راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از توسعه تبلت‌پوز تا معرفی جی‌پوز / نگاهی به عملکرد شرکت رهیاب رایان فردا در خصوص تبلت‌پوز و دلیل موفقیت این شرکت در این حوزه

بیش از 20 هزار تبلت‌پوز رهیاب طی یک سال در بازار ایران عرضه و عملیاتی شده است و در سال آینده این شرکت محصول GPOS را به سبد محصولاتش اضافه خواهد کرد. در این گفت‌وگو نگاهی به وضعیت تبلت‌پوزهای رهیاب و برنامه‌های این شرکت در سال آینده داشتیم.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «از توسعه تبلت‌پوز تا معرفی جی‌پوز» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت رهیاب رایان فردا، نماینده انحصاری شرکت SZZT در زمینه فروش و پشتیبانی محصولات پایانه فروشگاهی را بر عهده دارد و بخش سخت‌افزاری این دستگاه را از این شرکت چینی که پنجمین برند دنیا در این زمینه محسوب می‌شود را تهیه کرده است. این شرکت با راه‌اندازی بخش پشتیبانی فنی تخصصی، تولید نرم‌افزار و تعمیرات پایانه‌های فروشگاهی SZZT را با کیفیت بالا به انجام می‌رساند. این شرکت همچنین با ارائه تبلت‌پوز که نسل جدیدی از پایانه‌های فروشگاهی مجهز به سیستم‌عامل اندروید بوده، توانسته طی یک سال، بیش از 20 هزار تبلت‌پوز را در بازار ایران عرضه و عملیاتی کند. با محمد پورسرپرست، مدیر بازاریابی و فروش شرکت رهیاب رایان فردا درباره وضعیت تبلت‌پوزهای این شرکت و برنامه‌های رهیاب برای توسعه سبد محصول‌شان در سال آینده گفت‌وگو کردیم.

 

سال گذشته در مصاحبه با ماهنامه عصر تراکنش، به آغاز مسیر تبلت‌پوزها در ایران اشاره کردید؛ بعد از گذشت یک سال از این مسیر، در حال حاضر تبلت‌پوز در ایران به‌طور کلی به چه جایگاهی رسیده است؟

سال گذشته در مورد آغاز مسیر تبلت‌پوزها در ایران صحبت کردیم که رهیاب در سال 1396 ضمن تولید نرم‌افزار تبلت‌پوز، از طریق سه شرکت PSP توانست تبلت‌پوزها را به سوئیچ شاپرک متصل کند و سپس اقدام به تولید و ارائه درگاه پرداخت درون‌برنامه‌ای با استفاده از رمز اول کارت‌های بانکی کند که این محصول یک برنامه جانبی و نوعی ابزار توسعه است که با الحاق به اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی تبلت‌پوز، قابلیت پرداخت آنلاین را به آنها می‌افزاید. در واقع در این درگاه پرداخت، مبلغ و سایر اطلاعات مورد نیاز به‌صورت خودکار درج می‌شود و به ‌این‌ ترتیب امکان بروز خطای انسانی حذف و فرایند خرید، ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.

با توجه به اینکه تبلت‌پوز رهیاب All In One و مجهز به سیستم‌عامل اندروید است، در سال 1397 اقدام به شناسایی و مذاکره و عقد قرارداد با شرکت‌های تولید نرم‌افزار در حوزه توزیع و پخش کالا و حوزه رستوران، فست‌فود و کافی‌شاپ و … کردیم و توانستیم محصولات مشترک فراوانی را با این شرکت‌ها به بازار ارائه کنیم. شرکت‌هایی مانند سپیدز، پارمیس، ورانگر، رایمند، ویژن و… از جمله همکاران تجاری شرکت رهیاب در این حوزه‌ها هستند.

به‌طور کلی تا این لحظه نگاه بانک‌ها، شرکت‌های PSP، پرداخت‌یارها و مصرف‌کنندگان نهایی نسبت به این محصول رهیاب، بسیار مثبت بوده، به‌طوری‌ که بیش از 20 هزار تبلت‌پوز رهیاب طی یک سال در بازار ایران عملیاتی شده است. در ارتباط با دلیل موفقیت رهیاب در خصوص این محصول نسبت به رقبا، می‌توان به ارائه تبلت‌پوز مناسب، تمرکز قوی شرکت روی این محصول، چابکی تیم فروش و فنی در شناسایی و پاسخ به نیاز مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، استراتژی مناسب رهیاب در زمان ورود به این بازار و موارد دیگر اشاره کرد.

 

ارزش‌افزوده‌ای که تبلت‌پوزها، در مقایسه با کارت‌خوان‌های رومیزی، GPRS و MPosها برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند، چیست؟

تبلت‌پوز نسل جدیدی از پایانه‌های فروشگاهی است که مجهز به سیستم‌عامل اندروید بوده و حاصل تجمیع دستگاه‌هایی چون کارت‌خوان سیار، پد امضای دیجیتال، بارکدخوان، چاپگر و دوربین در یک دستگاه است. این دستگاه All In One که دارای صفحه‌نمایش لمسی رنگی 5.5 اینچ با رزولوشن بالا و باتری 5000 میلی‌آمپر است، دستگاهی با رویکردی جدید در ترکیب نیازهای صنعت پرداخت و کسب‌وکارهای اصناف بوده که شرکت رهیاب با فعال‌سازی تمامی ماژول‌های این دستگاه و ارائه درگاه پرداخت درون‌برنامه‌ای، موجب راه‌اندازی کسب‌وکارهای فراوانی شده و خواهد شد.

آیا رهیاب رایان در یک سال گذشته در حوزه تبلت‌پوز توانسته است به شکل عملیاتی این محصول را وارد چرخه فرایندی کسب‌وکارها بکند؟

بله. رهیاب در چندین پروژه، موفق به عملیاتی‌کردن این محصول شده است. شرکت فن‌آوا کارت، پروژه آبفای کرمان را با تبلت‌پوز رهیاب راه‌اندازی کرده است. همچنین شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش، پروژه صدور و فروش بلیت برخی از مسابقات فوتبال را با استفاده از تبلت‌پوز رهیاب در محل مسابقات انجام می‌دهد. چند پروژه حوزه توزیع و پخش کالا، داروخانه‌ها، فرودگاه‌ها، رستوران‌ها، حتی تعدادی از مشتریان بانک‌ها و PSPها نیز به‌عنوان پذیرندگان VIP از تبلت‌پوز رهیاب استفاده می‌کنند.

 

حضور رهیاب در بخش خرده‌فروشی پایانه‌های فروشگاهی در سال 1397 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌طور خلاصه، مدل فروش B2C برای هر چهار بازیگر این مدل فروش دستگاه‌ها اعم از بانک‌ها، PSPها، مصرف‌کنندگان نهایی و فروشندگان پوز، بسیار مثبت است که می‌توان در این خصوص در همه حوزه‌ها صحبت‌های فراوانی کرد. رهیاب نیز با یک برنامه‌ریزی مناسب و با یک زیرساخت خوب، اقدام به انجام این کار کرد و طی یک سال با جذب ۲۰ نماینده فروش در تهران و استان‌ها، توانست بیش از ۲۰ هزار دستگاه به مصرف‌کنندگان نهایی ارائه کند و خوشبختانه رضایتمندی مناسبی تا این لحظه برای مصرف‌کنندگان نهایی حاصل شده است.

 

بازاری که برای یک یا دو سال آینده تبلت‌پوز در ایران متصور هستید، چه حوزه‌هایی است؟ و حجم این بازار از لحاظ پذیرش تعداد دستگاه‌های تبلت‌پوز چه تعداد است؟

مطمئن هستیم در سال آینده تعداد این دستگاه‌ها در بازار کشور به يكصدهزار تبلت‌پوز خواهد رسید و در تمام حوزه‌هایی که خدمت‌تان اعلام کردم، مورد استفاده قرار خواهد گرفت که قویا سهم رهیاب حداقل 50 درصد سهم بازار خواهد بود. اخیرا حوزه‌های کاری دیگر و کسب‌وکارهایی را شناسایی کرده‌ایم که به این حوزه‌ها اضافه خواهد شد. البته شکی هم نیست که در آینده نزدیک، پذیرندگان، این دستگاه را به پایانه فروش سیار فعلی ترجیح خواهند داد و PSPهای مربوطه این مهم را درخواست خواهند کرد.

به‌طور کلی تمامی شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس در محل مشتری؛ اعم از شرکت‌های توزیع و پخش کالا و خدمات، حمل‌ونقل، خدمات پستی، امدادی، سفارش‌گیرندگان انواع کالا، کسب‌وکارهایی نظیر هایپرمارکت‌ها، سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، پارکینگ‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های بیمه و… می‌توانند با به‌کارگیری قابلیت‌های متنوع این دستگاه و دور شدن از روش‌های سنتی استفاده ترکیبی از چند دستگاه (Signature pad +Printer+ POS +Tablet)، باعث افزایش سرعت در انجام کار و تراکنش، کاهش هزینه‌ها، دقت در انجام عملیات، جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی و… شوند.

 

آیا رهیاب رایان فردا در سال 1398 برنامه‌ای برای توسعه سبد محصولات خود دارد؟ یا رویکردش حفظ کیفیت سبد فعلی است؟

در سال آینده چند دستگاه به سبد محصولات رهیاب با توجه به نیاز و وضعیت بازار کشور اضافه خواهد شد که یکی از موارد GPOS با توجه به حذف پرینتر و عدم نیاز به رول‌های کاغذی و البته با همکاری یکی از بهترین وندورهای جهانی خواهد بود. مباحث نرم‌افزاری و بسترسازی مربوطه انجام شده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد. البته این محصول اخیرا توسط چند شرکت دیگر نیز ارائه شده و مورد توجه مشتریان قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.