راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داستان کش‌ریسایکلینگ‌ها در آمریکا / آمریکا آمادگی پذیرش این دستگاه‌ها را دارد؟

به نظر می‌رسد که موضوع ریسایکلینگ پول نقد در خودپردازهای بازار آمریکای شمالی جزو موضوعاتی است که همیشه برچسب «به زودی اجرایی می‌شود» را با خود به همراه دارد.

خودپردازهای کش ریسایکلینگ با خودپردازهای معمولی فرق دارند. آنها همان پول نقدی که دربافت می‌کنند را مجددا به گردش درمی‌آورند و در تراکنش‌های بعدی از آن استفاده می‌کنند. بنابراین، این خودپردازها می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند و بهره‌وری عملیات پولی بانک را افزایش دهند. همچنین، خودپردازهای ریسایکلینگ امن‌تر هستند؛ زیرا به کسی نیاز ندارند که به‌طور مکرر، پول نقد را جمع‌آوری یا در دستگاه شارژ کند.

حالا سوال پیش می‌آید که آیا آمریکا بالاخره آمادگی این را دارد که خودپردازهای کش ریسایکلینگ را بپذیرد؟

.

فرهنگ ریسایکلینگ

باید گفت که شباهت‌هایی در خصوص چگونگی بانکداری افراد در سراسر دنیا وجود دارد. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که این تفاوت‌ها، می‌توانند دلایلی باشند که چرا برخی از کشورها، کش ریسایکلینگ را بیشتر از کشورهای دیگر اجرایی کرده‌اند.

ازجمله این تفاوت‌ها، می‌توان به تفاوت در روابط بین‌بانکی در کشورهای مختلف اشاره کرد. برای مثال، سال‌ها پرداخت فردبه‌فرد و فرد به کسب‌وکار در آلمان، اروپا و آسیا، به‌راحتی انجام می‌شد. درواقع، استفاده از کیوسک‌های پرداخت قبوض و تراکنش‌های صوتی برای پرداخت‌های فردبه‌فرد، انجام آن پرداخت‌ها را تسهیل می‌کرد.

در نتیجه، استفاده از چک در این کشورها، به‌اندازه آمریکا رایج نبوده. لازم به ذکر است مناطقی که استفاده‌های زیادی از چک ندارند، در حوزه خودپرداز یک‌قدم جلوتر بوده‌اند. درواقع این دستگاه‌ها، می‌توانند روی تراکنش‌های مبتنی بر نرم‌افزار و پول نقد تمرکز کنند، بدون اینکه نگران رسیدگی به چک باشند.

ببینید: فناوری کش ریسایکلینگ؛ ضرورتی برای آینده‌ی موسسات مالی

یکی از تحولاتی که آمریکا می‌تواند آن را الگوی خود قرار دهد، این است که چگونه خرده‌فروشان اروپا و آمریکا، پس از ورود تکنولوژی ریسایکلینگ، فرآیندهایشان را تغییر دادند و به راحتی به جای اینکه اندوخته‌شان را به بانک ببرند، به خودپرداز ریسایکلینگ روی آورده بودند.

این تحول، الزام به انجام فرایندهای دستی را کاهش داد. توماس شولز، معاون سیستم‌های آمریکایی در دایبولد نیکسدورف، اعتقاد دارد که خرده‌فروشان در آمریکا برای ایجاد تحول آمادگی دارند؛ به‌خصوص از زمانی که خودپردازهای جدید، ظرفیت پذیرش اسکناس‌های بزرگ‌تر و متنوع‌تر و واریز مستقیم پول نقد به حساب‌ها را فراهم کرده‌اند.

.

تغییرات اخیر در فرهنگ بانکداری آمریکا

شولز می‌گوید که در 12 تا 18 ماه گذشته، چندین موسسه مالی در ابعاد مختلف را دیده است و باید گفت که روند مشخصی در افزایش قرار دادن پول نقد در خودپردازها وجود دارد. همچنین او و همکارش، شاهد افزایش نرخ 20 درصدی یا بیشتر هستند. شولز افزود: «وقتی‌که چنین نرخ رشدی در قرار دادن پول نقد در دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد باید گفت که محیط برای ریسایکلینگ حلقه بسته مناسب است.»

یکی دیگر از روندهایی که موجب این تحولات شد، تمایل مصرف‌کنندگان برای عملکردهای جدید و گزینه‌های بیشتر در برداشت پول است.

درنهایت، با نوآوری‌های جدید در محیط بازار، تکنولوژی ریسایکلینگ می‌تواند با کمک نرم‌افزارهای پیشرفته، منجر به ایجاد سیستم‌هایی شود که وابستگی به سوئیچ را کمتر کند. بنابراین، فرصت‌های جدیدتری برای بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه وجود خواهد داشت.

منبع: ATM marketplace 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.