راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمرکز بر «تحول شعب» / مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو از نقش این شرکت در تحول دیجیتال می‌گوید

در بزرگ‌ترین پروژه بانکی توسن‌تکنو تا پایان سال 1398، چیزی حدود یک‌هزار میلیارد تومان واریز اسکناس از طریق این راهکار محقق می‌شود. ضمن بررسی، در پلتفرم بانکداری تعاملی چیزی حدود شش هزار میلیارد تومان گردش مالی رخ داده است. این گردش مالی برای سرویس‌هایی نظیر واریز، برداشت، انتقال، پرداخت قبض و… است و نقاطی شناسایی شده که ماهیانه یک میلیارد تومان اسکناس در آنها واریز شده است.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / حدود شش ماه پیش محمد مظاهری در کنفرانسی خبری بیان کرد که پول نقد آخرین سنگر بانکداری سنتی محسوب می‌شود و از آغاز نصب ماشین‌های خودگردان بانکی خبر داد. در واقع برای نظام بانکی به‌عنوان یک نظام نوآور که در یک دهه گذشته، اتفاقات و تحولات زیادی در حوزه خدمت با کمک فناوری در آن شکل گرفته است، امروز در نقطه‌ای هستیم که برای واریز وجه نقد دیگر نیاز به مراجعه به شعب بانک‌ها نیست و شرکت توسن‌تکنو در شکل‌گیری این اتفاق در ایران تاثیرگذار بوده است. در روزهای آخر سال به سراغ مظاهری رفتیم تا از او درباره سال کاری توسن‌تکنو بپرسیم.

لطفا در ابتدا بفرمایید که از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت شما در سال 1398 چه بوده است؟

امسال دستاورد‌های ناشی از استراتژی کلان شرکت در حوزه تولید داخلی ماشین‌های بانکی و پایانه‌های پرداخت که فرایند آن از سال‌های پیش آغاز شده بود، بسیار شیرین بود. عبور از مرز تولید ۲۰۰ هزار پایانه پرداخت و رساندن عمق تولید داخل به بالای 50 درصد، محصول و میوه این استراتژی بود که طی سال 1398 موفق شدیم به آن دست پیدا کنیم.

در شرایطی که تامین پایانه‌های پرداخت و ماشین‌های بانکی برای بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و بانک‌ها دشوار بود، توانستیم بر اساس یک استراتژی صحیح اتخاذ‌شده طی سال‌های قبل، آرامش را در حوزه تامین پایانه‌های پرداخت و ماشین‌های بانکی برای پی‌اس‌پی‌ها و بانک‌های بزرگ کشور به ارمغان بیاوریم. توسن‌تکنو امسال با تامین بیش از ۴۰ درصد از نیاز بازار به پایانه‌های پرداخت، اولین و بزرگ‌ترین تامین‌کننده این محصولات در ایران بوده است.

از طرف دیگر در نصب و راه‌اندازی بیش از ۶۰۰ ماشین خودگردان بانکی (ATMR) برای بانک ملی ایران در ۳۲ استان و طی کمتر از شش ماه نیز سهم مهمی در بهبود چرخه وجوه نقد در بزرگ‌ترین بانک کشور داشته است. با این راهکار، مردم براي واريز اسکناس به حساب خود نياز ندارند به شعبه بروند و در يكی از بانك‌ها تا یکصد ميليارد تومان اسكناس در بيرون شعبه به‌صورت خودکار در حال دريافت است.

اين مورد را می‌توان از مقدمات تحول ديجيتالي برشمرد. انتظار داریم در بزرگ‌ترین پروژه بانکی توسن‌تکنو تا پایان سال 1398، چیزی حدود یک‌هزار میلیارد تومان واریز اسکناس از طریق این راهکار محقق شود. ضمن بررسی، در این پلتفرم بانکداری تعاملی چیزی حدود شش هزار میلیارد تومان گردش مالی رخ داده است.

این گردش مالی برای سرویس‌هایی نظیر واریز، برداشت، انتقال، پرداخت قبض و… است و نقاطی شناسایی ‌شده که ماهیانه یک میلیارد تومان اسکناس در آنها واریز شده است. این یک تجربه فوق‌العاده است که برای اولین‌بار در شبکه بانکی کشور اتفاق می‌افتد و تمرکز این پلتفرم روی انتقال برخی خدمات از داخل شعبه به بیرون از شعبه است.

اخذ نمایندگی انحصاری شرکت GRG Banking در ایران نیز یکی دیگر از دستاوردهای کلیدی شرکت توسن‌تکنو بود و به این ترتیب سبد برندهای توسن‌تکنو کامل‌تر شده و حضور قدرتمند شرکت در حوزه نگهداری و تعمیرات ماشین‌های بانکی نیز طی این سال پررنگ‌تر شد.

مهم‌ترین ارزش افزوده‌ای که در سال 1398 برای مشتریان خود خلق کرده‌اید، چه بوده است؟

در نتیجه استراتژی تولید داخلی محصولات، با توجه به افزایش نرخ ارز و شرایط متلاطم اقتصادی، به‌نوعی ثبات در قیمت تمام‌شده محصول یا سرویس‌های توسن‌تکنو برای مشتریان نسبت به سال 1397 داشته‌ایم که نتیجه آن ایجاد آرامش و آسایش برای مشتریان در حوزه تامین مطلوب و به‌موقع محصولات بوده است.

همچنین به‌صورت مشخص در حوزه پرداخت هزینه‌های پنهان نگهداری سنواتی پایانه‌های پرداخت مشتریان را با ارائه خدمات مطلوب پس از فروش در سطح کشور به‌شدت کاهش دادیم. این موضوع با داخلی‌سازی قطعات و گارانتی‌های مطلوب ارائه‌شده میسر شده و بدین ‎ترتیب دغدغه مشتریان را برای قطعه، تعمیر، نگهداری و نوسازی کارت‌خوان‌ها کاهش داده است. رسیدن به عمق تولید بالای 50 درصد در پایانه‌های پرداخت به این موضوع بسیار کمک کرده است.

مهم‌ترین چالش‌هایی که در سال 1398 با آن مواجه بودید، چه بودند؟ آیا در حال حاضر از این چالش‌ها عبور کرده‌اید؟ اگر بله، برای عبور از این چالش‌ها چه کردید؟

چالش اصلی نوسانات ارزی بود. تحریم‌های اقتصادی، کاهش ارز دولتی و شرایط تبادل ارز با خارج از ایران شرایط دشواری را رقم زد. تامین ارز برای تهیه قطعات اولیه مورد نیاز سایت تولید توسن‌تکنو بسیار کلیدی بود که طی یک همکاری خوب با مشتریان خود موفق شدیم از عهده آن برآییم.

 برنامه کلی حرکت شرکت شما برای سال 1399 چگونه است؟ در سال 1399 به چه اهدافی می‌خواهید دست پیدا کنید؟

در سال 1399 توسعه راهکارهای نوآورانه برای کاربردی‌کردن فناوری‌های جدید دیجیتال را هدف قرار داده‌ایم و بنا داریم در ادامه راه، شریک اصلی بانک‌های کشور در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال باشیم. ما در حال خارج‌کردن سرویس‌هایی از شعبه هستیم که به‌صورت سنتی دارای اقبال بسیار بالایی نزد مشتریان هستند.

طبق آمار استخراج‌شده، در یک ماشین خودگردان عملیاتی یکی از بانک‌های بزرگ کشور طی یک ماه، بالغ بر یک میلیارد تومان وجه نقد دریافت شده است. پس تحول در رفتار مشتریان نیز آغاز شده است. هم‌راستا با این روند، به‌زودی افزايش قابليت‌هاي هوش مصنوعي نیز در راهکارهای توسن‌تکنو مشهود خواهد بود.

در تولید، ارتقای توانمندی‌های فنی و مهندسی و زنجیره تامین برای افزایش عمق تولید داخل محصولات و ایجاد تنوع در تولید متناسب با نیاز بازار دنبال خواهد شد. رسیدن به ظرفیت تولید 3۰۰ هزار پایانه پرداخت در یک شیفت میسر خواهد شد. حتی این امکان وجود دارد که با افزایش سرمایه انسانی، شیفت دوم سایت تولید توسن‌تکنو نیز فعال شود. با این قابلیت، رسیدن به ظرفیت تولید 600 هزار کارت‌خوان و تامین نزدیک به 80 درصد نیاز بازار ممکن خواهد بود. افزایش بیشتر عمق تولید داخل محصولات نیز برنامه‌ریزی شده و اجرایی خواهد شد.

در حوزه سرویس به‌دنبال این هستیم که با ارائه خدمات تخصصی متمایز و مطلوب، آرامش و آسایش را برای بانک‌های کشور در زمینه‎ پشتیبانی، تعمیرات و نگهداری ماشین‌های بانکی به ارمغان بیاوریم. عملا به‌دنبال کاهش هزینه‌های نوسازی و تعمیر و نگهداری محصولات هستیم. همچنین توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های مالی با استفاده از ظرفیت کسب‌وکارهای «شاپ» و «مانی‌تک» دنبال خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ما در این حوزه، ارائه خدمات ارزش افزوده‌ای است که می‌تواند برای مشتریان‌مان جذاب باشد. فین‌تک‌های ما به‌نوعی مکمل خدمات فعلی ارائه‌شده به مشتریان‌مان هستند. ما تلاش می‌کنیم برخی خدمات را از شکل سنتی آن خارج کرده، آن را بازتعریف کنیم و به آن مفهوم جدیدی بدهیم. همان‌طور که در «شاپ» مفهوم جدیدی از حوزه خرده‌فروشی، مدیریت فروشگاه، صندوق فروشگاهی و هوشمندسازی تجربه می‌شود.



در حوزه محصولات و راهکارها، کدام‌یک از محصولات یا راهکارهای فعلی شما، با توجه به شرایط بازار و روندهای فناورانه، دستخوش بیشترین تغییرات و به‌روزرسانی خواهند شد؟

در خصوص راهکار شعبه مجازی در حال کار جدی هستیم. در مسیر بانکداری دیجیتال، موضوع «تحول شعب» موضوعی راهبردی است که این سال‌ها رویکرد علمی و عملی نسبت به آن داشته‌ایم و شعبه مجازی را در بانک‌های بزرگ کشور پیاده‌سازی کرده‌ایم. امسال با توجه به تجربه مشتری حاصل‌شده، در حال ارائه نسخه جدیدی از شعبه مجازی هستیم.

با توجه به اینکه در سال 1399 موضوع تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال در اولویت رویکردی بسیاری از بازیگران صنایع مالی قرار می‌گیرد، آیا شرکت شما به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، راهکار، محصول یا استراتژی خاصی جهت ارائه به این بازیگران دارد؟ اگر بله، در خصوص چیستی این محصولات و راهکارها صحبت کنید و بگویید هر یک از این محصولات و راهکارهای شما در چرخه بانکداری دیجیتال کجای نیازهای بازیگران قرار می‌گیرد؟

همان‌طور که می‌دانید، بانکداری دیجیتال موضوعی گسترده است. توسن‌تکنو در بانکداری دیجیتال روی موضوع «تحول شعب» تمرکز کرده است. ارائه خدمات متمایز در کانال‌های مختلف به مشتری در این مسیر دنبال خواهد شد و بهره‌گیری از ظرفیت فناوری‌های جدید دیجیتال نظیر رباتیک و هوش مصنوعی به توسعه راهکارها کمک شایانی خواهد کرد. بانک‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی اکوسیستم مالی کشور، به سمت داده‌محوری و ارائه خدمات متمایز به مشتریان خود قدم برخواهند داشت و خدمات تحویلداری تا حد زیادی از شعب حذف خواهد شد.

علاوه بر موضوع تحول دیجیتال، مهم‌ترین روند یا فناوری که در سال 1399 روی آن تمرکز ویژه‌ای خواهید داشت، چه مواردی هستند و چه برنامه‌ای دارید؟

حوزه‌های رباتیک و هوش مصنوعی. در این حوزه بسترسازی کرده‌ایم و در سال 1399 نتایج آن در قالب راهکارهای اجرایی در بانک‌های کشور رونمایی خواهد شد.

به نظر شما در سال 1399 مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه خواهید بود، چیست؟ برای مواجهه و مدیریت آن چه برنامه‌ای در سر دارید؟

به نظر می‌رسد فشار اقتصادي روي شبكه بانكي و پرداخت و ضعف مالي آنها در سرمايه‌گذاري باكيفيت روي فناوري مناسب، چالشی جدی باشد. در كنار اين مورد بايد احتياط بيش از حد مديران در تصميم‌نگرفتن را هم لحاظ كرد. این دو مورد روی فضای کلی کسب‌وکار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین نوسانات ارزی بزرگ‌ترین چالش برای بخش تولید خواهد بود.

این موضوع به‌همراه موضوعاتی نظیر افزایش هزینه حمل و… به‌عنوان متغیر مستقل روی قیمت تمام‌شده کالا تاثیر خواهد داشت. چنانچه نظام تعرفه برای تولیدکنندگان مشوق جدی قابل ارائه نداشته باشد، این چالش روی منافع مشتریان و شرکای تجاری اثرگذار خواهد بود. خوشبختانه از پیش برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده بودیم و توانستیم با انجام اقدامات عملی از ظرفیت تولید موجود در صنایع داخل کشور بیشتر بهره‌مند شویم.

بنابراین زنجیره تامین داخلی ما گسترده‌تر شده و با این اقدام به‌صورت همزمان و با یک استراتژی قبلی، عمق تولید داخلی ماشین‌های بانکی و پایانه‌های پرداخت توسن‌تکنو نیز افزایش خواهد یافت. پس در حوزه راهکارهای سخت‌افزاری، کاهش قیمت تمام‌شده محصولات با تولید داخل، ایجاد ثبات قیمتی و اتخاذ راهکارهای متفاوت برای تامین مالی برای رونق‌بخشیدن به کسب‌وکار مشتریان‌مان، در اولویت برنامه‌هایمان خواهد بود.

بودن عضوی از هلدینگ گروه توسن، چه مزیت‌ها و فرصت‌هایی را به‌عنوان یک شرکت برای شما فراهم کرده است؟

گروه توسن بیش از 20 سال در صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت کشور جزء بازیگران اصلی بوده است. اعتماد شبکه بانکی کشور به نام «توسن» و در طرف مقابل نقش‌آفرینی پررنگ و تاثیرگذار مجموعه شرکت‌های گروه توسن در توسعه راهکارهای فناورانه، جامع و یکپارچه در شرایط گذار از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیک و حالا دیجیتال، موجب ایجاد یک حس خوب متقابل شده است.

از طرف دیگر دانش و تخصص همکاران شاغل در مجموعه شرکت‌های گروه توسن در کنار بهره‌گیری از تجارب ارزشمند به‌دست‌آمده طی 20 سال اخیر، آرامش و آسایشی خاص را نزد شبکه بانکی کشور پدید آورده که نتیجه آن، حضور مستمر توسن‌تکنو و سایر شرکت‌های هلدینگ توسن در پروژه‌های کلان اکوسیستم مالی کشور است. انتظار می‌رود نتیجه این اعتماد نیز، نیل به نتایج درخشان پس از پیاده‌سازی راهکارهای نوآورانه و تحول‌ساز بوده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.