راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کلارنا اپلیکیشن خود را بازطراحی کرد / تکاپو برای سهم‌گیری از محبوبیت چت‌ جی‌پی‌تی

کلارنا، شرکت سوئدی پیشرو در حوزه BNPL، برای پیوستن به موج هوش مصنوعی، با الهام از تیک‌تاک اپلیکیشن خود را بازطراحی می‌کند.

کلارنا اعلام کرد با اضافه کردن یک فید اکتشافی مبتنی بر هوش مصنوعی که از تیک‌تاک الهام گرفته، اپلیکیشن خود را مجدداً به شکل گسترده‌ای بازطراحی می‌کند. این فید، در کنار هوش مصنوعی از فروشگاه‌های سفارشی‌سازی‌شده برای تولیدکننده‌های محتوای رسانه‌های اجتماعی و امکان فروش کالاهای دست دوم نیز بهره برده است.

کلارنا روز سه‌شنبه خبر داد که بازطراحی‌های صورت‌گرفته روی اپلیکیشن آن به کاربران این امکان را می‌دهد تا به لطف الگوریتم‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی، اقلام مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا کنند و بازرگانان نیز این فرصت را خواهند داشت که مشتریان خود را بهتر و دقیق‌تر هدف‌گیری کنند.

هوش مصنوعی مورد استفاده در این اپلیکیشن، پروفایل شخصی خریداران را بر اساس رفتار خرید و برندهایی که دوست دارند ایجاد کرده و سپس بر اساس آن، توصیه‌هایی از شبکه‌ای متشکل از 500 هزار خرده‌فروش، از نایک و اچ‌اند‌ام گرفته تا اینستاکارت ارائه می‌دهد. کلارنا در حال حاضر بیش از 150 میلیون کاربر از سراسر جهان دارد.

به گفته دیوید سندستروم (David Sandstrom)، مدیر ارشد بازاریابی کلارنا، این شرکت از پلتفرم‌های مبتنی بر فناوری چینی الهام گرفته که به عقیده وی تسلط بالایی بر هنر خرید الگوریتم‌محور دارند. سندستروم می‌گوید «در چین، چند سال پیش 90 درصد از خریدها با سرچ شروع می‌شدند، در حالی که اکنون کمتر از 50 درصد خریدها را سرچ آغاز می‌‌کند، چراکه توصیه‌ها – ارائه‌شده توسط پلتفرم‌های الگوریتم‌محور – بسیار متناسب با خواسته‌های کاربران‌اند».

او می‌افزاید,: «جاه‌طلبی ما این است که محصولات و خدمات را حتی قبل از اینکه مردم بدانند آنها را می‌خواهند، به آنها ارائه دهیم.»

در این بین، تیک‌تاک به‌طور ویژه به دلیل هدف‌گیری پیشرفته‌اش در خصوص نیازها و سلایق کاربران مورد حسادت بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر است. بر اساس گزارش دِ اینفورمیشن (The Information)، این اپلیکیشن به‌سرعت شاهد رشد تجارت الکترونیک خود است، تا جایی که در همین سه‌ماهه نخست سال توانسته بالغ بر یک میلیارد دلار فروش داشته باشد.

البته، سندستروم اذعان می‌کند که اپلیکیشن‌ بازطراحی‌شده کلارنا، به پیچیدگی تیک‌تاک نیست؛ اما اطمینان دارد که روزی این شرکت نیز به آن سطح دست خواهد یافت. وی می‌گوید: «خیلی جاه‌طلبانه است اگر بخواهیم خودمان را با تیک‌تاک مقایسه کنیم. دروغ محض خواهد بود اگر بگوییم حتی به تیک‌تاک نزدیک شده‌ایم… اما ما پیش‌نیازهای لازم برای انجام این کار را داریم.»

اکنون، با این بازطراحی، کلارنا نیز به جمع شرکت‌هایی می‌پیوندد که قصد دارند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، محتوا، محصولات و خدمات خود را برای کاربران بهبود دهند؛ رقابتی که با محبوبیت فزاینده چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) بر بازار حاکم شده و همه را به تکاپو انداخته است.

پلتفرم استریم موسیقی اسپاتیفای، اخیراً یک دی‌جی مبتنی بر هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده که می‌تواند آهنگ‌ها را بر اساس سلیقه موسیقایی شما و سابقه آهنگ‌هایی که پیش‌تر گوش داده‌اید انتخاب کند.

خود کلارنا نیز پیش‌تر با استفاده از یکسری افزونه‌ها، قابلیت ادغام چت جی‌پی‌تی را در سرویس خود ایجاد کرده بود که به کاربران اجازه می‌داد از این چت‌بات محبوب مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند.

با این حال، کلارنا برای بهبود و شخصی‌سازی خدمات و محصولاتش، تنها به فناوری هوش مصنوعی بسنده نکرده است. کلارنا در بازطراحی‌ای که روز سه‌شنبه اعلام کرده، قابلیت «از کلارنا بپرس» را نیز به پلتفرم خود اضافه کرده که به خریداران این امکان را می‌دهد برای دریافت مشاوره یا پرسیدن سؤال‌هایشان، با مشاوران و پشتیبانان انسانی کلارنا چت کنند یا حتی تماس ویدئویی داشته باشند.

گزینه دیگری که کلارنا به اپلیکیشن خود افزوده، امکان فروش مجدد لباس‌های مستعمل، لوازم الکترونیکی و سایر اقلام از طریق یک پلتفرم مشارکتی است. کلارنا از افشای نام شریک خود برای راه‌اندازی این پلتفرم مشارکتی فعلاً خودداری کرده است. کلارنا در بازار خانگی خود در سوئد، پیش‌تر نیز این قابلیت را از طریق بازار فروش مجدد تریدرا (Tradera) ارائه می‌داد.

پلتفرم‌های فروش مجدد، نظیر دیپاپ (Depop) و وینتد (Vinted) چند سالی است که به‌شدت محبوب شده‌اند و به لطف استقبال نسل زِد از اقتصاد چرخشی یا دورانی (Circular Economy) – کمینه کردن پسماندها و بیشترین استفاده از منابع – سعی دارند پایداری را ترویج کنند.


هدف‌گذاری دستیابی به سود در تابستان


یکی دیگر از بازطراحی‌های اعلام‌شده توسط کلارنا، راه‌اندازی ابزاری برای تولیدکنندگان محتوا است که به آنها اجازه می‌دهد ویترین‌های خود را به تبلیغات برای برندهایی که با آنها قرارداد بسته‌اند اختصاص دهند. این سرویس که کریتور شاپ (Creator Shop) نام دارد، به‌زودی در ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی خواهد شد.

همچنین قرار است یک ابزار سلف‌سرویس نیز برای تبلیغ‌کنندگان راه‌اندازی شود تحت عنوان اَدز منیجر (Ads Manager)، که به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا فهرست محصولات پولی که در برنامه کلارنا تهیه کرده‌اند را ردیابی کنند. یکی از استراتژی‌های اخیر کلارنا برای کاهش وابستگی به بازرگانان، تنوع بخشیدن به برنامه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی بوده است. بازاریابی، چیزی حدود 10 درصد از درآمدهای کلارنا را تشکیل می‌دهد که در سال 2022 میلادی، نسبت به قبل رشدی 131درصدی داشته است.

کلارنا در حال حاضر یکی از پیشروترین شرکت‌ها در حوزه پرداخت‌های BNPL – الان بخر بعداً پرداخت کن – است که به کاربران اجازه می‌دهد مبلغ خریدهای خود را طی اقساط چندماهه و بدون بهره پرداخت کنند. درآمد این شرکت از پرداخت‌ها، به کارمزد اندکی برمی‌گردد که از بازرگانان مرتبط با خدمات BNPL دریافت می‌کند.

شرکت امیدوار است پس از پشت سر گذاشتن سالی بسیار سخت، که در آن ارزشش با کاهش 85درصدی به 6.7 میلیارد دلار سقوط کرد، بیش از 10 درصد از نیروی کار شرکت اخراج شدند و یک میلیارد دلار نیز ضرر در آن گزارش شد، تولدی دوباره داشته باشد و بتواند برای تابستان سال جاری به سودآوری برسد.

سندستروم اذعان می‌کند که به عقیده آنها، کلارنا این قابلیت را دارد که تا تابستان سال 2023 به سودآوری ماهانه برسد و برای تأکید روی این مهم نیز همان پیام‌هایی را تکرار می‌کند که سباستین سیماتکوفسکی (Sebastian Siemiatkowski) در اواخر سال گذشته منتشر کرده بود. این‌که «رشدی که اکنون شاهد آن هستیم پایدار است. در ادامه، گمان می‌کنم هوش مصنوعی نقش بسزایی در افزایش کارایی‌ای که شاهدش هستیم خواهد داشت.»

به گفته سندستروم، کلارنا برای پیشبرد استراتژی‌های هوش مصنوعی خود مهندسین زیادی را جذب و استخدام کرده و در حالت کلی، نمایه و نوع استعدادهایی که کلارنا به دنبال جذب آنهاست، طی چند ماه اخیر تغییر زیادی کرده است. رویکردی که تحت تأثیر هیاهویی است که چت جی‌پی‌تی به راه انداخته و نه فقط کلارنا، که بسیاری از شرکت‌های فناوری را به سمت استفاده حداکثری از فناوری هوش مصنوعی سوق داده است.

سندستروم می‌گوید «آنچه یک مهندس بااستعداد می‌تواند به دست بیاورد، در قبال آنچه تیم قبلی کلارنا می‌توانست به دست آورد بسیار بزرگتر است.»

کلارنا و سایر سرویس‌های BNPL، با اوج گرفتن همه‌گیری کووید 19 محبوبیت پیدا کردند. زمانی که امکان خرید حضوری به دلیل قرنطینه وجود نداشت، بسیاری از کاربران در سراسر جهان به خرید‌های آنلاین روی آوردند و درنتیجه روش‌های پرداخت آنلاین نیز محبوب‌تر شدند. با‌ این‌ حال، با شعله‌ور شدن آتش جنگ میان روسیه و اوکراین و اوج گرفتن تورم جهانی، ترس از رکود باعث شد بانک‌های مرکزی اقدام به افزایش نرخ‌های بهره کنند. نرخ‌های بهره که زمانی صفر بودند افزایش یافتند و باعث شدند سرمایه‌گذاران، توجه کمتری نسبت به شرکت‌هایی داشته باشند که خدمات بدون بهره‌ای همچون BNPL را ارائه می‌دهند.

به‌علاوه، BNPL به لحاظ رگولاتوری نیز با چالش‌هایی مواجه است و به‌عنوان مثال دولت بریتانیا، سعی دارد قوانین جدیدی را برای این حوزه اعمال کند که اصطکاک بیشتری به فرایند درخواست آن می‌افزاید.

منبع cnbc
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.