راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طبق چه قانونی هزینه ارسال تمام کالاهای فروش اینترنتی بر عهده فروشنده است؟

ارسال رایگان کالا برای خریدار یک گزینه رقابتی است که غالباً بین کسب‌وکارهای بزرگ انجام می‌شود تا بتوانند رقیب را از دور خارج کنند.

سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات، طی گفت‌وگویی در برنامه تلویزیونی «در انتهای الوند» اعلام کرد که طبق قانون هزینه ارسال کالا به عهده فروشنده است. سخنان سخنگوی سازمان تعزیرات با واکنش منفی از سوی فعالان حوزه کسب‌وکارهای آنلاین مواجه شد. اینکه بر اساس کدام قانون هزینه ارسال کالا بر عهده فروشنده است؟ از سوی دیگر بسیاری از خریداران نیز به فروشگاه‌های اینترنتی تماس گرفته و خواستار بازگشت هزینه ارسالی کالای خود شدند.

طی تماس با چند کسب‌وکار آنلاین، آنها از قانونی که سخنگوی تعزیرات نام و نشانی هم از آن نبرده اطلاعی نداشتند. رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نیز در این باره در توئیتی خواستار توضیح بیشتر یا اصلاح این حرف از سخنگوی تعزیرات شد.

هرچند سخنگوی تعزیرات در اصلاح صحبت خود توضیح داده که اشتباهی در درج صحبت‌های من صورت گرفته است. من گفتم هزینه مرجوع کردن کالا به عهده شرکت‌های فروش اینترنتی است و منظورم این نبود که هزینه ارسال کالا بر عهده فروشگاه‌های اینترنتی است. اما پس از اینکه فایل صوتی صحبت‌های رایگانی در برنامه تلویزیونی مورد بررسی قرار گرفت، نمی‌توان از صحبت‌های او به این نتیجه رسید. یاسر رایگانی به صراحت اعلام کرده که طبق قانون هزینه ارسال همه کالاهای اینترنتی که به فروش می‌رسد بر عهده فروشنده است. اگر هموطنان کالایی را سفارش دادند با کالایی که برای آنها ارسال شده همخوانی ندارد، بازهم هزینه مرجوع کردن آن برعهده تامین کننده، تولید کننده و ارسال کننده کالا است.


عدم دریافت هزینه پشتوانه قانونی ندارد


طبق قانون تجارت الکترونیک که دی‌ماه ۱۳۸۲ به تصویب مجلس رسیده،‌ کلیه هزینه‌ها برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود (از جمله قیمت کالا یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل و هزینه تماس). حال آنکه این موضوع در کدام قانون آمده یا اینکه قرار است تغییراتی در این زمینه صورت گیرد، سوال جدی است که برای کسب‌وکارهای مجازی به وجود آمده است.

رضا الفت نسب در گفت‌وگو با راه پرداخت عنوان کرد: «طبق بررسی ما در طول این سال‌ها چنین قانونی که کسب‌وکارها الزام دارند حتماً هزینه حمل‌ونقل و ارسال را پرداخت کنند، دیده نشده است. بلکه این مورد برای کسب‌وکارها یک گزینه است که برخی کسب‌وکارها به میزان خریدی که انجام می‌دهند، از آن استفاده می‌کنند.»

به‌گفته او در قانون تجارت الکترونیک اشاره شده که وقتی فردی خرید اینترنتی انجام می‌دهد، فروشنده موظف است که سایر هزینه‌های مربوط به فروش را کاملاً شفاف برای خریدار توضیح دهد. در جایی از قانون تجارت نیز گفته نشده که هزینه ارسال کالا بر عهده خریدار است و این موضوع معنی ندارد.

ارسال رایگان کالا برای خریدار یک گزینه رقابتی است که غالباً بین کسب‌وکارهای بزرگ انجام می‌شود تا بتوانند رقیب را از دور خارج کنند. ما از سخنگوی تعزیرات درخواست کرده‌ایم که اگر برای ارسال رایگان کالا قانونی وجود دارد به ما بگویند. به‌دلیل اینکه این حرف از صداوسیما پخش شده، باعث شده که تماس‌ها به شدت زیاد شود و مردم خواستار این هستند که هزینه ارسال خود را پس بگیرند.

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی

الفت نسب همچنین گفت: «تصور من این است که سخنگوی تعزیرات یا اشتباه این مورد را مطرح کرده‌اند یا خبرنگار به اشتباه آن را منتقل کرده است. در هر صورت ما باید مراقب این موضوع باشیم که حرفی را که می‌زنیم مبنای قانونی داشته باشد. اگر هم مبنای قانونی داشته باشد، پس از آن باید مذاکره صورت گیرد تا بدانیم این کار شدنی است یا خیر. در حال حاضر ما منتظریم که ببینیم سخنگوی تعزیرات چه پاسخی در خصوص این موضوع دارد.»


ارسال رایگان کالا برای خریدار، بر اساس یک برنامه بازاریابی است


امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا نیز در گفت‌وگو با راه پرداخت توضیح داد که از دیروز برخی مشتریان در این رابطه با ما تماس گرفته‌اند، اما حقیقت این است که اگر مبنا قانون تجارت الکترونیک است هزینه‌های ارسال کالا بر عهده خریدار است.

به‌گفته او برای سفارشی که کل ارزش آن 10 هزار تومان است، پرداخت 20 هزار تومان هزینه ارسال نه منطقی است و نه در قانون چنین تکلیفی برای فروشنده در نظر گرفته شده است.

او توضیح داد: «ارسال رایگان برای سفارش‌های بالای 200 هزار تومان در دیجی‌کالا یک سرویس به مشتریان است که بر اساس برنامه بازاریابی انجام می‌شود، نه الزام قانونی؛ اما سخنگوی تعزیرات گفته است که طبق قانون هزینه ارسال کالا به عهده فروشنده است، سؤال اصلی ما از ایشان هم این است که بر اساس کدام قانون باید هزینه ارسال کالا به عهده فروشنده باشد؟»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.