راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستاوردهای داده‌کاوان هوشمند توسن در حوزه رگ‌تک چه بوده است؟

داده‌کاوان از معدود شرکت‌های ایرانی است که از سال‌ها پیش در حوزه داده‌کاوی فعالیت می‌کرد و با شفاف‌شدن نیازمندی‌های بانک‌ها و اطلاع آنان از توانمندی‌های این شرکت، اقبال مشتریانش در استفاده بیشتر از توانمندی‌ها و محصولات آن در سال 1398 رشد چشم‌گیری داشته است.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / برنامه‌ریزی برای تحول دیجیتال و نادیده‌گرفتن اهمیت «داده» و عدم استفاده از آن برای رسیدن به تحول دیجیتال، کاری بس خنده‌دار و بیهوده به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی برای رفتن به اسکی در فصل تابستان در ارتفاعات توچال خنده‌دار است. یکی از زیربنایی‌ترین استفاده‌ها از داده‌ها، پیرامون تطابق خدمات و سرویس‌ها و عملیات سامانه‌ها با قوانین و چارچوب‌هاست.

شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ایرانی است که سال‌ها روی کار با داده‌ها مخصوصا در صنایع مالی فعالیت کرده و محصولاتش دیگر به بلوغ رسیده‌اند. با جدی‌شدن موضوع تحول دیجیتال در سال 1399، به نظر می‌رسد شرکت‌هایی همچون داده‌کاوان بیش از هر زمان دیگری در ایران، در مرکز توجه سازمان‌ها، نهادها و کسب‌وکارها قرار می‌گیرند. از همین رو، گفت‌وگوی کوتاهی با دکتر روزبه ترابی، مدیرعامل شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن داشتیم تا بیشتر با وضعیت این شرکت در سال‌های 1398 و 1399 آشنا شویم.

مهم‌ترین دستاورد شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن در سال 1398 چه بوده است؟

شاید بتوان مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت را در سالی که به پایان می‌بریم، تثبیت جایگاه شرکت به‌عنوان شرکت فعال در حوزه رگ‌تک دانست. این شرکت از دیرباز نیز در این حوزه فعالیت می‌کرد؛ ولی با شفاف‌شدن نیازمندی‌های بانک‌ها و اطلاع آنان از توانمندی‌های این شرکت، اقبال مشتریان‌مان را در استفاده بیشتر از توانمندی‌ها و محصولات‌مان شاهد هستیم.

از دستاوردهای دیگر شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن می‌توان تجربه اجرای پروژه‌ مبتنی بر فناوری بلاکچین را نام برد که زیرساخت حاصل‌شده از این تجربه، توانمندی ما را در اجرای پروژه‌های مشابه بالاتر خواهد برد. از سوی دیگر صادرات محصولات این شرکت نیز دستاورد دیگری است که می‌توان برشمرد.

بزرگ‌ترین ارزشی که برای مشتریان خود در سال 1398 خلق کردید، چه بوده است؟

به‌عنوان شرکتی که رسالت خود را بر محوریت داده استوار کرده، شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین دغدغه این شرکت، مطلوب‌ترین شکل ارائه داده به مشتریان خود است، بنابراین از این حیث یکی از ارزش‌های مهمی که در سال 1398 موفق به خلق آن شدیم، ارائه داده مبتنی بر سرویس (Data as a Service) بوده است.

این پلتفرم که در قالب محصولی با نام کیمیا توسعه یافته، در چرخه تکامل خود قرار است با محصول «سِتَد» شرکت توسن ترکیب شده و محصولی جدید را ارائه دهد که از طریق آن مشتریان می‌توانند به داده‌های خود؛ اعم از داده‌های پردازش‌شده تحلیلی که از انبار داده دریافت شده و عمدتا با چند ساعت تاخیر به‌روزرسانی می‌شوند و داده‌های عملیاتی به لحظه که از سامانه‌های یکپارچه بانکی دریافت می‌شوند، در قالب وب‌سرویس و گذرگاه خدمات ‌سازمانی  (ESB) دسترسی داشته باشند.

مهم‌ترین چالشی که در سال 1398 با آن مواجه بودید، چه بود؟ برای عبور از این چالش‌ها چه کرده‌اید؟

البته می‌دانیم که برخی چالش‌هایی که شرکت‌های نرم‌افزاری با آن روبه‌رو هستند، مشترک است و غالبا در عمده شرکت‌های نرم‌افزاری ردپایی از این دست چالش‌ها را مشاهده می‌کنیم که در سال گذشته شاید بتوان تورم افسارگسیخته ایجادشده در کشور و عدم تناسب افزایش قیمت‌های حوزه نرم‌افزاری با تورم را از چالش‌های سال گذشته دانست که در این بین با توجه به اینکه سرمایه اصلی شرکت‌های نرم‌افزاری را نیروی انسانی متخصص آنها تشکیل می‌دهد، چالش‌ ذکرشده باعث شده تا امکان افزایش حقوق و دستمزد پرسنل متناسب با نرخ تورم میسر نشود که این مساله همان‌طور که عرض کردم، چالش عمومی شرکت‌های با محوریت نیروی انسانی است.

البته چالش‌های اختصاصی دیگری نیز وجود داشته که شاید بتوان به کوچک‌تر شدن بازار بانکی به‌دلیل ادغام بانک‌های نظامی اشاره کرد. علی‌ایحال برنامه‌ریزی این شرکت جهت فائق‌آمدن بر چالش‌های فوق، توسعه بازار به خارج از مرزهای کشور و ایجاد بازارهای جدید غیربانکی بوده که همراه با مدیریت هزینه‌ها توانستیم بر این مشکلات نیز فائق آییم.

برنامه کلی حرکت شما برای سال 1399 چیست؟ در سال 1399 به چه اهدافی می‌خواهید دست یابید؟

مهم‌ترین هدف ما در سال آتی جذب سرمایه برای گسترش فعالیت‌هایمان در حوزه هوش مصنوعی با تمرکز بیشتر و استفاده از تکنیک‌های جدیدتر یادگیری عمیق (Deep Learning)‌ خواهد بود. البته داده‌کاوان از بدو تاسیس خود در 10 سال گذشته همواره خود را ملزم به توسعه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کرده و در برخی حوزه‌ها همانند داده‌کاوی به دستاوردهایی نیز نائل شده است؛ چنانچه هم‌اینک در عمده محصولات این شرکت از الگوریتم‌های داده‌کاوی استفاده می‌شود؛ لیکن هدف ما در سال آینده ارائه محصولات تجاری با استفاده از تکنیک‌های جدید هوش مصنوعی و گسترش حوزه‌های فعالیتی این مهم است.

در حوزه محصولات و راهکارها، کدام‌یک از محصولات و راهکارهای فعلی شما، با توجه به شرایط بازار و روندهای فناورانه، دستخوش بیشترین تغییرات و به‌روزرسانی خواهند شد؟

شاید مهم‌ترین محصول ما که پوست‌اندازی جدی داشته و خواهد داشت، سامانه مبارزه با پولشویی (AML) این شرکت است. این سامانه که هم‌اینک در 15 بانک کشور نصب و راه‌اندازی شده است، مبتنی بر درخواست‌های بانک مرکزی و مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی توسعه یافته؛ لیکن با توجه به صادرات این محصول و نگاه جهانی حاکم بر این حوزه، تغییرات بنیادینی در این سامانه ایجاد شد که از مهم‌ترین تغییرات آن؛ فرایندمحور شدن این محصول، افزوده‌شدن روال‌های داده‌کاوی و پوشش نیازمندی‌های حوزه مبارزه با پولشویی بین‌الملل را می‌توان برشمرد.



با توجه به اینکه در سال 1399 موضوع تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال در اولویت رویکردی بسیاری از بازیگران صنایع مالی قرار می‌گیرد، آیا شرکت شما به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، راهکار، محصول یا استراتژی خاصی جهت ارائه به این بازیگران دارد؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم اگر در یک جمله بتوان رسالت این شرکت را توضیح داد کار روی «داده»، اصلی‌ترین فعالیت این شرکت است؛ چنانچه در شعار این شرکت (Data is our BIz…) نیز صراحتا به این مهم اشاره شده است. بالطبع جهت‌گیری‌های استراتژیک ما نیز ارزش‌آفرینی در این حوزه است.

به‌شخصه معتقدم مهم‌ترین نیاز کسب‌وکارهای دیجیتال یا صنایع مالی ارائه داده تمیز، تحلیل‌شده و متناسب با نیاز کسب‌وکارها به شیوه‌ای استاندارد و قابل استفاده آسان برای آنهاست. این مهم در همکاری مشترک بین این شرکت و شرکت توسن در قالب سامانه‌ای که در پاسخ سوالات قبلی شما مطرح شد، ارائه می‌شود. به‌شدت خوش‌بین هستیم که ارائه این سرویس و رسیدن آن به بلوغ در سال آتی می‌تواند تاثیرات شگرفی در کسب‌وکارهای دیجیتال ایجاد کند.

علاوه بر موضوع تحول دیجیتال، مهم‌ترین روند یا فناوری که در سال 1399 روی آن تمرکز ویژه‌ای خواهید داشت، کدام هستند و چه برنامه‌ای دارید؟

تمرکز ما روی فناوری‌های حوزه هوش مصنوعی (AI) خواهد بود و از این رو سعی داریم علاوه بر گسترش حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی، محصولات خود را نیز در این بازه تجاری‌سازی کنیم. به‌عنوان نمونه محصول دستیار بانکی که در نمایشگاه بانکداری الکترونیک سال 1397 رونمایی شد، به مرحله تجاری‌سازی خواهد رسید. این محصول بر پایه هوشمندی مرتبط با بینایی ماشینی، بازشناسی تصاویر، پردازش زبان طبیعی از جمله فهم و تولید زبان طبیعی و متن‌کاوی توسعه یافته و می‌تواند به‌عنوان ابزاری مناسب پاسخگوی خودکار سوالات مشتریان از طریق بسترهای مختلفی همچون IVR و کیوسک‌های اطلاع‌رسانی باشد.

به نظر شما در سال 1399 مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه خواهید بود، چیست و برای مواجهه و مدیریت آن چه برنامه‌ای در سر دارید؟

تصور من این است که مهم‌ترین چالش سال آینده ما و شرکت‌های با محوریت منابع انسانی، نه از جنس فناوری است و نه از جنس بنگاه‌داری. شاید مهم‌ترین چالش سال آینده غلبه بر جو ناامیدی و ایجاد نشاط در منابع انسانی شرکت باشد. قطعا شرکت‌هایی که نیروی انسانی فعال، بانشاط و باانگیزه دارند، بهتر می‌توانند بر مشکلات فنی و تکنیکی خود فائق آیند. گرچه این مهم تنها از طریق برنامه‌ریزی درون‌شرکتی قابل حصول نیست و فاکتورهای بیرونی تاثیرگذاری نیز وجود دارند که بر نقش‌آفرینی ما در کار و جامعه تاثیرگذارند، اما سعی ما بر این است که به اندازه خود در ایجاد امید و انگیزه در همکاران‌مان تلاش کنیم.

عضویت در هلدینگ گروه توسن، چه مزایا و فرصت‌هایی را به‌عنوان یک شرکت برای شما فراهم کرده است؟

بالطبع همه ما این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌ایم که «یک دست صدا ندارد». در حوزه شرکتی هم قاعدتا وجود شرکت‌های خواهر در کنار هم با همه فرازوفرودهایی که می‌توانند داشته باشند، باعث هم‌افزایی می‌شوند و در صورتی که هدف مشخص و چارچوب‌های دقیقی برای همکاری تعریف شوند، قطعا می‌توانند منشاء برکات بوده و ارزش‌آفرینی بیشتری را شاهد باشیم.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.