راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بیومتریک راهکار راحت‌تری نسبت به دیگر سیستم‌های امنیتی برای پرداخت‌های آنلاین است؟

آیا بیومتریک راهکار راحت‌تری نسبت به دیگر سیستم‌های امنیتی برای پرداخت‌های آنلاین است؟ این سوالی است که شرکت پرداخت آنلاین چندملیتی «پی‌سیف» قصد دارد تا در گزارشی که منتشر کرده به آن پاسخ دهد و بررسی کند که آیا می‌توان آن را جایگزینی برای پسوردها در نظر گرفت؟ و در کنار آن به فناوری‌های صوتی و اینکه آیا آینده تجارت الکترونیکی را تشکیل می‌دهند یا نه و به چشم‌اندازی از آینده پرداخت‌های صوتی می‌پردازد.

یکی از موضوعات و سرفصل‌های مهمی که موردتوجه قرار گرفته است، راحتی و در عین حال امنیت در فرایندهای پرداخت است. این اهمیت به این دلیل است که کلیه کسب‌وکارها به دنبال ارائه تجربه‌ای راحت از پرداخت برای کاربران خود در هر صنف و صنعتی هستند و از طرفی نگرانی‌های آنها در خصوص حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران و همچنین پیش‌گیری از خطا ، تقلب و ریسک‌های سایبری نیز همچنان به قوت خود پابرجا است.

به دنبال معرفی پروتکل پرداختی ای‌ام‌وی، تقلب در تراکنش‌های بدون حضور کارت به یکی از عمده تقلب‌های پراختی در سطح جهان تبدیل شده است. به عنوان مثال در سال 2018، تقلب‌های بودن حضور کارت در بریتانیا بالغ بر 76 درصد از کل تقلب‌های کارتی صورت گرفته در این کشور را در بر می‌گرفت. گزارشی که توسط لکسیس نکسیس منتشر شده است نشان می‌دهد که تقلب‌های بودن حضور کارت در آمریکا از سال 2014 تا 2017 میلادی 107 درصد افزایش یافته داشته است. این در حالی است که طبق همین گزارش تقلب‌های بدون حضور کارت در این دوره مشابه به حدود 81 درصد بیشتر و رایج‌تر از تقلب در حضور کارت‌ها بوده‌اند.

زمانی که از مصرف‌کنندگان در مورد راهکارهای احراز هویت دلخواهشان سوال می‌شود اغلب استفاده از پسوردها را به راهکارهای بیومتریک یا استفاده از کدهای ارسالی از طریق اس‌ام‌اس ترجیح می‌دهند. این انتخاب بیشتر ریشه در نگرانی‌های کاربران برای امنیت دارد تا راحت‌طلبی‌ آنها.

«حلقه مفقوده تراکنش‌ها / آیا ریسک پایان می‌پذیرد؟» عنوان گزارشی است که توسط پی‌سیف منتشر شده و راه پرداخت برای اولین بار آن را ترجمه و بازطراحی کرده است که در همین مطلب می‌توانید فایل پی‌دی‌اف ترجمه‌شده آن را دانلود و مطالعه کنید.

فایل PDF گزارش «حلقه مفقوده تراکنش‌ها / آیا ریسک پایان می‌پذیرد؟» را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

امنیت سه بعدی 2/0: استانداردی جدید در احراز هویت پرداخت

امنیت سه‌بعدی چندان رابطه‌ای با جامعه تجارت الکترونیکی ندارد و بیشتر به عنوان عامل اصلی سبدهای رهاشده آنلان به دلیل فرایندهای سخت‌افزار هویت پرداخت شناخته می‌شود. از آوریل 2019 EMVCo استاندارد جدیدی تحت عنوان استاندارد امنیت سه بعدی دو معرفی کرده است که علاوه بر پوشش‌دهی کارت‌های اعتباری و امثال آن، تجارت الکترونیکی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد و توانسته انطباق مناسبی با فرایندهای قوی احراز هویت کاربران و دستورالعمل‌ دوم خدمات پرداخت اتحادیه اروپا برقرار کند.

تمایل مصرف‌کنندگان به بیومتریک

علی‌رغم اینکه استاندارد امنیت سه بعدی دو از سپتامبر 201 در مورد تمام کسب‌وکارهای مبتنی بر تجارت موبایلی اروپا اجرا خواهد شد، استفاده از راهکارهای احراز هویت بیومتریک در فرایندهای پرداخت مدت‌ها است که در حال اجرا است به ویژه مصرف‌کنندگان زیر 40 سال به شکل گسترده‌ای از این راهکارها استفاده می‌کنند.

بیومتریک خوب است اما نه به عنوان جایگزینی برای پسوردها

مصرف‌کنندگان هنوز هم در مورد مزایای امنیتی جایگزینی راهکارهای بیومتریک با پسوردها متقاعد نشده‌اند و این موضوع می‌تواند حتی در صورت ارتقای راحتی انجام پرداخت، مانع پذیرش آن شود. هنگامی که از کاربران کشورهای مختلف در مورد اینکه ترجیح می‌دهند با استفاده از چه روشی تایید هویت شوند سوال شد، بخش عمده‌ای از آنها، صرف نظر از کشوره، راهکارهای مبتنی بر پسورد را مورد خطاب قرار دادند. چیزی در حدود چهار نفر از هر پنح نفر (81 درصد) عنوان می‌کنند که با پسوردها یا پین‌ها بیشتر احساس راحتی می‌کنند تا سایر راهکارهای احراز هویتی. این در حالی است که 69 درصد آنها، راهکارهای بیومتریک را به عنوانراهکارهای احراز هویت مورد علاقه خود انتخاب کردند و 50 درصد نیز اذعان می‌کنند که با ارسال پیامک به گوشی‌های تلفن همراهشان راحت‌تر هستند.

البته بسیاری از کاربران بر این عقیده هستند که صرف استفاده از فرایندهای احراز هویت بیومتریک، نمی‌تواند امنیت امنیت پرداخت‌های آنلاین را تامین کند. به طور متوسط 62 درصد از مصرف‌کنندگان اذعان می‌کنند که تمایل دارند از راهکارها مختلف و چندگانه در فرایندهای پرداخت آنلاینشان استفاده کنند و بر این باور هستند که طیف وسیعی از انتخاب‌ها است که می‌تواند امنیت پرداخت‌ها را تامین کند.

فناوری‌های صوتی: آینده تجارت الکترونیکی؟

دومین حوزه‌ای که راهکارهای بیومتریک در خلال آن سعی دارند پرداخت‌های آنلاین را تحت تاثیر قرار دهند فناوری‌های صوتی هستند. در حال حاضر 100 میلیون نفر از افراد دنیا دارای ابزارهای اسمارت هوم مختلفی از فناوری صوتی نظیر گوگل‌هوم یا آمازون الکسا هستند و به این بدان معنا است که کاربران سخت‌افزارهایی که به آنها اجازه می‌دهند به صورت آنلان خرید کنند، صورت‌حساب‌هایشان را پرداخت کنند و تنها با استفاده از صدای خود تراکنش‌های فرد به فرد انجام دهند را به رسمیت شناخته‌اند.

نسل Z: چشم‌اندازی از آینده پرداخت‌های صوتی

یکی از رده‌های سنی مصرف‌کنندگانی که تمایل زیادی برای استفاده از فناوری‌های صوتی در پرداخت‌های آنلاین نشان می‌دهند نسل Z هستند. کاربران بین 16 الی 24 سال، رغبت فراوانی برای استفاده از صدای خود در فرایندهای پرداخت آنلاین از طریق سیستم‌های خانه هوشمند در ازای کالاها و خدمات دارند.

انقلاب صنعت پرداخت تحت‌الشعاع سه فاکتور مهم است نوآوری فناورانه، مقررات و تمایل مصرف‌کنندگان. در مورد جایگزینی پسوردها با فرایندهای مدرن احراز هویت بیومتریک، رگولاتوری و فناوری هردو به طور کلی برای رخ دادن انقلابی عظیم در دسترس هستند اما تمایل و پذیرش کاربران هنوز هم مستلزم زمان است و جای کار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.