راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پی شیوع کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها سازمان نصر تهران دبیرخانه بحران تشکیل می‌دهد

بیش از یک ماه است کشور درگیر اپیدمی ویروس کرونای Covid-19 است. در حالی که این مقطع زمانی اوج فعالیت‌های کاری شرکت‌ها است که بنا به توصیه‌های ستاد بحران، بسیاری از کسب‌و‌کارها به حالت نیمه‌ تعطیل در آمده و نیروی‌های کار قرنظینه و خانه‌نشین شده‌اند.

در این راستا قرار است دبیرخانه بحران در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تشکیل شود. هدف این دبیرخانه گردآوری درخواست‌‏ها و مطالبات اعضا و یاری‌ گرفتن از تمام ظرفیت‌های ممکن و همکاری با سایر تشکل‌های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب‌وکارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذراندن از این شرایط بحران است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، لطمه‌های انسانی و از دست‌دادن عزیزانی در سراسر کشور، تاثیر ترس بیماری و مراقبت‌های بهداشتی بر رفتارهای اجتماعی و کسب‌وکاری، و مهم‌تر از همه سرعت رشد بحران و نامشخص بودن زمان پایان این دوران، نگرانی‌ها را چند برابر کرده و بهره‌وری‌ نیروهای فعال فعلی را نیز به شدت کاهش داده است.

علاوه بر موارد فوق و جنبه‌های انسانی، موضوع همه کسب‌وکارها از جنبه‌های دیگری نیز شدیدا تحت فشار (به طور مشخص شرایط خاص پایانی سال و پرداخت حقوق و عیدی کارمندان) هستند و در صورتی که این فشارها کنترل نشود، ممکن است صدمات غیر قابل جبرانی به آنها وارد شده و بحران‌های دیگری را نیز پس از گذراندن بحران کرونا شاهد باشیم.

شایان ذکر است عمده‌ تمرکز و توجه فعلی دولت بر کنترل روزانه‌ بحران بیماری و حل مسائل روز درمان، معیشت طبقه‌ محروم و آسیب‌های آشکار فضای کساد کسب‏‌وکار است. اما واقعیت آن است که عمده‌ چالش‌های کسب‌وکارها بعد از فروکش کردن شرایط اضطرار و بحران نمایان خواهند شد. به عنوان نمونه‌ای از این چالش‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان قراردادها و تعهدات مرتبط با تحویل پروژه‌ها.
  • عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان بخش‌های دولتی و عمومی.
  • اقساط سر رسید شده وام‌ها.
  • تامین و پرداخت حقوق کارکنان در شرایط نیمه تعطیل بنگاه‌ها.
  • سررسید پرداخت‌های بیمه و مالیات و جریمه‌های تاخیر آن‌ها.
  • نیاز به مشمول شدن شرایط فعلی به عنوان «نمونه ‏ای از شرایط فورس ‏ماژور» در قراردادها.

در این راستا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در راستای مسئولیت‌های خود در دفاع از منافع صنف در نظر دارد تا با تشکیل دبیرخانه بحران نسبت به گردآوری درخواست‌‏ها و مطالبات اعضا اقدام و با یاری گرفتن از تمام ظرفیت‏ های ممکن و با همکاری سایر تشکل‏‌های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب‌و‌کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران، بکوشد.

به منظور گردآوری مشکلات و چالش ‏های کنونی، اعضای سازمان می‌توانند دغدغه‏‌ها و مشکلات جاری و آینده خود را به آدرس info@irannsr.org ارسال تا پس از دسته‏ بندی مشکلات و با توجه به ظرفیت‌ها، پیگیری‌‏های لازم با نهادهای دولتی، حاکمیتی و تصمیم ‏ساز با هدف دستیابی به راهکارهایی برای رفع مشکلات اعلام شده انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.