راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسنپ، تپسی و کارپینو چقدر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفتند؟

این روزها شیوع ویروس کرونا به یک تراژدی در زندگی انسان‌ها تبدیل شده و جان هزاران نفر را در سراسر جهان گرفته است. علاوه بر این، این ویروس بر اقتصاد جهانی نیز تاثیرات منفی گسترده‌ای گذاشته و ضررهای زیادی به بسیاری از کسب‌وکارها زده است. برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه‌های زیادی می‌شود؛ از جمله اینکه در استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تاکسی‌ها باید تدابیر خاصی را لحاظ کرد. تاکنون ویروس کرونا بیش از 160 هزار نفر در سراسر جهان را مبتلا کرده و حدود شش هزار نفر قربانی داشته است و با توجه به خطر این ویروس، بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را تعطیل و برخی از آنها امکان انجام امور را به صورت دورکاری برای کارکنان خود فراهم کرده‌اند.  

همچنین افراد میزان تردد خود را در سطح شهر کاهش داده‌اند و برخی درصورت امکان از وسیله نقلیه شخصی خود برای رفتن به مقصد مورد نظر استفاده می‌کنند که این موضوع کسب‌وکارهای تاکسی‌های اینترنتی را نیز با چالش مواجه می‌کند. در ابتدای اسفندماه امسال و با گسترش نگرانی‌های مردم از ابتلا به ویروس کرونا، تعداد مسافرانی که از تاکسی استفاده می‌کردند کاهش یافته و به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، این کاهش مسافر تا 35 درصد هم پیش رفته است.

این وضعیت گریبان تاکسی‌های اینترنتی را نیز گرفته و بر پرداخت کرایه آنها نیز تأثیر داشته است. گزارش پیش رو نگاهی کلی به وضعیت تاکسی‌های اینترنتی در ایران از جمله اسنپ، تپسی و کارپینو و تاکسی‌های آنلاین خارج از کشور مانند اوبر و اولا در زمان شیوع ویروس کرونا انداخته است.


تاکسی‌های خالی از مسافر در کشورهای خارجی در نتیجه دورکاری کارکنان در زمان شیوع ویروس کرونا


شیوع ویروس کرونا تاکسی‌های آنلاین مانند اوبر و اولا را تحت تأثیر قرار داده است. حداقل سه رانندگان اوبر که با مسافران سروکار داشتند، احتمال دارد که به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. با وجود توصیه‌های بهداشتی از سوی تاکسی‌های آنلاین اوبر و لیفت به رانندگانشان، به دلیل خطر مرگ که این ویروس به همراه دارد رانندگان این پلتفرم‌های تاکسیرانی را نگران کرده است. آ‌نها با کشیدن روکش پلاستیکی روی صندلی‌ها، پوشیدن دستکش، زدن ماسک به صورت و استفاده از مواد ضد عفونی‌کننده پس از هر سفر، سعی می‌کنند از ابتدا به بیماری در امان باشند.

با تعطیل شدن شرکت‌های بزرگ و دورکاری کارکنان آنها در شهر بنگالور در هند، میزان استفاده از این تاکسی‌ها به یک‌سوم کاهش یافته است. همچنین انجمن رانندگان این شهر از مقامات دولتی خواسته که وام‌دهندگان را تشویق کنند تا بازپرداخت وام‌ها را برای تاکسی‌ها به تعویق بیندازند.

راننده چینی که برای شرکت تاکسیرانی چینی «دیدی» کار می‌کند، برای رعایت بهداشت صندلی‌های جلو ماشین را با روکش پلاستیکی پوشانده است.

به گفته تانویر پاشا، رئیس انجمن رانندگان OTU، در نتیجه دورکاری کارکنان این شهر، استفاده از تاکسی‌ها 40 تا 50 درصد کاهش داشته است. او از مقامات دولتی خواسته که بانک‌ها را موظف کنند تا بازپرداخت وام را برای حداقل دو ماه به تعویق اندازند. همچنین پاشا گفت: «پنج درصد از رانندگانی که برای پلتفرم‌های تاکسیرانی کار می‌کردند، برای در امان ماندن از خطر ابتلا به ویروس کرونا، شهر بنگالور را به زادگاهشان ترک کردند.»

لیفت به رانندگان خود توصیه می‌کند سطوحی مانند دستگیره در و کمربند ایمنی، که مرتبا با دست‌ها در تماس هستند را ضدعفونی کنند. اوبر نیز به رانندگان خود پیشنهاد داده در صورتی که کسالت دارند، در خانه بمانند؛ اما با توجه به اینکه رانندگان در زمان مرخصی پولی دریافت نمی‌کنند و درآمدی ندارند، این موضوع آنها را نگران کرده است.

اخیرا پس از اینکه دو راننده اوبر در مکزیک، مسافر مشکوک به ویروس کرونا را جابه‌جا کردند، این شرکت موقتا حساب کاربری 240 مسافر دیگر را که در ارتباط با این دو راننده بودند را مسدود کرده است. علاوه بر مکزیک، شرکت اوبر در شهر لندن نیز چنین وضعیتی پیدا کرده‌ و پس از اینکه بیمار مبتلا به ویروس کرونا برای رفتن به بیمارستان از اوبر استفاده کرده، با ردیابی راننده این ماشین در محل بیمارستان، این شرکت حساب کاربری او را مسدود کرد و علاوه بر آن، رانندگان دیگر را نیز بررسی کرد تا مطمئن شود که این مسافر را قبل از آن سفر، جابه‌جا نکرده باشند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود. پس از ردیابی انجام شده، اوبر دو راننده دیگر که این مسافر را جابه‌جا کردند را به خانه فرستاد و آنها قرنطینه شدند.


کاهش سفر تاکسی‌های اینترنتی در زمان شیوع کرونا در ایران و افزایش پرداخت‌های آنلاین


از ابتدای اسفندماه با شیوع ویروس کرونا، انتظار می‌رفت با کاهش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، استفاده از تاکسی‌های آنلاین افزایش داشته باشد اما آمارهای کارپینو از تعداد سفرهای آن نشان می‌دهد تعداد سفرهای تاکسی‌های اینترنتی افت قابل توجهی را تجربه کرده است. به عبارتی صنعت حمل‌ونقل آنلاین هم از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا در امان نمانده است.



بر اساس آمار تعداد سفرهای شرکت تاکسی اینترنتی کارپینو 25 درصد کاهش داشته است؛ اما این افت تنها مربوط به کارپینو و حمل‌ونقل آنلاین نیست. آمارهای سازمان تاکسیرانی هم نشان می‌دهد تعداد سفرهای درون شهری با استفاده از تاکسی کاهش 40 درصدی را تجربه کرده است. یعنی هم استفاده از تاکسی‌های آنلاین کاهش داشته و هم تاکسی‌های شهری. دلیل آن هم تعطیل شدن تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها و قرنطینه عمومی است که بسیاری از مردم آن را پذیرفته و در خانه مانده‌اند و تعداد سفرها را به حداقل ممکن رسانده‌اند.

این کاهش در فعالیت تاکسی‌های اینترنتی دیگر هم دیده می‌شود. برای مثال ماکسیم در گفت‌وگو با تکرسا از افت 35 تا 45 درصدی سفرها خبر داده است. ناگفته نماند در مقابل افت 25 درصدی تعداد سفرهای کارپینو، میزان پرداخت آنلاین کرایه تاکسی رشد قابل توجه داشته، به طوری که آمارهای این شرکت نشان می‌دهد پرداخت آنلاین کرایه در کارپینو ۳۵ درصد افزایش یافته است.

در تپسی نیز تعداد مسافرانی که از این سرویس برای تردد خود استفاده می‌کردند کاهش یافته اما موضوع قابل توجه عدم تغییر رفتار مردم در پرداخت آنلاین بوده است. تپسی آموزش‌های لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استفاده از تاکسی‌های آنلاین را به کاربران و رانندگان خود ارائه داده که یکی از آنها، استفاده از پرداخت آنلاین است. با این حال به گفته مدیران این شرکت در میزان پرداخت‌های نقدی و اعتباری تغییری صورت نگرفته و حتی مسافران مانند قبل، بیشتر از روش پرداخت نقدی در پرداخت کرایه خود استفاده می‌کنند.

همچنین اسنپ تاکنون آمار دقیقی از تغییر در میزان سفرهای تاکسی‌های خود ارائه نداده اما طبق گزارش‌ها سفرهای اسنپ نیز کاهش داشته است. در این میان، اسنپ مارکت افزایش فروش را به نسبت قبل تجربه کرده و به طور کلی تقاضا و فروش اسنپ ‌مارکت در این ماه ۵۰ درصد به نسبت ماه قبل افزایش داشته است. نکته قابل توجه اینکه در پرداخت آنلاین کاربرها به نسبت ماه‌های قبل تغییر محسوسی ایجاد نشده است.

همچنین اسنپ علاوه بر آموزش و اطلاع‌رسانی به رانندگان خود، ناوگان اسنپ را در قالب طرح سفر به سلامت تجهیز کرده است. گزینه عدم رعایت بهداشت به اپلیکیشگ اضافه شده و علاوه بر ضدعفونی کردن خودروهای ناوگان اسنپ قرار است مبلغ وام اعتبار سهمیه سوخت تا اطلاع ثانوی از حساب کاربران کسر نشود.

ناگفته نماند شیوع کرونا و توصیه‌های بهداشتی مبنی بر عدم استفاده از اسکناس، بر پرداخت کرایه تاکسی‌ها تأثیر داشته است. در برخی از تاکسی‌های تهران از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیکی تومن، فون‌پی و ریالو به صورت کیوآرکد فراهم شده است. مدیرعامل تومن اعلام کرد که با وجود کاهش تعداد سفرهای درون شهری از طریق تاکسی، در مقابل پرداخت کرایه تاکسی از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت افزایش 20 درصدی داشته است. مدیرعامل فون‌پی نیز میزان افزایش پرداخت کرایه تاکسی را تقریبا ۲۵ درصد اعلام کرد. همچنین مدیرعامل ریالو نیز به استقبال مردم از پرداخت کرایه تاکسی به وسیله ابزارهای الکترونیکی و در شرایط فعلی کیوآر کد اشاره کرد.

از طرفی علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده نزدیک به ۲۰ درصد پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها افزایش داشته است، اما نمی‌توان کتمان کرد که هنوز تعدادی از شهروندان از اسکناس برای پرداخت کرایه استفاده می‌کنند، اما به دنبال آن هستیم تا با طرح‌های تشویقی میزان استفاده شهروندان از پرداخت الکترونیکی را افزایش دهیم.»

1 دیدگاه
  1. محمدعلی می‌گوید

    با سلام، از آنجایی که با شیوع کرونا، بانکها از دریافت پول نقد خودداری میکنند، مردم هم سعی میکنند تا آنجا که بشود پول نقد خود را به صنوفی مانند راننده تاکسی بیچاره بدهند و پول کارت بانکی خود را برای خرید های دیگر استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.