌وکار باید به‌دنبال پیش‌بینی تغییرات مطلوب عامه مردم در خط‌ومشی مقررات باشند. همان‌طور که جامعه در تلاش برای دوری، کم‌کردن احتمال و پیشگیری از یک بحران سلامت است دولت‌ها و صاحبان کسب‌وکار نیز تلاش‌هایی در جهت تغییرات مطلوب ارائه می‌کنند.

دوران پساکرونا این فرصت را به صاحبان کسب‌وکار خواهد داد که با بررسی و تحقیق بر روی فناوری‌های موفق در دوران کرونا می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور به بهبود چشمگیر رفاه اجتماعی و اقتصادی کمک کنند.

منبع فن‌آوا کارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.