راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماشین‌های خودگردان توسن‌تکنو چه مزایایی برای مشتریان بانکی دارد؟

امروزه نظام بانکی کشور به‌عنوان یکی از نظام‌های نوآور، ماشین‌های خودگردان پول نقد را برای انجام خدمات بانکی ارائه داده و مشتریان برای واریز وجوه نقد دیگر نیاز به مراجعه به شعب بانک‌ها ندارند.

شرکت توسن‌تکنو با درنظرگرفتن این موضوع و در راستای ارائه راهکارهای نوآورانه برای توسعه بانکداری دیجیتال در کشور، از سال‌های گذشته مطالعات علمی را در خصوص موضوع تحول شعب یا Branch Transformation به‌عنوان یکی از الزامات حرکت به سمت بانک دیجیتال آغاز کرد و در همین راستا و تا این لحظه راهکارهایی جامع را برای خارج‌کردن برخی سرویس‌های تحویلداری پردرخواست از شعبه عملیاتی کرده است.

فراهم‌شدن امکان واریز وجه نقد در خارج از شعبه راهکار جدید ارائه‌شده توسط توسن‌تکنو است. با یک نگاه آماری این شرکت از طریق راه‌اندازی ماشین‌های خودگردان توانسته است نزدیک به دو درصد مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تحویل اسکناس در سال به مردم توسط خودپردازها را به‌صورت خودکار به چرخه وجوه نقد برگرداند.

در این راستا گفت‌وگویی با جمشید آزاده، معاون فروش و امور مشتریان شرکت توسن‌تکنو داشتیم. او در خصوص ماشین‌های خودگردان یا ATMR یا CRS که توسط این شرکت ارائه شده و عملکرد آن، اطلاعاتی را در اختیار ما گذاشت.

آزاده درباره ماهیت ماشین خودگردان توضیح داد: «ماشین خودگردان یا ATMR یا CRS، ماشینی است که به خودی خود امور را به صورت 7*24 و در هر زمانی از شبانه‌روز انجام می‌دهد و در حقیقت ماشین سلف‌سرویس است. در شرایط فعلی کشور که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، ترجیحا بهتر است مردم به شعب برای واریز یا دریافت وجه مراجعه نکنند. این ماشین که به‌صورت پیوسته سرویس ارائه می‌دهد، این امکان را به مردم داده که در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر روزی از هفته، بتوانند به حساب مورد نظر خود، وجه واریز کنند و علاوه بر این، تمامی خدمات ماشین خودپرداز را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد.»



او سپس درباره کاری که این ماشین در ارائه خدمات بانکی انجام می‌دهد، گفت: «عملکرد این ماشین به این صورت است که از پول‌های خودش برای ارائه خدمات استفاده می‌کند و نیازی به حضور فرد برای پول‌گذاری در ماشین نیست و بدین‌ترتیب حجم کار شعبه را می‌کاهد. نکته دیگری هم که وجود دارد بحث جذب منابع برای بانک است و می‌تواند وجه خوبی را در اختیار شعبه قرار دهد.»

«شرکت توسن‌تکنو در شرایط فعلی و تا پایان سال 98 بیش از 1200 ماشین خودگردان در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است.» او با بیان این جمله ادامه داد: «شرکت توسن‌تکنو با بانک‌هایی از جمله بانک ملی، آینده، شهر، انصار، سامان، ایران‌زمین و … کار می‌کند که در بین این بانک‌ها، بانک ملی بیشترین تعداد از این ماشین‌های خودگردان را در اختیار دارد.»

معاون فروش و امور مشتریان شرکت توسن‌تکنو در ادامه صحبت‌های خود از مزیت‌های ماشین‌های خودگردان ارائه‌شده این شرکت گفت: «از نظر سرویس و پشتیبانی، به دلیل این‌که در ایران این ماشین‌ها را تولید می‌کنیم و در حال حاضر به عمق 58 درصد تولید داخل رسیدیم، از نظر تأمین و پشتیبانی جای نگرانی وجود ندارد و با توجه به تجهیز منابع که انجام شده، سعی داریم که در وضعیت فعلی حدود 2000 ماشین در سال تولید داشته باشیم و اگر نیاز بازار بیش از این باشد، می‌توانیم تولید آنها را افزایش دهیم. علاوه بر این، خودمان نرم‌افزار آن را ارائه می‌دهیم و اگر مشتریان بخواهند از آن استفاده کنند، می‌توانند خودشان نیز نرم‌افزارش را تأمین کنند.»



آزاده همچنین در این خصوص که با وجود مزیت ارائه خدمات در هر زمان دلخواه، باز هم مسئله دست‌زدن به اسکناس و تجمع احتمالی وجود دارد، توضیح داد: «در حقیقت از نظر آلودگی و دست‌زدن به اسکناس جهت واریز وجه و مسئله بهداشت نمی‌توان راهکار دیگری را ارائه داد جز تابش اشعه که مشغول مطالعه روی آن هستیم، اما از نظر تجمع افراد، با توجه به این‌که مراجعه به این ماشین‌ها در هر زمانی می‌تواند انجام شود، احتمال تجمع را می‌کاهد و واریز وجه هم زمان زیادی نمی‌برد. این در حالی است که اگر افراد برای واریز وجه به شعبه مراجعه کنند، زمان بیشتری از آنها گرفته می‌شود. بهتر است نظام بانکی فعلی ما به سمت هوشمندسازی حرکت کند و با استفاده از این راهکارهای جدید بتواند در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند و در جهت رفاه مردم گام بردارد.»

او در آخر عنوان کرد: «علاوه بر این شرایط حساس شیوع ویروس کرونا، راهکار ماشین‌های خودگردان در کنار مزایایی که برای بانک در راستای حرکت به سمت بانکداری دیجیتال دارد، کمک جدی به بانک‌ها برای مدیریت وجوه نقد است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.