راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زرین پال در سرویس جدید پرداخت در محل خود چه امکاناتی را به مشتریان و کسب‌وکارها ارائه می‌دهد؟

پرداخت موضوع دغدغه‌مندی برای کسب‌وکارهاست و آنها همیشه در تلاشند که بتوانند پرداختی سریع و راحت را عرضه کنند. وقتی محصولی را به‌صورت اینترنتی می‌خریم، معمولاً پرداخت را از طریق درگاه اینترنتی یا پرداخت در محل به‌صورت نقدی یا توسط کارت‌خوان انجام می‌دهیم. نوع دیگری از پرداخت هم وجود دارد که بر اساس شناسه‌ای که یک کسب‌وکار به ما می‌دهد، قابل انجام است. در شرکت زرین پال این شناسه توسط درگاه اینترنتی، کد یواس‌اس‌دی و اپلیکیشن موبایلی قابل اجرا بوده است. اما پرداخت در محل از طریق شناسه توسط دستگاه کارت‌خوان سرویس جدیدی است که زرین پال قرار است آن را راه‌اندازی کند.

به‌گفته مصطفی امیری، بنیانگذار زرین پال سرویس پرداخت در محل از طریق شناسه می‌تواند علاوه‌بر اینکه گزارش پرداخت را مبنی بر اینکه کدام مشتری و با چه مبلغی را پرداخت کرده، نشان دهد، سهم کسب‌وکار و ارائه‌دهنده سرویس را جدا کند و هرکدام کارمزد خود را دریافت کنند.

برای اینکه با سازوکار این محصول، ارزش افزوده‌ای که نسبت به دیگر مدل‌های پرداخت دارد و هدف از راه‌اندازی را بدانیم با مصطفی امیری گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.


دستگاه کارت‌خوان را در پرداخت هوشمندتر کردیم


امیری با این توضیح که ما سعی کردیم سرویس پرداخت در محل به وسیله دستگاه‌ کارت‌خوان که زیاد هم سرویس مشتری‌پسند نیست را هوشمندتر کنیم، در رابطه با محصول جدید پرداخت در محل توضیح داد و گفت: «در مکانیزم سرویس زرین پال یک شناسه پرداخت وجود دارد که این شناسه می‌تواند در تمامی ابزارها مانند درگاه پرداخت اینترنتی، یواس‌اس‌دی و اپلیکیشن موبایلی قابل پرداخت باشد. کافی است که شخص با وارد شدن به یکی از این درگاه‌ها شناسه را وارد و پرداخت خود را تکمیل کند یا لینک پرداخت برای او ارسال شود. اکنون همین شناسه در دستگاه‌های کارت‌خوان نیز قابلیت دریافت و پرداخت پیدا کرده است.»

این سرویس که در دستگاه کارت‌خوان تعبیه می‌شود می‌تواند به پرداخت بهینه کسب‌وکارها کمک کند. امیری در این باره توضیح داد که در حقیقت یک کسب‌وکار آنلاین می‌تواند مابه‌ازای هر فاکتوری که برای هرکدام از مشتریانش ایجاد می‌کند، شناسه پرداخت از زرین پال دریافت و همان شناسه را روی فاکتور هم چاپ کند. زمانی که متصدی برای تحویل بسته در محل حضور پیدا می‌کند، کافی است تنها شناسه را وارد کند و عملاً بدون اینکه مبلغ و مورد دیگری وارد شود، فرایند پرداخت انجام شود.


دسترسی به گزارش‌های پرداخت و تسهیم کارمزد


امیری درباره تفاوتی که این محصول با دیگر محصولات دارد گفت: «تفاوت عمده‌ای که در این مدل نسبت به مدل‌های قبلی وجود دارد این است که این شناسه به جای اینکه دستگاه‌ها را محدود به یک کسب‌وکار کند، این اجازه را می‌دهد که کسب‌وکارهای بازاری هم بتوانند از یک دستگاه برای گرفتن وجوه طرف حساب‌های متفاوت خود استفاده کنند و وجوه را طبق مکانیزم‌هایی که می‌دانند، تسویه و تقسیم کنند.»

او با اشاره به اینکه هدف ما ارائه این سرویس به کسب‌وکارهای اینترنتی است، توضیح داد: «سرویس پرداخت در محل یا سرویس پرداخت با دستگاه کارت‌خوان سرویس جدیدی نیست. مساله اینجا بود که کسب‌وکارهای اینترنتی احتیاج به برخی مواردی داشتند که تا پیش از این توسط پی‌اس‌پی‌ها به‌طور واضح عرضه نمی‌شده است. مثلاً کسب‌وکاری که روی دستگاه کارت‌خوان تراکنش انجام می‌داده متوجه نمی‌شده که احتمالاً کدام مشتری و بابت کدام فاکتور این تراکنش را انجام داده است. همچنین به گزارش پرداخت تا زمانی که از سوی شاپرک تسویه انجام نمی‌شده، امکان دسترسی به آن وجود نداشت. ما این فاصله‌ها را کامل کرده‌ایم و در لحظه به کسب‌وکار گزارش می‌دهیم که چه تراکنشی و با چه مشخصاتی اتفاق افتاده تا اگر بخواهد تسهیمی روی آن انجام دهد، به‌راحتی سهم خود و ارائه‌دهنده سرویس را جدا و کارمزد را به حساب خودش منتقل کند.»

سرویس پرداخت در محل زرین پال در مرحله آزمایشی با چند کسب‌وکار راه‌اندازی شده که عموماً کسب‌وکارهای بازاری هستند. امیری توضیح داد که قرار بود این سرویس را در فروردین ماه که هم زمان با جشن 10 سالگی زرین پال است، به‌صورت کامل‌تری عرضه کنیم، چراکه محصول باشگاه مشتریان امتیاز را هم در سبد خانواده زرین پال اضافه کردیم و یکی از ارتباطاتی که می‌خواستیم زمان عرضه این محصول وجود داشته باشد، ارتباط با باشگاه مشتریان است. یعنی در حقیقت کسب‌وکار، داشبوردی داشته باشد تا بتواند متوجه شود که هر مشتری چندبار به او پرداخت انجام داده، چه فاصله‌ها و تناقض‌هایی بین پرداخت‌های او وجود دارد و هر مشتری متوسط پرداخت او به چه صورت است.»

او اشاره کرد: «این موارد در حال حاضر به علت فشاری که روی کسب‌وکارهای اینترنتی به‌واسطه رمز دوم پویا به‌وجود آمد، روی محصول پیاده‌سازی نشده و سرویس را با اجاره بیشتری عرضه کرده‌ایم، اما امیدواریم تا فروردین ماه این قابلیت‌ها را هم به محصول اضافه تا بتوانیم سرویس کاملتری عرضه کنیم.»

به‌گفته امیری زرین پال با ارائه این محصول ما به دنبال این است که بازخورد کسب‌وکارهایی که از این محصول استفاده می‌کنند را دریافت کند و بتواند محصول را به پختگی بیشتری برساند. او توضیح داد: «ما بر اساس یک نیاز مشخص این محصول را طراحی کرده‌ایم، اما احساس می‌کنیم که کسب‌وکارهای دیگری هم وجود دارند که به این محصول نیاز دارند. بنابراین سعی می‌کنیم که در بازارهای دیگر هم این محصول را عرضه کنیم و بازخورد لازم را بگیریم.»  

3 دیدگاه
  1. محمدرضا نوری می‌گوید

    ایدشون خیلی خوبه که امکان پرداخت در محل رو هم فراهم کنن. من چند ساله از درگاهشون استفاده میکنم خیلی راضیم.
    در کل مطلب مفیدی بود ممنون از شما.

  2. علی می‌گوید

    عالی بود مرسی

  3. کره گیاهی برای پوست می‌گوید

    عالی بود
    اما درگاه های پرداخت رو چجوری هوشمند کردید؟
    چه تغییراتی درش ایجاد شد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.