راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخش خصوصی و کسب‌وکارهای اینترنتی برای عبور از بحران کرونا چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

شیوع ویروس کرونا یک مساله همگانی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌اهمیت بود. اقتصاد ایران نیز به عنوان یکی از کانون‌های اصلی این بیماری، به‌طور قطع آثار منفی آن را متحمل خواهد شد، آثاری که در گام اول مشاغل خدماتی کشور را در پررونق‌ترین ماه سال با رکود جدی مواجه کرده است.

در این میان شاید یکی از بازیگرانی که زیان زیادی را متحمل شوند، بنگاه‌های کوچک و خرد باشند که نمی‌دانند در مواجه با این بحران چه کاری انجام دهند. برخی کسب‌وکارها هم در راستای مسئولیت اجتماعی خود کمپین راه‌اندازی کرده یا کسب‌وکارهای اینترنتی اقلام مورد نیاز مشتری مانند ماسک را با حاشیه سود صفر ارائه داده‌اند. دیجی‌کالا یکی از این کسب‌وکارهاست که طی نامه‌ای رسمی به وزارتخانه‌های ارتباطات، بهداشت و صمت آمادگی خود را جهت در اختیار قرار دادن توان لجستیکی و زیرساختی برای عرضه ماسک و کیت‌های بهداشتی با حاشیه سود صفر اعلام کرده است. بر این اساس این فروشگاه اینترنتی تنها در هفته اول پس از اعلام خبر شیوع کرونا بیش از ۲۲۰ هزار ماسک با سود صفر توزیع کرده است.

هرچند چند روز پس از اعلام این بیانیه در گزارش شبکه تلویزیونی ایران کالا گفته شد که دیجی‌کالا پنج میلیون عدد ماسک را احتکار کرده است. اما این فروشگاه اینترنتی در سایت خود اعلام کرد که این خبر کذب بوده و در این باره توضیح داده بود که تنها 34 هزار ماسک توسط هشت هزار مشتری خریداری شده که مامورین سازمان تعزیرات حکومتی به مرکز پردازش دانش مراجعه کردند و بدون توضیح ۳۴ هزار عدد ماسک فروخته شده به مشتریان دیجی‌کالا را جمع‌آوری کردند. دیجی‌کالا نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود از فروش این ماسک‌ها هیچ انتفاع مالی نداشته و این ماسک‌ها را با قیمت خرید به فروش رسانده است.


کمپین نفس، راهکاری برای اطلاع‌رسانی بیشتر


بخش خصوصی نیز با راه‌اندازی کمپین نفس به مدیریت بحران کرونا وارد شده است. این پویش که از سوی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و تشکل‌های بخش خصوصی آغاز به کار کرده، تلاش دارد برای هماهنگی فعالیت‌های بخش خصوصی در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا اقدام کند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی پویش نفس، کارگروه‌های هفت‌گانه این پویش به صورت مجازی فعالیت خود را آغاز کرده‌ و دستورالعمل خود را منتشر کرده‌اند.

فرزین فردیس، مدیر کارگروه اطلاع‌رسانی کمپین نفس و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در رابطه با هدف از راه‌اندازی این پویش به راه پرداخت توضیح داد: «اکنون کشور با بحرانی مواجه شده که جان هموطنان را به خطر انداخته است. از سوی دیگر بنگاه‌های اقتصادی ما خصوصاً بنگاه‌های خرد و کوچک‌ نمی‌دانند که در مواجه با این بحران دهند چه در بعد پیامدهای انسانی و چه در بعد پیامدهای اقتصادی چه کاری انجام دهند. این بلاتکلیفی به آنها در دراز مدت آسیب جدی خواهد زد.»

او ادامه داد که اکنون مرزهای کشور بسته شده و امکان واردات و صادرات نیست. برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز در بحث بهداشتی و پزشکی طبیعتا به واردات نیاز داریم، چراکه ذخایر ما زیاد نیست. صادرات نیز که شریان اصلی تأمین درآمد کشور در تحریم است نباید به این شکل باقی بماند و صادرکننده‌ها باید بتوانند کار خود را انجام دهند. به همین دلیل نیاز بود که فعالیتی از سمت فعالان بخش خصوصی صورت بگیرد.

فردیس با توضیح اینکه جمعی از فعالان بخش خصوصی به‌صورت داوطلبانه این کمپین را راه‌اندازی کردند، گفت: «کمپین نفس تلاش می‌کند که اطلاع‌رسانی بیشتری را به بنگاه‌های بخش خصوصی انجام دهد و آنها را آگاه کند که چطور با مخاطرات آن آشنا شوند، چطور با کارمندان خود برخورد کنند و پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.»

به‌گفته فردیس کمپین نفس تلاش می‌کند که به بخش خصوصی در مقابل ویروس کرونا کمک ‌کند. به‌طور مشخص اکنون برخی نیازمندی‌هایی از وزارت کشور، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و بیمارستان‌های معین مبارزه با ویروس کرونا مطرح می‌شود که شاید بخشی از آنها را بخش خصوصی بتواند در تأمین مواد و اقلام مورد نیاز و تجهیزات پزشکی فراهم کند.


بخش خصوصی سعی دارد نیاز کارکنان بیمارستان‌ها را رفع کند


مدیر کارگروه اطلاع‌رسانی کمپین نفس از یک نیاز اساسی که کارکنان بیمارستان در این روزها به آن احتیاج دارند، گفت که می‌توان به کمک فعالان بخش خصوصی آن را رفع کرد. او در این باره توضیح داد: «کارکنان درمان که در خط اول این بیماری و در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند، نمی‌توانند به خانواده‌های خود سر بزنند، اما نیاز به استراحت دارند یا در برخی موقعیت‌هایی باید از بیمارستان خارج شوند. برای اینکه رفت و آمد آنها کمتر شود، نیاز است که به نزدیک‌ترین مکان نسبت به بیمارستان اسکان پیدا کنند. به‌همین دلیل ما به همه کسانی که امکاناتی در نزدیک‌ترین بیمارستان‌های معین دارند، دست یاری باز می‌کنیم. ما اسامی بیمارستان‌های معین را در شهرها اعلام خواهیم کرد و اگر فعال اقتصادی فضایی دارد که اکنون از آن استفاده نمی‌کند، در اختیار ما قرار دهد تا بتوان به‌عنوان استراحت‌گاه از آن استفاده کرد.»



کاری که این کمپین انجام می‌دهد این است که برای تأمین برخی اقلام به‌تدریج نیازها را اعلام می‌کند تا واحدکننده‌های کشور که منابع مالی خوبی در خارج از کشور دارند و توان این را دارند که اقلام مورد نیاز را تأمین کنند، این کار را هرچه سریعتر انجام دهند.

همچنین کمپین نفس در نظر دارد که از توانمندی‌ها و قابلیت‌های استارت‌آپ‌ها نیز استفاده کند. به‌گفته فردیس مطالعه‌ای در این باره انجام دادیم که مربوط به تجربه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های چینی در مبارزه با ویروس کروناست. در اینجا از استارت‌آپ‌ها بر اساس تجربه‌ای که دارند کمک می‌گیریم و تلاش می‌کنیم که به هر شکلی که شده آنها را هم در این ماجرا دخیل کنیم.

باتوجه به اینکه پرستاران اکنون شیفت‌های طولانی دارند، ممکن است بخش‌های دیگر زندگی آنها تحت تأثیر قرار بگیرد و به هر دلیلی نیاز به خدمات و پشتیبانی‌هایی داشته باشند. فردیس در این باره گفت: «خوب است که استارت‌آپ‌ها خدمات ویژه‌ای را برای آنها فراهم، کمپین‌های ویژه‌ای را برای این افراد تعریف کنند و با پشتیبانی‌های ویژه و خاص، مسائل و دغدغه‌های آنها را از دوششان بردارند تا راحت‌تر بتوانند به مسئولیت اصلی خود برسند.»


تمدید مهلت کارت‌های بازرگانی تا پایان فروردین‌ماه


به‌گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران باتوجه به لطمه‌هایی که کسب‌وکارهای خرد کشور از این ماجرا می‌خورند شاید لازم باشد که هماهنگی‌هایی با دولت و سایر نهادها که به شکلی تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته شود، صورت بگیرد. اتاق تهران هم پیشقدم شد و همه کسانی که کارت بازرگانی آنها در پایان بهمن‌ماه و اسفندماه منقضی می‌شد را به‌صورت اتوماتیک تا پایان فروردین‌ماه تمدید کرد. در این صورت دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند. این برنامه از طریق کمپین نفس دنبال می‌شود.

او توضیح داد که نکته بعدی کانال‌های ارتباطی ماست. سعی کردیم از طریق 200 تشکلی که در اتاق تهران ثبت شده با همه ارتباط بگیریم. نکته کلیدی ما این است که این مساله بحرانی به همه ما ربط دارد و باید برای آن تلاش کنیم. در نتیجه هر فعال اقتصادی چه عضو اتاق بازرگانی باشد چه نباشد خوشحال می‌شویم که با اطلاع‌رسانی به آنها کمک کنیم. همچنین اگر بتوانند مشکلی را رفع کنند، از آنها کمک بگیریم.

این کمپین ترجیح داده به جای اینکه نشست خبری برگزار کند، جلسات را در فضای مجازی اجرا کند. مدیر کارگروه اطلاع‌رسانی کمپین نفس تاکید کرد که با این کار سعی داریم نشان دهیم که به حرف‌هایی که می‌زنیم پایبندیم. در روزهای آینده وب‌سایت خود را راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین مراکز تماس با شماره 1866 آمادگی لازم برای پاسخ دادن به سؤال‌ها را دارند. در کانال تلگرام برخی دستورالعمل‌ها و اعلام نیازهایی را قرار خواهیم داد. این دستورالعمل برای حفاظت و ایمنی بیشتر شرکت‌ها بر اساس تجربه سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است. این دستورالعمل را در شبکه های اجتماعی هم منتشر می‌کنیم تا افراد بتوانند از آن استفاده کنند و بدانند که افراد در سازمان خود چگونه می‌خواهند با افرادی که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند، رفتار کنند.


استارت‌آپ‌ها، بازیگران اصلی کمپین نفس


شهاب جوانمردی، عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق تهران از اجرای این کمپین با هدف حل مسائل با ظرفیت بخش خصوصی گفت و در این باره توضیح داد: «مجموعه‌ای از فعالان بخش خصوصی با این نگاه که در شرایط فعلی باید با تمام قوا در کنار مردم بود و بتوان مسائل و مشکلات آنها را در حوزه‌های مختلف با توان و ظرفیت بخش خصوصی حل کرد، کمپین نفس را راه‌اندازی کرده‌اند. توجه به فناوری و نوآوری­‌هایی که یاری‌گر سلامتی مردم و تداوم‌دهنده به کسب‌وکارهای در معرض آسیب هستند در کنار آموزش و اطلاع‌رسانی درست در خصوص بحران اخیر و نیز جمع‌آوری کمک‌های مالی و هدایت آنها به سمت ‌و سویی که نیاز جدی در آن وجود دارد، از برنامه‌های این کمپین است.»

به‌گفته او همچنین این کمپین می‌خواهد مباحث مربوط به تدارکات لجستیک در مسائل بهداشتی اعم از واردات و توزیع را مدیریت کند و با دولت در حل مسائل کسب‌وکارها مانند تعهدات بیمه‌ای، مالیاتی و تمدید تسهیلات بانکی آن­ها کمک کند.

جوانمردی به این موضوع اشاره کرد که استارت‌آپ‌ها می‌توانند با راه‌حل‌های نوآورانه محصولات خود را در اختیار مردم و اجزای مختلف کسب‌وکارهای بخش خصوصی قرار دهند. او در این باره توضیح داد: «ما در کارگروه استارت‌آپ‌ها تمرکز ویژه‌تری برای این موضوع داشته‌ایم. اکنون مجموعه‌های مختلفی از کسب‌وکارهای نوآورانه سعی کرده‌اند با ارائه خدمت محصول جدید در بحث اطلاع‌رسانی، آموزش، رایگان کردن خدمات سرگرمی و آموزشی، بحث نقشه و حمل‌ونقل‌های ایمن و رساندن بعضی درخواست ایجاد باجه دریافت و پرداخت بانک از کالاها به متقاضیان با کارمزد صفر به مردم کمک کنند.»

کمپین نفس در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی سعی می‌کند استارت‌آپ‌ها را به کمپین دعوت کند. به‌گفته جوانمردی این کمپین توافق کرده است به عنوان یک فعالیت مشترک با بحث نوآفرین CSR وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متصل شود و از این طریق کار مشترک و اثرگذاری را برای هدایت استارت‌آپ‌ها انجام دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.