راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپلیکیشن‌های Alipay و WeChat شیوه‌های پرداخت را متحول می‌سازند

شواهد موجود حاکی از استفاده گسترده مردم چین از کدهای QR در مبادلات روزانه است. این فرایند شامل اسکن بارکد با استفاده از تلفن همراه و سپس پرداخت خودکار وجه توسط اپلیکیشن‌های پرداخت دیجیتال مانند Alipay و WeChat است

برای آن دسته از افراد که تا به حال به چین سفر نکرده‌اند، تصور میزان گسترش خدمات مالی دیجیتال در این کشور احتمالا دشوار خواهد بود. امروزه عمده کسب‌وکارها در چین از کدهای QR به عنوان ابزاری برای دریافت وجه استفاده می‌کنند. روشی که شامل اسکن بارکد توسط دوربین تلفن همراه و سپس پرداخت وجه بوسیله اپلیکیشن‌هایی مانند Alipay و WeChat است. در همین رابطه، به گفت‌وگو با ری ژونگ، خبرنگاری که سابقه زندگی در چین و بررسی شیوه‌های نوین پرداخت در این کشور را داشته پرداخته‌ایم. برخی از مهمترین مباحث مطرح در این مصاحبه، در ادامه قابل مشاهده است.

دلیل اصلی محبوبیت اپلیکیشن‌های Alipay و WeChat در کشور چین چیست؟

ری: بر خلاف بسیاری از دیگر کشورهای جهان، ما در هیچ مقطعی از زمان شاهد رواج گسترده کارت‌های اعتباری در چین نبوده‌ایم. چینی‌ها با جهش از نسل کارت‌های اعتباری، مستقیما به سراغ شیوه‌های پرداخت مبتنی بر تلفن همراه رفته‌اند. در همین رابطه، سهولت استفاده از کدهای QR را می‎‌توان یکی از دلایل اصلی این اتفاق دانست. در این روش، فعالان اقتصادی و فروشندگان می‌توانند بدون نیاز به دستگاه کارتخوان و تنها با ارائه تصویر بارکد محصول خود، مبلغ آن را دریافت نمایند.

مهمترین نقاط قوت این اپلیکیشن‌ها کدامند؟

ری: واقعیت آن است که در کشوری با سیستم بانکی عمدتا دولتی، چنین اپلیکیشن‌هایی امکان اتصال کسب‌وکارهای خرد به زیرساخت‌های مالی مدرن را فراهم ساخته‌اند. در همین رابطه، خرید یک کالای 50 سنتی در اینستاگرام با استفاده از کارت‌های اعتباری، احتمالا کاری زمان‌بر تلقی شود و این در حالی است که خرید همین کالا با استفاده از کدهای QR بسیار ساده و منطقی به نظر می‌رسد.

نکات منفی مرتبط با توسعه Alipay و WeChat چیست؟

ری: به‌طور کلی، دسترسی این اپلیکیشن‌ها به تمام اطلاعات مرتبط با خرید افراد می‌تواند در بلندمدت منجر به ایجاد برخی چالش‌های امنیتی شود. در همین رابطه، ایجاد انحصار توسط Alipay و WeChat از دیگر نگرانی‌های کارشناسان این حوزه است.

واکنش دولت چین به افزایش میزان نفوذ این اپلیکیشن‌ها در سطح جامعه چه بوده است؟

ری: دولت چین، فعالیت‌های این اپلیکیشن‌ها را به منظور جلوگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی از کاربران، به طور مستمر و دقیق رصد می‌کند. از سوی دیگر، Alipay و WeChat نیز که در ابتدا در قامت رقبایی برای سیستم بانکی دولتی چین ظاهر شده بودند، در ادامه در جهت نزدیکی هر چه بیشتر به ساختار قدرت در این کشور گام برداشتند. در حال حاضر، عمده سرمایه‌گذاری‌ها بر روی گروه Ant (شرکت ارائه‌دهنده اپلیکیشن Alipay) توسط موسسات و صندوق‌های دولتی چین صورت می‌گیرد.

آیا می‌توان چین را به عنوان تصویری از آینده حوزه پرداخت دیجیتال در جهان در نظر گرفت؟

ری: خیر. واقعیت آن است که توسعه اپلیکیشن‌های Alipay و WeChat با توجه به ویژگی‌های خاص اقتصادی و سیاسی چین صورت گرفته است. در همین رابطه، تصور گسترش چنین سیستمی در سایر کشورها (به استثناء هند)، کمی دشوار به نظر می‌رسد. به عقیده من، اپلیکیشنی مانند Apple Pay به مراتب کامل‌تر از نمونه‌های مشابه چینی خود بوده و استفاده از آن‌ نیز در برخی موارد ساده‌تر است. هر چند عدم نیاز به ورود شماره کارت بانکی در اپلیکیشن‌های چینی، همچنان به عنوان مزیتی مهم برای آن‌ها محسوب می‌شود.

آیا در زمان اقامت خود در چین از اپلیکیشن‌های پرداخت دیجیتال استفاده کردی؟

ری: بله. تقریبا در همه موارد از جمله هزینه اجاره، قبض تلفن، بلیط قطار، هزینه باشگاه و … از این اپلیکیشن‌ها به منظور پرداخت وجه استفاده می‌کردم.

منبع نیویورک‌تایمز
نویسنده / مترجم شیرا اوید سجاد رفیع
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.