راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پذیره‌نویسی صندوق‌های قابل معامله (ETF) از ۱۴ ‌اردیبهشت شروع شد / شرایط پذیره‌نویسی افراد فاقد کد بورسی چگونه است؟

شورای عالی بورس بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ و همچنین به استناد اصل ۴۴، در جلسه یازدهم فروردین‌ماه، سازوکار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ماه ۹۹ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور شد.

طبق این قانون قرار است باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس در قالب صندوق‌های قابل معامله (ETF) واگذار و به عموم مردم تخصیص داده شود. طبق گفته علیرضا صالح، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی، در این میان یک نوع صندوق تحت عنوان صندوق مالی به عرضه سهام گروه بانکی و بیمه‌ای می‌پردازد. در این راستا باقی مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت و همچنین باقی‌مانده سهام دولت در سهام بیمه البرز و بیمه اتکایی امین واگذار خواهد شد.

به گزارش ایبنا، فرهاد دژپسند وزیر اموراقتصاد و دارایی در گفت‌وگوی ویژه خبری، در خصوص آغاز پذیره‌نویسی صندوق‌های قابله معامله ETF، اشاره کرد که مردم می‌توانند از بامداد 14 تا 31اردیبهشت نسبت به خرید این صندوق‌ها اقدام کنند. این صندوق‌ها با 20‌درصد تخفیف در اختیار عموم قرار می‌گیرد و هر فرد تا سقف دو میلیون تومان می‌تواند صندوق‌های قابل معامله را خریداری کند.


شرایط پذیره‌نویسی افراد فاقد کد بورسی


برای خرید صندوق‌های قابل معامله(EFT) لزوما احتیاجی به کد بورسی نیست اما پس از دوماه برای معامله این صندوق‌ها به کد معاملاتی نیاز است. افرادی که تمایل به خرید این صندوق‌ها دارند با مراجعه حضوری و غیرحضوری می‌توانند از طریق بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران اقدام کنند.

در صورتی که افراد در بانک‌های نامبرده حساب نداشته باشند، بانک‌ موظف است به‌وسیله اطلاعات شخصی اعم از نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی و شماره تلفن، فرد را حضوری و غیرحضوری بپذیرد. همچنین امکان پذیره‌نویسی از طریق اپلیکیشن‌های آسان‌ پرداخت، سکه، ایوا و ست فراهم شده است.


شرایط پذیره‌نویسی صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بورس


طبق اطلاعیه سازمان بورس، یک میلیارد و ۷۷۴ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۶۲ واحد از واحدهای صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم از یکشنبه ۱۴ اردیبهشت تا چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در نماد «دارا یکم» از طریق این بورس پذیره‌نویسی می‌شود.

بر این اساس، زمان ورود سفارش در نماد فوق هر روز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ است و نوع صندوق سرمایه گذاری در سهام با مدیریت غیرفعال است. همچنین امکان حداقل و حداکثر خرید تعداد واحدهای سرمایه گذاری برای هر کد معاملاتی حقیقی یک و ۲۰۰ واحد است و واحد پایه هر سفارش یک و نحوه تسویه و پایاپای معاملات T+۲ است. گفتنی است پذیره نویسی واحدهای این صندوق شامل هیچگونه کارمزد معاملاتی نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.