راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نرخ مرگ­‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در ایران چقدر خواهد بود؟

علینقی مشایخی، استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در پژوهشی تحت عنوان «شیوع بیماری کرونا در ایران» نرخ مرگ­‌ومیر ناشی از ویروس کرونا را در سناریوهای مختلف شبی‌ه­سازی کرده است. این شبیه‌­سازی نشان می­‌دهد که ابعاد فاجعه کرونا می­‌تواند بسیار بزرگ شود مگر آنکه مردم با اجبار و یا از روی فهم، ارتباطات خود را کم کنند و اصول پیشگیری را رعایت کنند.



این شکل، ارتباطات افراد با نسبت متوسط مرگ­‌ومیر بر آسانه نرخ مرگ­‌ومیر نشان می­‌دهد. هرچه مرگ­‌ومیر بالاتر رود انتظار می‌­رود که ارتباطات افراد با یکدیگر کمتر شود.

 این مقاله دو سناریو مطرح می‌­شود: در سناریو اول فرض می­‌شود با افزایش تعداد بیماران و نرخ مرگ‌­ومیر افراد به اختیار یا به اجبار حکومت ارتباطات خود را تا 20 درصد حالت معمولی کاهش می­­‌دهند. همچنین با افزایش تعداد بیماران و نرخ مرگ­‌ومیر، افراد در ارتباطات خود اصول بهداشتی را برای کاهش سرایت بیماری به شدت رعایت می­‌کنند تا ضریب سرایت به 65 درصد کاهش یابد.

در سناریوی دوم عدم توجه به کاهش ارتباطات آورده شده است. در این سناریو با افزایش تعدا بیماران و نرخ مرگ­‌ومیر، افراد به توصیه­‌های نظام سلامت گوش نمی‌­دهند و به اختیار ارتباطات خود را فقط تا 50 درصد کاهش می­‌دهند.

برای دریافت فایل کامل این مقاله، اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.