راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صندوق سرمایه‌گذاری ستاره برتر در بهار ۱۳۹۹ اولین سرمایه‌گذاری فین‌تکی خود را انجام می‌دهد

بنابر آماری که از موسسه OECD منتشر شده است، تا سال 2020 مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان به بیش از 100 تریلیون دلار می‌رسد که حدود 20% آن در حوزه خدمات مالی است؛ بنابراین ارزش جهانی خدمات مالی در حدود 20 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. توسعه شرکت‌های فین‌تکی و سرمایه‌گذاری در این نوع شرکت‌ها به سرعت در حال افزایش است.

این افزایش به دلیل وجود نیروهای محرک یا پیشران٬هایی است که آینده صنعت خدمات مالی را دگرگون می‌سازد. این پیشران‌ها عبارتند از: اینترنت اشیا (IOT) کلان داده‌ها، نسل زد، متولدین بین (1995-2005)، گوشی‌های هوشمند، هوش مصنوعی، فناوری زنجیره‌بلوک، نسل‌های جدید فناوری‌های ارتباطی و واقعیت تعمیم یافته!

طبق گزارش PWC، میزان سرمایه‌گذاری در فین‌تک از 8.9 میلیارد در سال 2012 به 57.9 میلیارد دلار فقط در نیمه ابتدایی سال 2018 رسیده است که رشد بسیار زیادی را در این صنعت نشان می‌دهد. همچنین براساس گزارش منتشر شده توسط KPMG، در نیمه ابتدایی سال 2018، میزان سرمایه‌گذاری جهانی در شرکت‌های فین‌تکی از کل میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در سال 2017 بیشتر است. از این میزان سرمایه‌گذاری، 26 میلیارد دلار در قاره اروپا، 14.8 میلیارد دلار در قاره آمریکا و 16.8 میلیارد دلار در آسیا انجام شده است.

در این میان، در ایران هم صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه متعددی ایجاد شده که هدف آنها سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک بوده است. یکی از این صندوق‌ها که پذیره‌نویسی آن به زودی انجام می‌شود، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ستاره برتر است، یک شرکت سرمایه‌گذاری که از انتهای سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و به دو طریق بر روی کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک سرمایه‌گذاری می‌کند.

این شرکت، هم سرمایه‌گذاری مستقیم انجام می‌دهد و در سال 98 روی 11 استارت‌آپ حوزه فین‌تک سرمایه‌گذاری کرده‌ و به گفته مدیرعامل این شرکت قصد دارد سال آینده روی شش تا هشت استارت‌آپ دیگر هم سرمایه‌گذاری کند. بازوی دیگر سرمایه‌گذاری این شرکت صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر ستاره برتر است که با شرکای دیگر مبلغ 100 میلیارد تومان تادیه خواهد شد و تمرکز اصلی آن فین‌تک خواهد بود. شرکای آن علاوه بر مدیرت ثروت ستارگان، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، شرکت سرمایه گذاری پویا و شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین است.

وحید شامخی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره مدیرت ثروت ستارگان درباره وضعیت کنونی این صندوق گفت: «از دو سال گذشته تاکنون در تلاش برای تاسیس این صندوق بوده‌ایم و در حال حاضر منتظر دریافت مجوز پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه هستیم و با حمایت دیدگاهان نوین، مدیریت ثروت ستارگان، صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه‌گذاری تدبیر و سرمایه‌گذاری پویا تصمیم داریم این صندوق را با مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی کنیم.»

او در ادمه افزود: «هدف ما این است که بین ۵ تا ۲۰ میلیارد تومان روی هر فین‌تک‌ سرمایه‌گذاری کنیم. این صندوق تحت نظارت سازمان بورس است و به همین دلیل شفافیت مالی بیشتری دارد و طبیعتا افراد حقیقی و حقوقی دیگر نیز می‌توانند با خرید واحدهای صندوق سهمی در آن داشته باشند.» پیش‌بینی شامخی این است که این صندوق در بهار ۱۳۹۹ اولین سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد.



او ادامه داد: «ما در ایران خیلی کم به سمت هم‌سرمایه‌گذاری رفته‌ایم. این مساله در ایران پیچیدگی‌هایی دارد و یکی از نهادها و بازوهایی که می‌تواند کمک کند صندوق‌های بورسی هستند که با شفافیت مالی دغدغه سرمایه‌گذار را کم می‌کنند و باعث می‌شود منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.»

شامخی با اشاره به اینکه در ایران چند صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه داریم اما استراتژی و تمرکز آنها بر حوزه‌های مختلف متفاوت است، گفت: «علاوه بر صندوق سرمایه¬گذاری جسورانه صندوق پژوهش و فناوری توسعه سریع کارآفرینی ستارگان با مشارکت بانک پارسیان راه‌اندازی شده است. این صندوق که با مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی شده روی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلاتی که شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان نیاز دارند تمرکز می‌کند.»

او ادامه داد: «از آنجایی که استارت‌آپ‌ها مسیر دشواری برای دریافت ضمانت‌نامه های معمول را دارند، این صندوق به این کار می‌پردازد. ارائه تسهیلات هم دیگر فعالیت این صندوق است. استارت‌آپ‌ها به سرمایه در گردش نیاز دارند که اگر تسهیلات ارزان بگیرند می‌توانند پیشرفت کنند. البته صندوق نوآوری و شکوفایی هم در تامین اعتبار و مشارکت، همکاری‌های خوبی را پیشنهاد داده است.»

او در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی‌ای از سرمایه‌گذاری در سال آینده دارید گفت: «استارت‌آپ‌ها محرک‌های نوآوری هستند و اگر سرمایه‌گذاری بر روی آنها انجام نشود جریان نوآوری کند می‌شود. مشکل و چالش در کشور کم نداریم که استارت‌آپ‌ها بتوانند آنها را رفع کنند. سال آینده سخت‌تر خواهد بود و با توجه به تورم قدرت خرید مردم کم‌تر می‌شود. در این شرایط پلتفرم‌های فروش اقساطی و ولث تک، خیلی می‌توانند به مردم کمک کنند.»

شامخی افزود: «همچنین براساس شنیده‌ها در سال آینده چند صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری جدید راه‌اندازی خواهد شد که امیدوارم به توسعه و رونق فضای سرمایه گذاری خطرپذیر کشور کمک کنند. یکی از نکات امیدبخش دیگر هم ورود شرکت های صنعتی و بزرگ کشور در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، هرچند تمرکز آنها بیشتر بر رفع نیازهای نوآورانه آتی خودشان (CVCها) خواهد بود و البته که این موضوع بسیار هم مطلوب است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.