راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به فعالیت‌های توسن‌سها و شاپ برای فراگیری شبکه پرداخت مبتنی بر QR در ایران

فراگیری بیماری کرونا یک جنبه خاص در پرداخت را بسیار پررنگ کرده است، جنبه‌­ای که پیش­‌تر کم­تر به آن توجه می‌­شد. درست است، این جنبه همان مراعات بهداشت در روش پرداخت است. شکی نیست که شبکه پرداخت الکترونیک ایران که مبتنی بر کارت‌خوان و کارت‌­های مغناطیسی بانکی است با کاهش چشم­گیر تبادل وجه نقد، نقش فراوانی در بهبود شاخص­‌های بهداشتی گذاشته است، اما کسی نیست که امروزه حتی از دادن کارت خود به صاحب فروشگاه و یا واردکردن رمز کارت خود روی دستگاه کارت‌خوان نگران نباشد. جالب است که طبق مشاهده­‌های میدانی بیشتر فروشندگان از مشتریان می‌­خواهند خود کارت کشیده و رمز وارد کنند، این مشاهده قبلاً کم­تر بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت شاپ، اما حالا برای ارتقای شبکه پرداخت الکترونیک از منظر بهداشت جمعی چه راهی می­‌توان پیشنهاد داد؟ این مسئله عملاً دو بعد دارد، جنبه فنی و وجه جامعه‌شناختی. قاعدتاً روش­‌هایی که نیاز به مبادله کردن یک شیء بین دو نفر معامله را حذف کند، روشی مناسب است. کارت­‌های بدون تماسی، تکنولوژی‌­های NFC و BLE نیز از همین دسته‌­اند. روش QR Code نیز روشی است که می‌­تواند بدون کوچک‌ترین تعاملی بین دو شخص انجام گیرد. هرکدام از این روش­‌ها در هنگام پیاده‌سازی نکات فنی و امنیتی خاص خود را دارند و در سمت عملیات تسویه و تصفیه نیز دارای ابعاد ویژه خود هستند. از میان این روش‌­ها روش QR Payment با توجه به مزیت­‌های خاص خود بسیار گسترده شده و به نظر می‌­رسد می‌­رود تا در بسیاری کشور­ها تبدیل به روشی غالب در بخش بزرگی از پرداخت­‌های روزمره شود.

اما جنبه جامعه‌­شناختی این تحول، (مهاجرت به روش‌های پرداخت مبتنی بر QR) خود مسئله‌­ای پیچیده‌­­تر است. ما عادت کردیم بدون کوچک‌ترین تعللی برای هر تراکنش با هر مبلغ حتی کم­تر از 1000 تومان از کارت‌بانکی خود استفاده کنیم. رایگان بودن این تراکنش از نگاه فروشنده و خریدار و سیستم قابل‌اعتماد و بالغ شبکه پرداخت الکترونیک کشور باعث شده همه شهروندان از این روش استفاده کنند. در نگاه اول این تحول غیرممکن به نظر می­رسد.

یک تجربه اما نشان می‌­دهد که با ارائه زیرساخت و امکانات باکیفیت و تشویق شهروندان و پشت­کار و صبوری می‌توان این تحول را به‌خوبی طی کرد، شاید همین Seamless بودن این تحول باعث شده است که کمتر به این روی­داد پرداخته شود. روش مبتنی بر QR توسط شرکت توسن‌­سها وابسته به گروه توسن در شبکه حمل‌­ونقل تهران از حدود سه سال پیش عملیاتی شد.

کاغذ­های حاوی کد QR و گیت‌­های مجهز به QR Reader باعث شد این روش جایگزین کارت‌­های قدیمی مغناطیسی تک­‌سفره و چند سفره در مترو شود. افزایش سریع نقاط فروش، توجه به تجربه کاربری و آسان بودن فرآیند باعث شد، شهروندان با یک شیب قابل توجه به استفاده از این روش روی‌ آورند. با گسترش اپ‌­های موبایل، این سرویس روی اپلیکیشن‌­های Shopp و ezPay هم ارائه شد. در این میان Shopp با ارائه برنامه‌­های تخفیفی جذاب تلاش می­‌کند تا سهم خود در استفاده آسان‌­تر حمل­‌ونقل عمومی را بهتر انجام دهد. از این میان می­‌توان به ارائه بلیت‌­های نیم‌بها یا رایگان به هنگام آلودگی هوا اشاره کرد.

این شاید تنها تجربه جدی عملیاتی در ایران است که این روش پرداخت در ابعاد فنی به بلوغ کامل رسیده است و از سوی دیگر توسط شهروندان نیز پذیرفته ‌شده است. بیش از 300 هزار تراکنش روزانه در این شبکه نشانه این همه پذیری است. حال که استفاده از این روش باز هم برای چندمین بار موردتوجه افراد درگیر این صنعت قرارگرفته است خوب است تجربیات موفق داخلی و خارجی مرور شود تا بهترین پاسخ برای این مسئله پیدا شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.