راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر آنچه در شماره متفاوت عصر تراکنش می‌خوانیم / یک ادغام تاریخی

مخاطبان ماهنامه عصر تراکنش می‌دانند که اخیراً در حال پوست‌اندازی هستیم و چندماهی است که تلاش داریم هر روز بیشتر به‌لحاظ فرمی و محتوایی به استانداردهای مقبولِ بین‌المللی نزدیک شویم. در ادامه همین ایده و در شماره سی‌وشش‌ام نوبت تغییر به صفحه‌آرایی داخلی قرار گرفت و صفحات داخلی مجله با فرمی متفاوت از شماره‌های پیشین منتشر شد. اما مروری داشته باشیم به آنچه در این شماره می‌خوانید.


زدن به آب و عبور از آتش


پرونده اصلی این شماره همانطور که از جلد هم پیداست دربارۀ ادغام 5 بانک در بانک سپه است. در این پرونده گفت‌وگوی مفصل رضا قربانی، سردبیر ماهنامه را با سیدمهدی حسینی، عضو هیات مدیره بانک سپه مشاهده می‌کنید. حسینی در این گفت‌وگو که از پروسه ادغام گفته است؛ از دشواری‌های بزرگترین پروژه بانکی ایران و از پروسه‌ای که طی شد.

گفت‌وگو با احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل و نا‌یب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت رایانه خدمات امید، مجری اختصاصی کربنکینگ بانک سپه، دیگر گفت‌وگوی مهم این پرونده است. هم‌چنین درباره روزهای پایانی پروژه مهاجرت کربنکینگ بانک سپه با فرهنگ فرزان، معاون امور مشتریان و فروش شرکت داتین گفت‌وگویی داشته‌ایم. در این پرونده جز این‌ها می‌توانید یادداشت حمید تهرانفر درباره کلیت ادغام در ایران را بخوانید و البته اثر گرافیکی ادغام شمار ایران را مشاهده کنید.


صنعت و سنت؛ تقابل یا تعامل؟!


ما بر سر دو راهی صنعت و سنت پا در کدام راه می‌گذاریم. آیا اصلاً چنین دوگانه‌ای واقعی است یا اساساً تقابلی میان این دو وجود ندارد. آیا چنان‌که برخی از روشنفکران گفته و نوشته‌اند، ما به دلیل خصلت‌های جمعی‌مان با صنعت و مظاهر آن سر ستیز داشته‌ایم؛ یا آن‌چنان‌که برخی دیگر از متفکران متذکر شده‌اند؛ نه تنها با صنعت عنادی نداشته‌ایم بلکه از تغییر استقبال کرده‌ایم؟ در این میان سرنوشت ورود فناوری‌های جدید به کشور ما چگونه بوده است و از این پس برای بهره‌مندی از فناوری‌های نو چه باید کنیم؟

این پرسش‌ها و پرسش‌هایی از این دست موجب شد تا در شماره جدید «عصر تراکنش» بکوشیم تصویری از روشن از آرا فعالان اقتصادی و پژوهشگران علوم انسانی پیش روی شما قرار دهیم تا شاید بخشی از پرسش‌های پیش‌گفته، پاسخی در خورد بیابند. به همین منظور در مقاله‌ای گذرا مروری کرده‌ایم بر آثار یکی از انسان شناسان به نام ایران؛ مرتضی فرهادی. او در آخرین اثر منتشر شده‌اش که کوشیده است نسبت میان سنت و صنعت را در ایران روشن است و کژتابی‌های توسعه در ایران را از این رهگذر نشان دهد. در گزارشی دیگر با عنوان «مواجهه با پول» به سراغ رفتارشناسی ایرانیان در حوزه استفاده از فناوری‌های مالی رفته‌ایم، وحید صیامی، کارشناس فناوری‌های مالی در این گزارش درباره صنعت پرداخت الکترونیک و کاستی‌های این بخش نکات قابل تاملی را بیان کرده است.

در گزارشی دیگر با عنوان «از جنبش خزینه تا دوربین‌های بدون ژست» مروری کرده‌ایم بر اولین تجربه‌های استفاده ایرانیان از فناوری‌های جدید و برخی رویدادهای تاریخی را در این زمینه مورد اشاره قرار داده‌ایم. همچنین در میزگرد پرونده سنت و صنعت پای صحبت سه تن از فعالان عرصه فناوری نشستیم که در واقع تاریخ فناوری‌های مالی هستند. عبدالحمید منصوری و محمدعلی گوگانی از اولین ورودی‌های مدرسه عالی کامپیوتر در ایران هستند که حالا چند دهه است در مهم‌ترین تحولات مالی-بانکی این کشور نقش داشته‌اند و حتی رهبری کرده‌اند.

محمدعلی قائمیان هم نسل بعد این دو بزرگوار است که در مقطعی هم در داده‌پرداز با آن‌ها همکار بوده است. هم‌چنین در این پرونده در گفت‌وگویی تفصیلی با آرش حیدری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه علم و فرهنگ به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


پرونده‌ای ویژه درباره هوش مصنوعی؛


هوش مصنوعی در اغلب حوزه‌ها رسوخ کرده است و دانشمندان سعی دارند با توسل به این دانش راهکارهایی را برای حل مشکلات بشری جفت‌وجور کنند. در شماره اخیر مجله وایرد، خبرنگاران و گزارشگران این نشریه هوش مصنوعی را از زوایای مختلفی بررسی کرده‌اند و ما هم در شماره 36 ماهنامه عصر تراکنش این یادداشت‌ها را ترجمه کرده‌ایم. هوش منصوعی دقیقاً چه هست و دقیقاً چه نیست؟ آیا ربات‌های قاتل، گریزناپذیر و حتمی‌الوقوع هستند؟

از جمله مقالات این بخش هستند. از دیگر سو مسئله اساسی درباره هوش مصنوعی این است که آیا آن‌ها جای انسان را می‌گیرند و در این وضعیت تکلیف کار انسان‌ها چه می‌شود؟ ایده جایگزینی ماشین به جای انسان، جدید نیست، دو سده پیش، شهروندان بریتانیایی علیه توسعه ماشین‌های نساجی در شهرهای‌شان شورش کردند. ماشین‌های خودکار نساجی جای انسان‌ها را نگرفتند و هنوز در صنعت نساجی برای انسان‌ها شغل وجود دارد، دست کم ماشین‌ها را هنوز انسان‌ها می‌سازند و هوش مصنوعی را طراحی می‌کنند.

اما آیا ماشین‌ها به جایی می‌رسند که خودشان طراحی و ساخت خودشان را بر عهده بگیرند و انسان‌ها را کاملاً از قاب فرصت‌های شغلی خارج کنند؟ ماشین‌ها چه کارهایی را بهتر انجام می‌دهند؟ در چه حوزه‌هایی توسعه یافته‌اند؟ آینده آنها چگونه است؟ آیا جای انسان‌ها را می‌گیرند؟ آینده انسان‌ها بدون شغل چگونه خواهد بود؟ پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه و بدبینانه زیادی در مورد آینده روابط انسان و ماشین وجود دارد.

دو مقاله یکی در آخرین شماره اچ‌بی‌ار و دیگری در هفته‌نامه «مانی‌ویک» به این مسائل و نسبت نیروی انسانی و کار انسان‌ها با ربات می‌پردازند که در پرونده هوش مصنوعی می‌توانید ترجمه آن‌ها را بخوانید. خلاصه کتاب انقلاب بلاکچین، معرفی ده آزمایشگاه برتر فین‌تک دنیا، مروری بر آخرین شماره‌های مجلات تخصصی فین‌تک و بررسی کشور چین در حوزه فین‌تک و بانکداری از دیگر مطالب خواندنی این شماره هستند.

عصر تراکنش را بخوانید و به دوستانی که می‌خواهید از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند معرفی کنید.


ماهنامه عصرتراکنش را غیر از فروشگاه راه پرداخت می‌توانید از طریق جار، طاقچه و فیدبیو تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.