راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه استفاده از امضای دیجیتال در هر مکان و زمان با کمک تلفن همراه یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت اعتماد هوشمند آینده است

شرکت اعتماد هوشمند آینده به‌عنوان یک مرکز میانی صدور گواهی الکترونیکی با سرویس‌های مختلف خود در حوزه امضای دیجیتال، سعی دارد در مسیر تحول دیجیتال در صنایع مالی و غیرمالی نقشی کلیدی در کشور داشته باشد.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و سدهای پیش روی توسعه اقتصاد دیجیتال، موضوع احراز هویت در بسترهای دیجیتال است؛ موضوع به‌ظاهر ساده‌ای به نام امضای خیس در دنیای فیزیکی و پیوست یک کارت شناسایی به آن در دنیای دیجیتال به یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات پیش روی صنایع تبدیل شده که تاکنون نبود و عدم توسعه زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به این مهم در بسیاری از صنایع و حوزه‌ها جلوی حرکت به سمت تحول دیجیتال را گرفته است.

شرکت اعتماد هوشمند آینده به‌عنوان یکی از شرکت‌های گروه توسن با ارائه سرویس‌های مختلف در حوزه امضای دیجیتال سعی در حل این مساله دارد. با محمدرضا پورحسن، مدیرعامل شرکت اعتماد هوشمند آینده، درباره حوزه فعالیت این شرکت و محصولات و خدمات آن گفت‌وگو کردیم که در ادامه مطالعه این گفت‌وگو را پیشنهاد می‌کنیم.

با توجه به اینکه نام شرکت اعتماد هوشمند آینده نسبت به دیگر شرکت‌های گروه توسن، نام کمتر شنیده‌شده‌ای است، لطفاً کمی درباره شرکت اعتماد هوشمند آینده و فعالیت‌های آن به ما بگویید.

شرکت اعتماد هوشمند آینده اولین و تنها مرکز میانی صدور گواهی الکترونیکی خصوصی در کشور است که دارای مجوز G3 از مرکز دولتی ریشه است. ما در این شرکت زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم جهت ارائه خدمات گواهی دیجیتال و زیرساخت PKI را تولید کرده‌ایم و به تأیید آزمایشگاه ریشه رسانده‌ایم. کلیه بانک‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند از زیرساخت کلید عمومی این شرکت استفاده و گواهی دیجیتال معتبر را برای مشتریان و کاربران خود تأمین کنند.

گواهی دیجیتال چه خصوصیاتی دارد و چطور تهیه می‌‌شود؟

امضای دیجیتال به‌منظور احراز هویت دیجیتال افراد شکل گرفته و در واقع همان امضای دستی در فضای مجازی است. گواهی دیجیتال كه هويت فرد را در فضاي مجازی نشان می‌دهد و به‌نوعی معادل شناسنامه يا كارت شناسايی وی است، شامل اطلاعاتی مانند مشخصات فرد، كليد عمومی وی و امضای ديجيتال صادركننده است. با در اختيار داشتن گواهينامه ديجيتالی يك فرد، می‌توان كليد عمومی معتبر وی را در اختيار داشت تا بتوان امضای ديجيتال ارسالی از طرف وی را اعتبارسنجی كرد.

برای اخذ گواهی دیجیتال فرایندی توسط مرکز ریشه کشور تدوین شده و متقاضیان حقیقی و حقوقی می‌توانند به مراکز ثبت‌نام (RA) مراجعه کرده و گواهی خود را دریافت کنند. اگر بخواهم این مراحل را به‌طور بولت‌وار بگویم به این شکل است:

  • مراجعه حضوری به دفاتر ثبت‌نام
  • تکمیل فرم ثبت‌نام
  • ارائه مدارک فردی یا سازمانی
  • ارائه یا خرید توکن سخت‌افزاری
  • دریافت گواهی الکترونیکی

پیرو تفاهم‌نامه منعقدشده بین شرکت اعتماد هوشمند آینده و دفاتر پیشخوان دولت، کلیه خدمات مربوط به ثبت‌نام و اخذ گواهی الکترونیکی در کلیه دفاتر پیشخوان در سطح کشور و از طریق پرتال RA این شرکت ارائه می‌شود و هموطنان می‌توانند از نزدیک‌ترین مرکز در شهر خود گواهی خود را دریافت کنند.

با توسعه استفاده از تلفن همراه هوشمند در کشور، پیاده‌سازی انواع کسب‌وکارها و خدمات بر بستر تلفن همراه نیز یکی از مسائل مهم شده است؛ آیا در حوزه فعالیت شما، استفاده از امضای دیجیتال روی تلفن همراه میسر است؟

بله؛ امضای همراه یکی از منحصربه‌فردترین و تحول‌سازترین محصولات شرکت اعتماد هوشمند است که امکان ذخیره‌سازی گواهی، احراز هویت و امضای دیجیتال با استفاده از تلفن همراه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سازمان‌های مختلف می‌توانند با یکپارچه‌سازی خدمات و نرم‌افزارهای خود با محصولات این شرکت، امکان استفاده از امضای دیجیتال را در هر مکان و زمان با کمک تلفن همراه برای کاربران خود تأمین کنند تا با کمترین محدودیت چنین سرویس مهمی را در دنیای دیجیتال دریافت کنند.



قطعاً این یکپارچه‌سازی خدمات و محصولات و سهولت استفاده و امنیت بالا برای کاربران، این امکان را می‌دهد که کسب‌وکارهای مختلف با اطمینان در عرصه رقابت، بتوانند خدمات مجازی و مقرون ‌به‌صرفه‌تری را برای مشتریان خود به ارمغان آورند.

قوانین مربوط به استفاده از امضای دیجیتال در داخل کشور به چه صورت است و در چه سطوحی قابل استفاده است؟

با تصویب قانون تجارت الکترونیک و قانونی‌شدن استفاده از امضای دیجیتال به جای امضای اشخاص، لازم است کلیه کاربران در فضای مجازی با هر کاربرد و استفاده‌ای که در نظر دارند، هویت دیجیتال خود را با امضای دیجیتال مشخص و در صورت نیاز از این امضا در تراکنش‌های مالی یا فرایندهای حقوقی استفاده کنند. انواع خدمات گواهی الکترونیک که توسط این سامانه عرضه می‌شود به این شرح هستند:

  • گواهی امضای اشخاص حقیقی
  • گواهی احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی
  • امنیت در تبادلات مالی
  • گواهی Code Signing حقیقی و حقوقی
  • گواهی سرور SSL\TLS
  • گواهی مهر سازمانی
  • گواهی مراکز مهر زمانی
  • گواهی پاسخگوی OCSP Signing

مهم‌ترین دستاوردهای شرکت شما در سال 1398 چه بوده است؟

در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای شرکت اعتماد هوشمند آینده در سال 1398 باید بگویم راه‌اندازی کسب‌وکار سرویس امضای همراه برای کسب‌وکارهای مختلف از جمله کسب‌وکار بانکی مهم‌ترین آن بوده که البته در حال حاضر در فاز تست هستیم که از ابتدای سال آینده وارد فاز تجاری می‌شویم.

راه‌اندازی سرویس جدید زیرساخت PKE به‌صورت یک مجموعه کامل و سرویس‌گرا در کسب‌وکارهای بانکی، مالی و… دستاورد دیگر ما در سال 1398 بوده است. علاوه بر این دو، ارائه خدمات گواهی امضای الکترونیکی بر بستر G3 در گستره دفاتر پیشخوان دولت (RA) در کل کشور سومین دستاورد مهم ما در سال 1398 بوده است.

مهم‌ترین چالشی که در سال 1398 با آن مواجه بودید، چه بود؟ آیا در حال حاضر از این چالش عبور کرده‌اید؟

برای ارائه سرویس امضای همراه باید با همکاری اپراتورهای موبایل بخشی از زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شد که همراه‌سازی اپراتورها مهم‌ترین چالش ما در سال 1398 بود که خوشبختانه تا حد زیادی و با توافقات حاصل‌شده از این مرحله عبور کرده‌ایم.

برنامه کلی حرکت شما برای سال 1399 چگونه است؟ در سال 1399 قصد دارید به چه اهدافی دست پیدا کنید؟

در خصوص اهداف سال 1399 و مسیری که پیش رو داریم، راه‌اندازی تجاری کسب‌وکار سرویس امضای همراه در کسب‌وکارهای گوناگون در حوزه‌های مختلف بانکی و غیربانکی یکی از اصلی‌ترین اهداف ماست. موضوع دیگر، بحث فرهنگ‌سازی و تبلیغات لازم در این حوزه جهت گسترش استفاده از خدمات این سرویس با کاربردهای مختلف در صنایع گوناگون در سراسر کشور است که برای آن هم برنامه‌هایی داریم. همچنین قابلیت استفاده از هویت دیجیتال در خدمات نرم‌افزاری برای مشتریان یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعات ما برای سال 1399 است.

ارتباط دقیق کسب‌وکار شما با مفهوم هویت دیجیتال چیست و شرکت شما چه ابزاری برای استفاده از هویت دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

هویت دیجیتال مفهومی است که کاربران برای کاربردهای متعدد بانکی، پرداخت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، امضای دیجیتال قرارداد، ارسال و دریافت اسناد، خدمات آنلاین مانند تاکسی‌های اینترنتی، خریدوفروش آنلاین و دیگر کاربردها در فضای اینترنت می‌توانند از آن بهره بگیرند. هر فرد می‌تواند یک هویت واحد دیجیتال داشته و در سامانه‌های مختلف از آن استفاده کند.

ما در شرکت اعتماد هوشمند آینده با آینده‌نگری در مورد نیاز افراد و کاربران فضای مجازی ابزاری در اختیار سازمان‌ها و مشتریان آنها قرار می‌دهیم تا با یک امضا و یک تلفن همراه در تمامی نرم‌افزارهای بانکی، پرداخت‌های آنلاین و فرایندهای حقوقی احراز هویت شوند و از امضای الکترونیکی و قانونی خود استفاده کنند.

علاوه بر زیرساخت PKI و نرم‌افزارهای مرتبط با آن، سازمان‌های مختلف نیازمند بخش‌های دیگری هستند تا قابلیت استفاده از هویت دیجیتال را در خدمات نرم‌افزاری خود برای مشتریان تأمین کنند. این شرکت کلیه ابزارهای لازم با عنوان PKE برای توانمندسازی سامانه‌های نرم‌افزاری را نیز تولید کرده و در اختیار کسب‌وکارهای مختلف قرار می‌دهد. خدمات زیادی مبتنی بر گواهی الکترونیک قابل ارائه هستند که اگر بخواهم مهم‌ترین‎‌های آنها را برای شما برشمارم از این قرار هستند:

  • احراز هویت دستگاه کاربران توسط تجهیزات شبکه: احراز هویت در لایه‌های پایین (Data link)
  • امن‌سازی کانال ارتباطی: استفاده از قرارداد IPSec مبتنی بر گواهی دیجیتال برای برقراری شبکه خصوصی مجازی (VPN)
  • پست الکترونیکی امن (محرمانگی، تصدیق، اصالت): استفاده از گواهی Secure Email که با امضای ديجيتالی ايميل‌ها، هويت فرستنده ايميل را مشخص کرده و ضامن يکپارچگی و دست‌نخوردگی محتوای ايميل‌ها از زمان امضاست. همچنین امضای ديجيتالی ايميل مانع از انکار توليد و امضای ايميل توسط فرستنده می‌شود
  • ورود امن به ویندوز (Windows Logon): استفاده به‌عنوان مرکز گواهی و توزیع‌کننده لیست گواهی‌های باطله توسط کارگزاران مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز

با توجه به اینکه در سال 1399 موضوع تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال در اولویت رویکردهای بسیاری از بازیگران صنایع مالی قرار می‌گیرد، آیا شرکت شما به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم راهکار، محصول یا استراتژی خاصی جهت ارائه به این بازیگران دارد؟

با توجه به تحولات دیجیتالی بانک‌ها، در نظر داریم با استفاده از زیرساخت‌های احراز هویت دیجیتال؛ خدمات امضای الکترونیکی بر بستر موبایل و… را ارائه کنیم. این خدمت می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مسائل بانک‌ها در حوزه احراز هویت مشتریان باشد و فصل نوینی را در جهت دیجیتالی‌شدن بسیاری از خدمات بانکی رقم بزند.

عضویت در هلدینگ گروه توسن، چه مزایا و فرصت‌ها را به‌عنوان یک شرکت برای شما فراهم کرده است؟

حضور در هلدینگ تک‌وست و گروه توسن، امکان استفاده از یک برند بزرگ و واقعی را برای ما ایجاد کرده تا تحت این برند و اعتمادی که نسبت به این مجموعه در بازار وجود دارد، بتوانیم در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار ورود کنیم و خدمت ارائه دهیم.

همچنین توانایی‌های فنی و زیرساخت‌های حرفه‌ای و مهمی در مجموعه گروه توسن وجود دارد که یک مزیت بزرگ برای شرکتی مثل ما محسوب می‌شود. علاوه بر اینها، بازار مشتریان بالقوه و بسیار بزرگی در این حوزه وجود دارد که تمام این موارد منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی بسیار مهم برای شرکت اعتماد هوشمند آینده از سوی گروه توسن شده است.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.