راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

14 درصد از آمریکایی‌های با درآمد زیر 40,000 دلار، حساب بانکی ندارند / برای حل این مشکل ونمو و کش‌اپ می‌خواهند بسته‌های حمایتی دولت آمریکا را به دست مردم برسانند

سرویس‌های پرداخت آنلاین مانند ونمو و کش‌اپ، چند سالی است که مرزهای محبوبیت را جابه‌جا کرده‌اند اما هنوز هم، دست کم از منظر دولت فدرال، مشروعیت ورود به حیطه‌های سپرده مستقیم یا چک را پیدا نکرده‌اند. آن‌ها امیدوارند در سایه بسته‌های حمایتی جدید دولت آمریکا برای شهروندان، شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند. این بسته‌های حمایتی، هفته گذشته با تصویب دولت و سنای آمریکا در دستور کار قرار گرفته و قرار است با هدف مبارزه با تلفات شیوع کووید 19، بین کسب‌وکارها، مراکز درمانی و حتی بخش عمده‌ای از شهروندان آمریکایی توزیع شود. بسته‌ای که ونمو و کش‌اپ امیدوارند به آن‌ها این امکان را بدهد، تا به عنوان یکی از مجاری وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا برای ارائه مستقیم خدمات پرداخت به آمریکایی‌ها، در توزیعش نقش داشته باشند.

در راستای این امید، شرکت‌های مادر هر دو اپلیکیشن مذاکراتی با خزانه‌داری، مبنی بر امکان این مشارکت داشته‌اند و آن‌طور که منابع خبری صنعت پرداخت گزارش داده‌اند، هنوز مشخص نیست موضع خزانه‌داری در قبال این ایده چگونه باشد. این در حالی است که خود وزارت خزانه‌داری، هنوز پاسخی در این خصوص به سی‌‌ان‌ان نداده است.

حامیان صنعت پرداخت آنلاین معتقدند که این سرویس‌های آنلاین قادر هستند تا دلارهای حمایتی دولت را بسیار سریع‌تر از ارسال پستی چک برای تک‌تک افراد در اختیار آمریکایی‌ها قرار بدهند.

بسیاری از آمریکایی‌ها، سهم خود از بسته حمایتی 2 تریلیون دلاری دولت آمریکا را در قالب سرویس واریز به حساب مستقیم دریافت خواهند کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، اعلام کرده است که نخستین پرداخت‌ها، مربوط به شهروندانی خواهد بود که هم‌اکنون، اطلاعات بانکی‌شان در پروفایل خدمات درآمد داخلی برای اهداف مالیاتی در دسترس است. اما همه این امکان را ندارند که سهم خود از این بسته‌ها را به طور مستقیم دریافت کنند. طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی فدرال رزرو طی سال گذشته، 14 درصد از آمریکایی‌هایی که درآمدشان زیر 40,000 دلار است فاقد حساب بانکی هستند.

اپلیکیشن‌هایی نظیر ونمو و کشاپ، می‌توانند حتی توسط آمریکایی‌هایی که فاقد حساب بانکی هستند هم استفاده شوند.

جک دورسی،‌ بنیان‌گذار و مدیرعامل اسکوئر، که اپلیکیشن کش‌اپ را در اختیار دارد، علنا طی توئیتری دولت آمریکا را خطاب قرار داده و نوشته است: «مردم به کمک فوری نیاز دارند. فناوری که بتواند به بسیاری از مردم (حتی آن‌ها که حساب بانکی ندارند) پول برساند، اکنون وجود دارد. اسکوئر و بسیاری از همتایان ما قادرند این کار را انجام دهند. دولت ایالات متحده آمریکا: اجازه بدهید کمک کنیم». گفتنی است، دورسی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فعلی توئیتر نیز هست.

حتی اگر وزارت خزانه‌داری هم با انجام پرداخت‌ها توسط اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین موافقت کند، باز هم موانعی در مسیر اجرایی شدن این فرایند وجود خواهد داشت. یکی از اهداف بسته‌های حمایتی و تشویقی دولت آمریکا، رساندن پول به شهروندان در اسرع وقت است و این می‌تواند با معرفی یک روش پرداخت جدید در تناقض باشد. اریکا یورک، یکی از اقتصاددانان تکس فاندیشن، به سی‌ان‌ان گفت:‌ «فکر می‌کنم این می‌تواند روشی جالب برای دستیابی به افرادی باشد که احتمالا حساب بانکی سنتی ندارند. با این حال، من فکر نمی‌کنم تن دادن به چنین مشارکت‌هایی لزوما ضروری باشد. دولت‌ها هم احتمال دارد امکان ورود به این قبیل مشارکت‌ها، تطابق داده‌ها و تمام اقداماتی که برای استفاده از یک اپلیکیشن برای بهبود و تسریع فرایند پرداخت لازم است را نداشته باشند.»

او افزود: «به نظرم یکی از چالش‌های موجود در حال حاضر این است که چه کسی می‌تواند این بهبود و تسریع را انجام دهد و تا چه اندازه‌ای؟ در حقیقت، دارا بودن داده‌های مربوطه توسط اپلیکیشن‌ها در این‌جا چندان مطرح نیست».

دولت همچنین، در پرداخت پول به افرادی که درآمد کافی برای ثبت اظهارنامه مالیاتی ندارند هم دچار مشکل است. به گفته سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا، تاکنون هیچ ثبت‌نامی برای دریافت بسته حمایتی دولت صورت نگرفته است. ظاهرا قرار بر این شده است که پرداخت‌ها، با استناد به اظهارنامه‌های مالیاتی 2019 و 2018 و همچنین مزایای تامین اجتماعی افراد و از طریق حساب‌های بانکی یا آدرس‌هایی که در این پروفایل‌ها وجود دارند، انجام شوند.

طبق گزارش دو منبع موثق صنعت خدمات پرداخت الکترونیک به سی‌ان‌ان، طی هفته‌های گذشته، پرسنل دو شرکت اسکوئر و پی‌پال به صورت محرمانه مذاکراتی را با وزارت خزانه‌داری ایالات متحده داشته‌اند.

یکی از این منابع گفت: «آن‌ها [دولت ایالات متحده آمریکا] می‌دانند که باید این پول را هرچه سریع‌تر از در خارج کنند و به همین دلیل هم فکر می‌کنم برای پذیرفتن روش‌های سریع‌تر آماده‌ هستند». او با اشاره به پرداخت‌های حمایتی دولت در زمان بحران اقتصادی 2008 افزود: «آن‌ها آخرین باری که این کار را کرده‌اند سال‌های 2008 و 2009 بوده است؛ زمانی که فناوری، آن‌طور که امروز وجود دارد، وجود نداشت». این منبع اعلام کرد که مذاکرات، هنوز در مراحل اکتشافی خود هستند. او افزود: «ما اکنون در حال بررسی چالش‌های فنی احتمالی هستیم و داده‌هایی که دولت می‌تواند با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد. من فکر می‌کنم آغوش خزانه‌داری برای پذیرفتن این ایده باز است».

جودی کلی، مدیرعامل انجمن تراکنش‌های الکترونیک، یک نهاد بازرگانی که به نوعی نماینده شرکت‌هایی همچون پی‌پال و اسکوئر است، گفت: «صنعت پرداخت آماده است تا به توزیع این دلارهای حمایتی کمک کند. همه در این موضوع متفق‌القولند که مهم‌ترین چیز، این است که هر چه زودتر این پول‌ها به دست مردم برسند».

هفته گذشته، کلی طی نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ و منوچین نوشته بود «بسیاری از آمریکایی‌ها، در موسسات مالی سنتی حساب بانکی ندارند. بعد از دریافت کردن این چک‌های حمایتی، آن‌ها باید پول زیادی خرج سرویس‌های مربوطه کنند تا آن را تبدیل به پول کنند. با استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک، این افراد دیگر نیازی به ساختارهای کارمزد بالای مبتنی بر چک نخواهند داشت».

هم ونمو و هم کش‌اپ، کارت‌های اعتباری را به کاربران ارائه می‌دهند که به آن‌ها کمک می‌کند، از پول‌‌های انتقال یافته – شاید همان دلارهای حمایتی – برای انجام پرداخت‌های خود در ازای خدمات و محصولات استفاده کنند. سخنگوی اپلیکیشن کش‌اپ، هنگامی که از او خواسته شد تا در مورد این ایده صحبت کرده و نکته نظرات خود را بازگو کند، سی‌ان‌ان را به توئیتر دورسی ارجاع داد. پی‌پال نیز از اظهار نظر خودداری کرده است.

سخنگوی زِل، شرکت ارائه دهنده خدمات پرداختی متعلق به چندین بانک آمریکایی، گفت که به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کرده است تا از زل و سایر راهکارهای مشابه آن، به عنوان سرویسی برای دولت فدرال استفاده کنند تا بسته‌های حمایتی دولت را با خیال راحت و در اسرع وقت به دست عموم مردم آمریکا برسانند.

منبع CNN
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.