راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رهیاب رایان‌فردا، نرم‌افزار پرداخت دستگاه‌های اندرویدی خود را با نرم‌افزار 40 شرکت واسطه‌گر یکپارچه کرده است

دستگاه‌های کارت‌خوان معمولی بازار چشم‌گیری در ایران برای توسعه ندارند و همین الان هم بازار، بیش از حد توان و نیاز دستگاه دارد و با توجه به توسعه ابزارهای نوین و روی‌آوردن کسب‌وکارهای جدید و صنایع مختلف به استفاده از ابزارهای الکترونیکی، نیازهای بازار دستگاه کارت‌خوان دیگر همان نیازهای معمولی سه یا چهار سال پیش نیست؛ کسب‌وکارها نیازهایی دارند که در عین ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهره‌وری، هزینه معقولی نیز به آنها وارد می‌کند که تجمیع همه اینها را می‌توان در دستگاه کارت‌خوان اندرویدی دید.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / «سال 1399، سال دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی است.» این را محمد پورسرپرست، مدیر بازاریابی و فروش شرکت رهیاب رایان‌فردا می‌گوید. با توجه به جدی‌شدن موضوع اجبار اصناف در سال 1399 به استفاده از صندوق‌های فروشگاهی، دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی می‌توانند رقیبی سرسخت برای صندوق‌های فروشگاهی باشند.

قابل حمل بودن، حجم و وزن کمتر، کارایی یکسان و قیمت بسیار پایین‌تر، مزایایی است که کارت‌خوان‌های اندرویدی در رقابت با صندوق‌های فروشگاهی دارند، ولی محمد پورسرپرست می‌گوید با وجود تمام این موضوعات، ما در رهیاب منتظر توسعه صندوق‌های فروشگاهی و رقابت با آن نیستیم؛ چراکه معتقدیم وقتش که برسد هر کسب‌وکاری بهتر از من و شما به مزایای استفاده از دستگاه کارت‌خوان اندرویدی در مقایسه با سایر دستگاه‌ها از جمله صندوق فروشگاهی پی خواهد برد و این ابزار جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد؛ چیزی که ما در سال 1397 زیرساخت آن را ایجاد کردیم و در سال 1399 به‌دنبال توسعه آن هستیم، ایجاد ارزش افزوده از طریق این ابزار برای کسب‌وکارهایی با نیازهای خاص است.

دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی تمام‌لمسی هستند که با نصب اپلیکیشن‌های مختلف روی آنها می‌توان ضمن بهره‌بردن از قابلیت‌ها و توانایی‌های یک اپلیکیشن کسب‌وکاری، از مزیت پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای در قالب CP یا همان با حضور فیزیک کارت نیز بهره برد و با توجه به مجهز بودن این دستگاه به پرینتر، نه‌تنها پرینت رسید پرداخت؛ بلکه پرینت سایر اسناد از جمله فاکتور یا صورت‌حساب را نیز می‌توان به‌طور یکپارچه و همزمان با پرداخت انجام داد. همه اینها در عین قابل حمل‌بودن می‌تواند ارزش افزوده‌های خیلی بیشتری ایجاد کند که در نهایت به خلق مدل‌های کسب‌وکاری جدیدی برای صنعت پرداخت بینجامد و بازارهای جدیدی بسازد.

طبق گفته محمد پورسرپرست در حال حاضر حدود 100 هزار دستگاه کارت‌خوان اندرویدی در بازار ایران وجود دارد که این تعداد تا سال آینده به 300 هزار دستگاه خواهد رسید. اکنون تقریبا پنج شرکت، ارائه و فروش دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی در بازار کشور را در دست دارند که شرکت رهیاب رایان‌فردا یکی از جدی‌ترین و موثرترین بازیگران این بخش است. این شرکت از سه سال پیش فعالیت خود را در این حوزه شروع کرده و بر دو مدل دستگاه اندرویدی SZZT-KS8223 و SZZT-KS8226 تمرکز دارد. دستگاه KS8223 دارای PCi 4 و سیستم‌عامل 5.1 و KS8226 دارای PCi 5 و سیستم‌عامل 7 است.


تمایز شرکت رهیاب رایان‌فردا با سایر شرکت‌ها طی یک سال گذشته


  • اتصال کارت‌خوان اندرویدی رهیاب رایان‌فردا به سوئیچ هشت شرکت PSP در محیط عملیاتی؛
  • یکپارچه‌سازی نرم‌افزار 40 شرکت حوزه‌های کاری مختلف با نرم‌افزار پرداخت کارت‌خوان اندرویدی.

او با اشاره به اینکه نرم‌افزار پرداخت این دستگاه‌ها را شرکت رهیاب رایان‌فردا طراحی و تولید کرده، می‌گوید: «اکنون اتصال به سوئیچ هفت شرکت پی‌اس‌پی پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت الکترونیک پاسارگاد، فن‌آواکارت، کارت اعتباری ایران‌کیش، تجارت الکترونیک پارسیان، به‌پرداخت ملت و پرداخت نوین آرین انجام و اخیرا پرداخت الکترونیک سپهر نیز به این جمع اضافه شده است.

پورسرپرست در رابطه با چگونگی اتصال دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی به سوئیچ‌ها می‌گوید: «بر اساس تجاربی که به دست آورده‌ایم، می‌توانیم ظرف حداکثر 72 ساعت به انواع و اقسام سوئیچ‌ها در محیط عملیاتی متصل شویم. در این راستا علاوه ‌بر پی‌اس‌پی‌ها به سوئیچ شرکت‌های پرداختی دیگر از جمله شرکت فناوری اطلاعات ناواکو؛ زیرمجموعه بانک مسکن و شرکت ارتباط‌ فردا؛ زیرمجموعه بانک آینده نیز متصل شده‌ایم و نرم‌افزار خود را ارائه داده‌ایم.»




طراحی و تولید یک واسط نرم‌افزاری به نام Hybrid CP-SDK؛ نقطه‌عطف رهیاب رایان‌فردا


پورسرپرست درباره این واسطه نرم‌افزاری توضیح می‌دهد رهیاب رایان‌فردا با تولید و ارائه این واسط نرم‌افزاری، هم‌اکنون نرم‌افزار پرداخت دستگاه‌های اندرویدی خود را با نرم‌افزار 40 شرکت 3RD PARTY یکپارچه کرده؛ به‌طوری که پرداخت و پرینت درون‌برنامه‌ای به‌طور همزمان انجام می‌شود. این نرم‌افزار کمک مضاعفی به برخی استارت‌آپ‌ها برای سرعت‌بخشیدن به برنامه‌هایشان به‌منظور رسیدن به نقطه پرداخت با رمز اول کارت کرده است.

به ‌گفته او با این واسط، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌توانند ظرف مدت یک الی سه روز این اتصال را بین اپلیکیشن خود و نرم‌افزار پرداخت دستگاه کارت‌خوان اندروید برقرار کنند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در حوزه‌های کاری متفاوت نیز مانند توزیع و پخش کالا، صندوق فروشگاهی، رستوران‌ها، کافه‌ها، باشگاه مشتریان و… از این قابلیت موجود به‌خوبی استفاده کرده‌اند.

به‌طور مثال در حوزه صندوق‌های فروشگاهی و حسابداری؛ شرکت‌های پارمیس، قیاس، هلو، کسبه و…، در حوزه توزیع و پخش؛ شرکت‌های ورانگر، رایمند، سایه سمن، ویژن و….، در حوزه رستوران و کافه؛ شرکت‌هایی نظیر سپیدز، سپند، حامی، کلاژ، پژواک، هلو، لینا و… و در حوزه فروشگاه آنلاین؛ شرکت‌های سبزافزار، شاپر و… یکپارچه‌سازی‌های نرم‌افزاری با موفقیت انجام شده است.

رستوران‌ها به‌خصوص رستوران‌های سیار و آبفاها برای تولید قبض و پرداخت آنلاین در محل، تولید کیوآرکد با استفاده از دستگاه اندروید و اسکن و پرداخت از طریق موبایل؛ استفاده از NFC در پرداخت پارکینگ‌ها، ارائه بلیت و پرداخت آنلاین در فدراسیون‌های ورزشی و… با کمک این واسط نرم‌افزاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی شده‌اند.


کارت‌خوان اندرویدی در مقابل کارت‌خوان موبایلی


از مدیر بازاریابی و فروش رهیاب رایان‌فردا در خصوص مزیت این دستگاه در مقابل دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی می‌پرسیم؛ چراکه برخی از این مزایا در کارت‌خوان موبایلی نیز وجود دارد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «به هیچ‌وجه این دو دستگاه قابل مقایسه نیستند و اگر کمی به داستان کارت‌خوان موبایلی طی چهار سال گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که این موضوع در ایران به موفقیت نرسیده است.»

او می‌افزاید: «من فکر می‌کنم اول از همه در ایران هنوز فرهنگ استفاده از کارت‌خوان موبایلی به ‌وجود نیامده؛ ولی مهم‌تر اینکه این موضوع مخصوصا از لحاظ فنی، زیرساخت و کاربری، به‌‌درستی توسط بازیگران مربوطه در زمان مناسب پیاده‌سازی نشده است؛ به‌طوری که نتوانست اعتماد مردم را به‌درستی جلب کند.»

او در ادامه می‌گوید: «در مدت اخیر قیمت کارت‌خوان‌های موبایلی هم بسیار بالا رفته و دستگاه‌های دست‌دوم کارت‌خوان سیار عادی در بازار ارزان‌تر از این قیمت است. جمیع این موضوعات به نظرم باعث شد کارت‌خوان موبایلی در ایران پا نگیرد؛ مگر در آینده در این حوزه‌ها تغییرات اساسی رخ دهد.»


کارت‌خوان اندرویدی در مقابل صندوق فروشگاهی


پورسرپرست با ذکر این نکته که دستگاه اندرویدی با توجه به کاربری خاص خود، رقیب دستگاه کارت‌خوان نیست، اما رقیب صندوق فروشگاهی هست، از مزایای این نوع دستگاه‌ها می‌گوید: «اولین مزیت آن نسبت به صندوق فروشگاهی قیمت کم آن است که تقریبا یک‌پنجم قیمت صندوق فروشگاهی است. دومین مزیت آن فضای کمی است که نسبت به صندوق فروشگاهی به خود اختصاص می‌دهد.»

او بیان می‌کند: «سومین مزیت پرتابل و قابل حمل‌بودن آن و چهارمین مزیت آن هم در نحوه مدیریت مشتریان و کالاها و پنجمین مزیت آن یکپارچه‌بودن کلیه دستگاه‌ها نظیر پرینتر، بارکداسکنر، پایانه فروشگاهی و… در قالب یک دستگاه کارت‌خوان اندرویدی است. هرچند ممکن است دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی سرعت عملی مانند صندوق فروشگاهی در فروشگاه‌های پرفروش مانند شهروند نداشته باشند، اما در فروشگاه‌هایی که فروش کمتری در طول روز دارند، می‌توانند بسیار موثر باشند.»

او در ادامه می‌گوید: «یا حتی در فروشگاه‌های شلوغ یا زنجیره‌ای، در کنار صندوق‌های فروشگاهی اصلی می‌توان برای خریدهای با اقلام کم از دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی استفاده کرد و مدیریت صف کرد. البته ما برای افزایش سرعت این دستگاه‌ها و رسیدن به سرعت عمل صندوق فروشگاهی، اقدام به اضافه‌کردن بارکداسکنر به‌صورت اکسترنال کرده‌ایم که بسیار هم موفق بود و مشتریان زیادی را جذب خود کرد.»


پی‌اس‌پی‌ها در مدیریت مشتریان اندرویدی، باید انرژی مضاعفی به کار گیرند


نبود تیم پشتیبانی و فنی خاص به‌منظور مدیریت دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی در شرکت‌های پی‌اس‌پی از چالش‌های این حوزه است. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «زمانی که پی‌اس‌پی‌ها از ما دستگاه اندرویدی برای ارائه به مشتریان ویژه با اپلیکیشن دارای کاربری خاص می‌خرند، باید تیمی کاملا جدا برای مدیریت آنها فراهم شود؛ در حالی ‌که در بیشتر مواقع این اتفاق نمی‌افتد و این مشتریان دچار سردرگمی می‌شوند.»

پورسرپرست بیان می‌کند: «اکثر کاربران این دستگاه‌ها وقتی به مشکلی برمی‌خورند، نمی‌دانند این مشکل به چه دلیل است و باید به کجا مراجعه کنند. از سوی دیگر پی‌اس‌پی‌ها تمایل ندارند که این مساله از سمت ما پشتیبانی و مدیریت شود، در حالی ‌که ما آمادگی پشتیبانی کامل این پروژه‌ها را داریم.»



او ادامه می‌دهد: «البته این نکته را ذکر کنم که ما مشتریانی داریم که از کارت‌خوان اندرویدی ما به جای کارت‌خوان‌های فعلی جهت ارائه به مشتریان ویژه خود که دارای تراکنش بسیار بالا یا گردش مالی مناسب هستند با همان چهار عمل اصلی خرید، مانده‌‌گیری، پرداخت قبض و خرید شارژ استفاده می‌کنند که اینها به مدیریت خاصی نیاز ندارند.»

پورسرپرست در خصوص نصب هر نرم‌افزار روی کارت‌خوان اندرویدی می‌گوید: «ما اجازه نصب هر نرم‌افزاری روی کارت‌خوان‌های اندرویدی خودمان را نمی‌دهیم. هر اپلیکیشنی که قرار است روی دستگاه نصب ‌شود، باید برای شرکت رهیاب ارسال شود و پس از اینکه آن را به اصطلاح «Sign» کردیم، به مشتری تحویل می‌دهیم تا بتواند نرم‌افزار را روی دستگاه نصب کند.»

او ادامه می‌دهد: «این ماجرا برای شرکت‌های پی‌اس‌پی هم وجود دارد و آنها باید در زمان مناسب ورژن‌های مختلف نسخه‌های نرم‌افزارهای جانبی مشتریان را Sign کنند و به مشتریان تحویل دهند که متاسفانه این موضوع در سمت پی‌اس‌پی‌ها اغلب با تاخیر انجام می‌شود. به‌طور کلی پی‌اس‌پی‌ها مدیریت این‌گونه مشتریان را به‌درستی انجام نمی‌دهند؛ مخصوصا در سرویس‌های خاص که ما سعی کرده‌ایم این مدیریت و پشتیبانی را تا حد ممکن خودمان انجام دهیم.»

به گفته پورسرپرست تا پایان سال 1398 دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی در کشور به 100 هزار دستگاه خواهد رسید و این عدد برای سال 1399 به 300 هزار دستگاه خواهد رسید که پورسرپرست معتقد است با توجه به جایگاهی که رهیاب در این بازار پیدا کرده، 50 درصد این بازار را مانند سال 1398 در دست خواهد گرفت. او دلیل اصلی توسعه بازار این دستگاه در سال آینده را توسعه حداکثری اپلیکیشن‌های ارائه خدمت می‌داند.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.