راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تب استفاده از راهکارهای پرداخت غیرتماسی با شیوع ویروس کرونا داغ شده است

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که مردم باید تا آن‌جا که امکان دارد از فناوری‌های پرداخت غیرتماسی استفاده کنند. این امر می‌تواند برای رمزارزها خبر خوبی باشد چراکه از منظر فیزیکی، کاملا بدون تماس تلقی می‌شوند.

در ادامه شیوع کووید 19، بانک‌های مرکزی به قرنطینه اسکناس‌ها متوسل شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها، تا سوزاندن اسکانس‌های فیزیکی نیز پیش رفته‌اند. بانک مرکزی کره جنوبی، دست به اقدامی خاص در خصوص اسکناس‌هایی زده است که از بانک‌های محلی گردآوری می‌کند. آن‌ها، اسکناس‌ها را تا 2 هفته در مکانی امن نگه‌داری می‌کنند تا ویروس – سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) که عامل بیماروی کووید 19 است و معمولا طی مدت زمان 9 روز می‌میرد – از بین برود.

در 15 ماه فوریه، دولت چین طی دستورالعملی جدید کلیه وام دهندگان این کشور را موظف کرد تا کلیه اسکناس‌ها را از چرخه خارج کرده، ضد عفونی کنند و بسته به سطح آلودگی منطقه‌ای که از آن گردآوری شده‌اند، به مدت 14 روز در قرنطینه نگه‌ دارند.

فدرال رزرو در اقدامی مشابه، اسکناس‌های دلار آمریکا را از چرخه اقتصادی آسیا خارج کرده تا قبل از بازگردانی به چرخه، به مدت 7 الی 10 روز در قرنطینه نگه دارد. بانک انگلستان نیز با اشاره به این مهم که اسکناس‌های در گردش می‌توانند «باکتری‌ها و ویروس‌ها» را در خود نگه داشته و انتقال دهند، از مردم خواست تا پس از دست زدن به اسکناس‌ها، دست‌هایشان را بشویند.

این می‌تواند یکی از هزاران دلیل حساسیت و دقت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در خصوص شست‌وشوی دست‌ها به‌عنوان راهی برای کاهش عفونت‌های تنفسی باشد. طبق اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، شست‌وشوی صحیح و کافی دست‌ها می‌تواند 16 تا 21 درصد در کاهش بیماری‌های تنفسی نظیر سرما خوردگی و کرونا موثر باشد. بانک‌های مرکزی بنا به ماهیت‌شان ریسک گریز هستند و ممکن است اقداماتی از این دست، نتواند آن‌طور که باید گویای ریسک واقعی موجود باشد. با این حال، چنین اقداماتی می‌توانند معیار خوبی برای ارزیابی طرز فکر بانک‌های مرکزی در مورد نقش اسکناس‌های فیزیکی در شیوع بیماری باشند.

به دلیل نگرانی‌های موجود پیرامون شیوع کووید 19 از طریق اسکناس‌های فیزیکی، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری تلگراف داشت، تصریح کرد: «مردم باید تا آن‌جا که امکان دارد از فناوری‌های پرداخت بدون تماس استفاده کنند». این امر می‌تواند برای رمزارزها خبر خوبی باشد چراکه از منظر فیزیکی، کاملا بدون تماس تلقی می‌شوند.

شیوع بیماری کووید 19، به احتمال زیاد در تسریع روند پذیرش ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی نیز تاثیرگذار خواهد بود. ارزهایی که برخی از آن‌ها، با تکیه بر راهکارهای بلاکچین طراحی شده‌اند. بانک مرکزی چین، یکی از بانک‌های پیشرویی است که مدتی است روی جایگزینی اسکناس‌های فیزیکی با ارزهای دیجیتال کار می‌کند. یکی از مقامات فدرال رزرو اظهار داشت که گزینه پرداخت دیجیتال در زمان واقعی، اجتناب ناپذیر است و مدیرعامل بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نیز خاطر نشان کرد که بانک‌های مرکزی، به زودی زود، به انتشار ارزهای دیجیتال‌شان نیاز خواهند داشت.

احتمال می‌رود این رویداد «قوی سیاه»، ویروسی که ممکن است از طریق اسکناس‌های فیزیکی انتقال و انتشار یابد، بسیاری از بانک‌های مرکزی را به این فکر وا دارد که: یکی از نقاط ضعف پنهان اسکناس‌های فیزیکی عیان شده است و این، روند دیجیتال‌سازی ارزها را تسریع می‌کند.

اگر روند ارزهای دیجیتال در سایه کووید 19 اجتناب ناپذیر بوده و تسریع شود، این سوال پیش خواهد آمد که مسئولیت و قانون‌گذاری پشت پرده این ارزها را چه کسی عهده‌دار خواهد شد؟ ارزهای رمزنگاری‌شده به ما این امکان را می‌دهند تا در صورت نیاز، از تراکنش‌های فیزیکی دوری کنیم و امکان انتقال تقریبا بدون دردسر وجه به‌صورت برون مرزی را نیز فراهم می‌کنند. ارزهایی که به‌عنوان قالبی دیجیتال برای انتقال وجه مورد استفاده قرار می‌گیرند و به آرامی، استفاده از پول‌های نقد فیزیکی را به دست فراموشی می‌سپارند. اما این، تنها راهکار و شاید بهترین راهکاری نیست که می‌تواند جامعه کنونی ما را متمایز سازد و نجات‌بخش باشد.

واضح است که بانک‌های مرکزی، در مورد نحوه اعمال قوانین در مورد رمزارزها چالش‌های فراوانی دارند و در صورت عدم اقدام جدی و ادامه رشد رمزارزها با این سرعت، تنها جایگزین برای پول نقد، ارزهای دیجیتالی خواهند بود که همان سیستم مالی کنونی را دنبال می‌کنند و به بانک‌های مرکزی محدود شده‌اند که به‌طور فزاینده‌ای مجبورند برای چرخاندن چرخ اقتصادها، دست به دامان سیاست‌های ناامید کننده‌ای نظیر سیاست نرخ بهره منفی شوند. به نظر می‌رسد ارزهای دیجیتالی که توسط بانک‌های مرکزی پشتیبانی می‌شوند، به جای ارائه یک سیستم غیرمتمرکز و همتا به همتا، پاسخی درخور برای بروکراسی متمرکز خواهند بود.

در برهه‌ای که پرداخت‌های دیجیتال بدون تماس می‌توانند به هنجاری توصیه شده در جامعه تبدیل شوند، هواداران ارزهای رمزنگاری‌شده تا حدودی توانسته‌اند استدلال‌های خود را مبنی بر منسوخ و متروک کردن پول نقد فیزیکی به کرسی بنشانند. با این حال، این فاتحان ظاهری نبرد، اگر ارزهای دیجیتال بانک‌ مرکزی بتوانند گزینه‌های خود را به رخ اکثریت قریب به اتفاق مردم کشانده و آن‌‌ها را نسبت به قابلیت‌های خود متقاعد کنند، شکست خوردگانی بیش نخواهند بود.

منبع Forbes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.