راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی هند، قوانین تراکنش‌‌های رایگان خودپردازهای این کشور را مشخص کرد

طبق قانون جدیدی که بانک مرکزی هند اجرایی کرده، به‌منظور کمک به مردم هند، تراکنش‌های دستگاه‌های خودپرداز رایگان انجام می‌شوند.

بانک مرکزی هند (RBI) اعلام کرد که قوانینی مبنی بر تراکنش‌‌های رایگان خودپردازها تصویب کرده است که این اقدام به‌منظور کمک به مردم در سراسر هند انجام می‌شود.

بر اساس اعلامیه RBI، تراکنش‌هایی که به دلایل نقص فنی مربوط به نرم‌افزار، سخت‌افزار، ارتباطات و نداشتن اسکناس انجام نشده‌اند، به‌عنوان تراکنش‌های معتبر خودپرداز محسوب نمی‌شوند.

همچنین پین‌کدهای نامعتبر و مشکلات دیگری که مستقیما به بانک مربوط هستند و منجر به عدم موفقیت تراکنش‌های خودپردازها می‌شوند،به علاوه تراکنش‌های درون شبکه پرداخت (که کارت در دستگاه خودپرداز همان بانکی صادرکننده کارت مورد استفاده قرار می‌گیرد) مانند تتمه حساب‌، درخواست چک، پرداخت مالیات و انتقالات بودجه نیز جز این قانون در نظر گرفته نمی‌شوند.

.

قوانین درنظرگرفته شده برای تراکنش‌های رایگان

طبق قوانینی که در حال حاضر وجود دارد، بانک مرکزی هند از بانک‌ها خواسته تا هر ماه تعداد مشخصی از تراکنش‌های رایگان خودپردازها در نظر بگیرند. تعداد این تراکنش‌ها بسته به نوع تراکنش و همینطور محل قرار گرفتن دستگاه خودپرداز، متفاوت خواهد بود.

برای تراکنش‌هایی که خارج از شبکه بانک محلی ولی در یکی از شش کلان شهر بمبئی، دهلی، چنای، کلکاتا، بنگلورو و حیدرآباد قرار دارند، مشتریان می‌توانند حداقل سه تراکنش رایگان در ماه داشته باشند.

برای تراکنش‌های درون شبکه‌ای، بانک‌ها باید در هر ماه حداقل پنج تراکنش رایگان به مشتریان ارائه دهند.

برای هر تراکنشی در خودپردازهای بانک‌های دیگر خارج از شهرهای گفته شده، مشتری باید حداقل پنج تراکنش رایگان دریافت کند.

طبق اعلامیه RBI، بانک‌ها باید خودپردازهای واقع در کلان شهرها و مکان‌های خارج از آن را با استفاده از ابزارهای مناسب مانند استیکر یا پوستر مشخص کنند. به‌علاوه، بانک‌ها باید اطمینان حاصل کنند که شناسه موقعیت مکانی خودپرداز در پایگاه‌ داده خودپردازها، صحیح و به‌روز باشند.

مشتریان باید برای انجام تراکنش‌هایی که مجوز معاملات رایگان داده نشده، پول بپردازند. طبق گفته RBI، اگرچه آن هزینه‌ها از بانکی به بانک دیگر متفاوت است، ولی این مقدار پرداختی نمی‌تواند از 20 روپیه در هر تراکنش، به اضافه مالیات‌های اعمال‌شده، تجاوز کنند.

منبع: ATM Marketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.