راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه کیف توکن ققنوس را نصب و راه‌اندازی کنیم؟

احتمالا این روزها درباره «ققنوس» چیزهای مختلفی شنیده‌اید؛ از «کنسرسیوم ققنوس» گرفته تا «کیف توکن ققنوس» و توکن‌های مختلف ارائه شده توسط این پلتفرم از جمله توکن الماس، توکن آب‌پارس و توکن تخفیف راه پرداخت. در این مطلب قصد نداریم به اینکه چرا باید هر یک از توکن‌های ققنوس را خریداری کرد، بپردازیم و در مطالبی جداگانه به این موضوعات خواهیم پرداخت.

در این مطلب فرض بر این است که شما به عنوان یک مخاطب قصد نصب کیف توکن ققنوس را دارید. پس سعی کردیم به زبانی ساده، مرحله به مرحله چگونگی نصب کیف توکن ققنوس و راه‌اندازی آن را به شما نشان دهیم.


نصب کیف توکن ققنوس


قبل از هر چیز، با توجه به سیستم‌عامل تلفن همراه یا ابزار خود، باید نسخه مناسب کیف توکن ققنوس را برای سیستم‌های اندرویدی، ویندوزی یا iOS را انتخاب و نصب کنید. برای اینکه بیشتر درباره این نسخه‌ها بدانید می‌توانید به صفحه کیف توکن ققنوس به نشانی kuknos.ir/wallet مراجعه کنید.

تفاوت وب‌سایت kuknos.ir و kuknos.org: شاید در همین مرحله بد نباشد اشاره کنیم که شبکه ققنوس، یک سکو بر مبنای فناوری دفتر کل توزیع‌شده است که متشکل از میزبان‌های غیرمتمرکز آن است. این میزبان‌ها به عنوان اعضای بنیاد ققنوس به نشانی kuknos.org، این شبکه را به صورت غیرمتمرکز اداره می‌کنند. «شرکت فناوری‌های اطلاعاتی و مالی توزیع شده یکتا ققنوس پارس» به نشانی kuknos.ir به عنوان یکی از این میزبان­‌ها در کنار شرکت‌های داده ورزی سداد (به نمایندگی از بانک ملی)، شرکت داده پردازی پارسیان (به نمایندگی از بانک پارسیان)، سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا (گروه توسن)، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ – به نمایندگی از بانک پاسارگاد) و گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا (وابسته به بانک ملت) مشغول به فعالیت است.

بعد از نصب نسخه مناسب کیف توکن ققنوس، برای راه‌اندازی این کیف، باید چند مرحله کوچک ولی خیلی مهم را یکبار برای همیشه طی کنید تا بعد از آن بتوانید از این کیف توکن استفاده کنید.


مراحل راه‌اندازی کیف توکن ققنوس


مرحله اول: ورود شماره تلفن همراه

در این مرحله اپلیکیشن کیف توکن ققنوس از شما می‌خواهد یک شماره موبایل وارد کنید. این شماره موبایل حتما باید متعلق به شخص شما باشد و از شماره موبایل هیچ فرد دیگری برای این کار استفاده نکنید چراکه در مراحل بعدی این شماره موبایل با کد ملی شما مطابقت داده خواهد شد و در صورت مغایرت، با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین در صورتی که چند خط تلفن همراه دارید، آن شماره‌ای را وارد کنید که بیشتر در دسترس خودتان است.

با ورود شماره تلفن همراه، باید تیک موافقت با «شرایط استفاده از خدمات کیف توکن ققنوس»، «سپیدنامه شبکه ققنوس» و «ضوابط حریم خصوصی» را بزنید تا به مرحله دوم هدایت شوید. با توجه به اینکه توکن، به طور کلی مفهوم تازه و نوآورانه‌ای است و ققنوس نیز اولین بستر ایرانی برای ارائه توکن است، به شدت توصیه می‌کنیم قبل از زدن تیک موافقت، حتما چند دقیقه وقت بگذارید و این 3 بخش را مطالعه کنید و با پیش‌فرض‌های قبلی ذهنی خود این اپ را نصب نکنید. چون با یک اپ مواجه هستید که برای اولین بار در ایران ارائه شده است.

مرحله دوم: ورود کد فعال‌سازی

یک کد فعال‌سازی به شماره موبایلی که وارد کرده‌اید پیامک می‌شود که لازم است این کد را در مرحله دوم راه‌اندازی کیف توکن ققنوس وارد کنید.

مرحله سوم: انتخاب نوع حساب

در این مرحله، دو گزینه «ایجاد یک حساب جدید» و «بازیابی حساب قبلی» پیش روی شما قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه برای اولین بار است برای نصب کیف توکن ققنوس اقدام می‌کنید، گزینه «ایجاد حساب جدید» را انتخاب کنید. در پایان این مطب توضیح می‌دهیم که گزینه «بازیابی حساب قبلی» به چه کار شما در آینده خواهد آمد.

مرحله چهارم: ساخت زوج کلید

با انتخاب گزینه «ایجاد یک حساب جدید»، به مرحله ساخت زوج کلید هدایت می‌شوید. این بخش تقریبا مهمترین بخش فرایند نصب کیف توکن ققنوس است. متن تقریبا طولانی‌ای در این بخش به شما نمایش داده می‌شود:

«زوج کلید مهمترین بخش کیف توکن شما است که شامل آدرس حساب و کلید جهت امضای تراکنش‌ها می‌باشد. پس از تولید این زوج کلید، کلماتی برای شما تولید می‌شود. شما باید به ترتیب آنها را یاداشت کرده و در جای امنی نگهداری کنید. با فراموشی یا پاک شدن کیف توکن شما، تنها راه بازیابی دارایی‌های دیجیتال همین کلمات هستند. پس در نگهداری آنها دقت کنید.»

با کلیک روی گزینه «امکان بازیابی زوج کلید با 12 کلمه انگلیسی» تعداد 12 کلمه انگلیسی تصادفی به شما نمایش داده می‌شود که باید آنها را با دقت و همان ترتیب یک جای امن یادداشت و نگهداری کنید.

با توجه به اینکه توکن و تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده یک مفهوم جدید است، با پیش‌فرض‌های قبلی خود با آن مواجه نشوید. دوباره تاکید می‌کنیم: در صورت پاک شدن کیف توکن، غیرفعال کردن اپلیکیشن از روی موبایل یا سایر ابزارها، سوختن تلفن همراه، دزدیده شدن تلفن همراه و یا هر دلیل دیگری که باعث شود دیگر نتوانید به کیف توکن نصب شده روی تلفن همراهتان دسترسی داشته باشید، تنها راه دسترسی و بازیابی دارایی‌های دیجیتال شما، داشتن این کلمات و استفاده از آنها در مرحله سوم نصب کیف توکن ققنوس در گزینه «بازیابی حساب قبلی» است. دقت کنید که در صورت گم کردن این کلمات، با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی یا استشهاد محلی و موارد مشابه و مراجعه به هیچ نهادی نمی‌توانید کیف توکن خود را بازیابی کنید چون عملا هیچ کس یا نهادی حتی اگر بخواهد هم امکان انجام چنین کاری وجود ندارد.

مرحله پنجم: اثبات یادداشت 12 کلمه بازیابی

پس، این 12 کلمه تصادفی را با دقت تمام و به همان ترتیب یک جای امن یادداشت و نگهداری کنید. برای ادامه فرایند نصب اپ، باید روی گزینه «کلمات را یادداشت کردم» کلیک کنید. از آنجایی که متاسفانه خیلی از مردم عادت کرده‌اند چشم‌بسته و حتی نخوانده گزینه‌ها را جهت انجام هرچه سریع‌تر فرایند نصب، فقط تایید کنند، در مرحله بعدی، به طور تصادفی 3 کلمه از آن 12 کلمه و جایگاهشان از شما پرسیده می‌شود تا مجبور شوید حتی در صورت عبور چشم‌بسته از این مرحله، کلمات را یک جا یادداشت کنید. به این شکل که مثلا از شما پرسیده می‌شود کلمه شماره 2 چه بود؟ کلمه شماره 7 چه بود؟ کلمه شماره 12 چه بود؟

مرحله ششم: انتخاب رمز ورود برای اپلیکیشن

بعد از اینکه اثبات کردید 12 کلمه بازیابی را یادداشت کرده‌اید، حالا باید یک رمز هم برای خود اپلیکیشن انتخاب کنید. این رمز به این دلیل است که اگر تلفن همراه شما توسط دوستان، اقوام، آشنایان و هر کس دیگری مورد استفاده قرار گرفت، نتواند وارد کیف توکن شما شود و یا از آن استفاده کند.

مرحله هفتم: اعمال تغییرات

در این مرحله، 3 گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد که جهت استفاده از کیف توکن ققنوس باید تیک هر سه گزینه زده شود:

  • من رای ام را به میزبان شرکت ققنوس به نشانی زیر می‌دهم.
  • دامنه حساب ققنوس خود را به آدرس www.kuknos.ir تنظیم می‌کنم.
  • به توکن SKYC اعتماد دارم.

با کلیک روی گزینه «پذیرفتن» وارد کیف توکن ققنوس می‌شوید. تمام. شما کیف توکن ققنوس را نصب و راه‌اندازی کردید.


پشتیبانی ققنوس


در صورتی که در هر یک از مراحل نصب و راه‌اندازی کیف توکن ققنوس با مشکل مواجه بودید، با شماره تلفن 02191074417 تماس بگیرید و به بخش پشتیبانی وصل شوید و مسئله را مطرح کنید تا کارشناسان پشتیبانی ققنوس شما را راهنمایی کنند.

ببینید: چگونه توکن تخفیف راه پرداخت را بخریم؟

ببینید: چگونه توکن تخفیف راه پرداخت را استفاده کنیم؟

5 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    الان یک هفته شده واحد به اصطلاح پشتیبانی شما از من ایمیل و شماره تلفن گرفته که مشخص کند چرا پس از ابدیت برنامه جدید شما در گوشی این برنامه کار نمی کند و تکلیف پولهایی من چه می شود.؟ صبر هم اندازه ای دارد…..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.