راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل مک‌کنزی از تاثیر کرونا بر کسب‌وکارهای جهان

مک‌کینزی(MGI) سندی با عنوان «کروناویروس کووید-19: حقایق و بینش‌ها» منتشر کرده است. هدف این مرکز از انتشار این سند، کمک به یک هدف محدودتر است: ارائه حقایق و بینش‌هایی در مورد شرایط فعلی کووید-19 به منظور کمک به درک بهترِ روش‌های بهینه توسط تصمیم‌گیران. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری این گزارش را که مربوط به دو هفته پیش است، منتشر کرده که در ادامه آورده می‌شود.

مک‌کینزی اشاره می‌کند که علاوه بر چالش انسانی، این ویروس پیامدهایی برای کل اقتصاد، کسب‌و کار و اشتغال هم دارد. این سند برخی از این چالش‌ها و چگونگی واکنش سازمان‌ها به منظور حفاظت از مردم و هدایت در شرایط نامطمئن را مطرح می‌کند.

کووید-19 این هفته از یک نقطه عطف گذر کرد، به گونه‌ای که برای اولین بار، تعداد موارد مبتلا در خارج از چین بیشتر از چین شد. تعداد موارد جدید در خارج از چین 4.5 برابر شد، در حالی که این رشد در چین نسبت به هفته گذشته 3 برابر کاهش یافته است. با این حال، چین هنوز هم بیش از 3000 هزار مورد جدید را گزارش می‌کند که نشان می‌دهد همه‌گیری هنوز در این کشور متوقف نشده است.



افزایش ناگهانی این ویروس در سطح جهان، نقطه عطف جدیدی را در این همه‌گیری منعکس می‌کند. چهار مجموعه اصلی سرایت (چین، آسیای شرقی، خاورمیانه، اروپا) در حال حاضر فعال هستند و ایالات متحده هم در نقطه آغاز است. دولت‌های در سطح جهان خود را برای گسترش بیشتر این ویروس آماده می‌کنند. در خارج از چین، ارتباطات عمیق اقتصادی و جابجایی مردم در این مجموعه‌ها، توقف سرایت درون ‌مجموعه‌ای را دشوار خواهد نمود، حتی اگر هر یک از این مناطق هم ارتباطات با سایر نقاط را متوقف کنند، هنوز هم احتمال گسترش ویروس وجود دارد. با توجه به سرایت‌پذیری ذاتی این ویروس، این احتمال باز هم افزایش می‌یابد. گسترش بیشتر ویروس به مجموعه‌های جدید، امری ناگزیر است که دولت‌ها در سرتاسر جهان آن را مدنظر دارند. به عنوان مثال، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده این پیش‌بینی‌های صریح را انجام داده که این ویروس با انتقال جامعه ظاهر خواهد گشت.

سناریوهایی که باید در نظر گرفته شوند بدین شرح است:

1- سناریو اصلی: تداوم گسترش درون مجموعه‌های موجود به علاوه سرایت جامعه در مجموعه‌های جدید، باعث کاهش 0.3 تا 0.7 درصدی در رشد تولید ناخالص داخلی جهانی می‌شود.

  • چین مسیر خود به سمت بازیابی را ادامه می‌دهد و تا نیمه فصل دوم به بازیابی اقتصادی تقریباً کامل می‌رسد.
  • آسیای شرقی، خاورمیانه و اروپا تا اوایل فصل دوم کماکان شاهد گسترش موارد هستند. این باعث می‌شود که هر یک از این مناطق در تلاش برای توقف یا کاهش سرعت گسترش ویروس، در گونه‌ای از انزوا و جدایی قرار گیرند (به عنوان مثال، خودتحمیلی، شرکت‌تحمیلی، اجبار توسط دولت‌ها). این انزوا باعث کاهش شدید در تقاضا شده و این به نوبه خود موجب رشد اقتصادیِ کمتر می‌شود که در طول فصل دوم و تا اوایل فصل سوم ادامه می‌یابد. بازیابی تقاضا بستگی به این دارد که آیا رشد موارد ابتلا در نتیجه فصلی بودن کاهش می‌باید یا اینکه سطح تلفات آنقدر پایین باشد که مردم فعالیت‌های روزمره خود را از سر گیرند.
  • مجموعه‌هایی که تاکنون با رشد پایدار موارد مواجه نشده‌اند (به عنوان مثال آمریکا) شاهد سرایت محلی هستند. آگاهی بیشتر نسبت به کووید-19 به اضافه زمانِ بیشتر برای آمادگی می‌تواند به این مجموعه‌ها در مدیریت رشد موارد کمک کند. با این حال، مجموعه‌های فاقد سیستم‌های سلامت قوی با سرایت عمومی بیشتر مواجه بوده و در اوایل فصل دوم ضربه شدید اقتصادی را متحمل خواهند شد.
  • اثر این همه‌گیری بر تقاضا، باعث کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی خواهد شد – بین 1.8 تا 2.2 درصد به جای رشد 2.5 درصدی پیش‌بینی‌‌شده در ابتدای سال. میزان تأثیر بخش‌ها از این موضوع، متفاوت است – بخش‌های خاص (مانند هوانوردی، گردشگری، هتل‌داری) با کاهش تقاضا برای مدت طولانی‌تری مواجه خواهند بود. در سایر بخش‌ها (مانند کالاهای مصرفی) تقاضا در ابتدا کاهش می‌یابد اما انتظار می‌رود که سریعاً به حالت قبل بازگردد.


2- سناریو محافظه‌کارانه: شاهد گسترش عمومی و جهانی کووید-19 در طول سال 2020 هستیم که باعث شوک تقاضا تا اواخر سال می‌شود.

در این سناریو، گسترش ویروس بر اثر تغییر فصل، تغییر چشمگیری نمی‌کند یا قبل از اینکه سیستم‌های سلامت بتوانند آن را شناسایی کرده و واکنش اثربخش در برابر آن نشان دهند، به سرایت‌پذیری بسیار بالاتری می‌رسد. (مثلاً از طریق انتقال بدون علائم)

با تداوم شیوع کووید-19، شرکت‌ها هنوز در حال بررسی اثرات کامل اختلالات هستند. شرکت‌های دارای تیم‌های تدارکات قوی و متمرکز و روابط خوب با تأمین‌کنندگان، احساس اطمینان بیشتری به تأمین‌کنندگان در معرض خطر خود می‌کنند، اما بسیاری از شرکت‌ها هنوز با در معرض قرار گرفتن خود در چین و سایر مجموعه‌های درگیر، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با توجه به شروع مجدد اقتصادی سریع در چین، بسیاری از شرکت‌ها تمرکز بیشتری بر تثبیت موقت (به عنوان مثال، به‌روزرسانی برنامه تقاضا، اجرای طرح‌های تولید جدید، ذخیره‌سازی ظرفیت لجستیک) به جای تأمین‌کنندگان دیگر در خارج از چین دارند. با این حال، با شیوع کووید-19 شرکت‌ها در حال انجام اقدامات راهبردی و بلندمدت‌تری هستند که آنها را شتاب‌دهنده می‌پندارند.

اقداماتی که شرکت‌ها با توجه به گسترش سریع این بیماری می‌توانند در نظر داشته باشند:

1- از کارکنان حفاظت کنید.

2- یک تیم چندتخصصه جهانی برای واکنش به کووید-19 راه‌اندازی کنید.

3- از مشتریان حمایت کنید.

4- زنجیره تأمین را حفظ کنید.

5- عزم و هدف خود را نشان دهید.

برای مطالعه و دریافت متن کامل این گزارش، روی این لینک کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.